Onbekend type bunker in Maassluis

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Onbekend type bunker in Maassluis

Bericht door The Viking »

Hallo mede FF-ers...,

Is er iemand die mij kan vertellen wat voor een type bunker dit is?
MS_GvWijnkade_Munitiebunker_01_LR.jpg
Dit bunkertje stond aan de Govert van Wijnkade te Maassluis nabij het Douanehuisje aan het havenhoofd. Ik heb er al mening boek op nageslagen maar kan hem nergens vinden. Is bij jullie bekend of ze ook ergens anders gebouwd zijn? Gaat die de grond in en kijken we enkel naar de ingang?

Ik hoop op een reactie, een uitdaging...?

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Joop Schreuder †

Re: Onbekend type bunker in Maassluis

Bericht door Joop Schreuder † »

Hee GertJan

Deze vraag heb je ook al eens op het HBP gesteld, daar was bijgaande foto ook door je gepost.
Het bouwwerk (geen bunker) was tegen het douanehuisje aangezet.
Aan de constructie te zien was het ding niet meer dan beperkt splittersicher, dat maakt een toepassing als munitie- of luftschutzbunker erg onwaarschijnlijk.

Greetz,

Joop
MS_GvWijnkade_DH_MB_Kriegsmarine_01_LR.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Onbekend type bunker in Maassluis

Bericht door The Viking »

Ha Joop...,

Bij de HBP heb ik, zover ik weet, die vraag nog nooit gesteld? Wel heb ik de foto een keer bij een artikel geplaatst over de tentoonstelling in het Douanehuisje. Het is qua indentificatie één van de laatste werken die ik nog moet hebben.

Het vreemde is nameljk dat er verhalen tot mij komen, via oud-Sluizers, dat er munitie/proviand moet hebben gelegen. En dan moet die volgens mij toch de grond in zijn gegaan? Er zijn ook geen inventarisatie tekeningen bekend in het BRV archief?

Groet Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Onbekend type bunker in Maassluis

Bericht door PdK »

Hoi Gertjan,

Het BRV archief zou je best eens verder op weg kunnen helpen. In Den Haag is het in het Nationaal Archief te raadplegen en volgens hun inventaris (2.13.167) zijn in Maassluis de volgende werken geregistreerd (opgetekend).
Maassluis (ZH) 1 Z 1 onderkomen (geen afdruk) 0 633
Maassluis (ZH) 2 Z 2 telefoonpost gb (afdruk) 915 633
Maassluis (ZH) 3 Z 3 gevechtsschuilplaats gb (afdruk) 915 633
Maassluis (ZH) 4 Z 4 garage mw (afdruk) 915 633
Maassluis (ZH) 5 Z 5 bergplaats munitie gb (afdruk) 915 633
Maassluis (ZH) 6 Z 6 betonfundering (afdruk) 915 633
Maassluis (ZH) 7 Z 7 bergplaats mw/gb (afdruk) 915 633

Voorkomend op de situatietekeningen:
Maassluis (ZH) Z Gemeentekaart 0703 I 386 0
Maassluis (ZH) Z1 - 7 703 386 342
Maassluis (ZH) Z8 910 390 356

Ook interessant wat kennelijk in de inventaris staat:
Maassluis A Kabellageplan zu Maassperre b.l Maassluis juni 1943 Noot: Molenserie C 5 16.2.44, dus via verzet 1050

Uiteraard zijn in het archief ook mooie tekeningen van Poortershaven aanwezig. Mocht je deze nog niet hebben.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Onbekend type bunker in Maassluis

Bericht door The Viking »

Ha Peter...,

Alles wat er over Maassluis (en Poortershaven) ligt bij het BRV, daar heb ik ondertussen wel een kopie of foto's van. Ook van het Kabellageplan heb ik een kopie. Moet nog wel een keer terug naar het NIMH, daar moet nog wel wat meer zijn. Maar het gaat me puur om dit type bouwwerk en ik ga een eind mee met de mening van Joop, maar meerdere oud-Sluizers hebben een ander verhaal.

Groet Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Joop Schreuder †

Re: Onbekend type bunker in Maassluis

Bericht door Joop Schreuder † »

Gertjan,

De verhalen kunnen best kloppen hoor. Het feitelijke gebruik van een bergplaats of bunker wil nog wel eens afwijken van het type of doel waarvoor hij oorspronkelijk bestemd is. Zeker bij de kleine betonnen en gemetselde(toog) werken in het KVADordrecht was dit niet ongebruikelijk.

Onderstaand een sterk vergrote uitsnede van een luchtfoto van de havenmonding. Het douanehuisje en de aanbouw zijn linksboven te onderscheiden.

Greetz

Joop
Haven Maasluis.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”