Bunkers provincie Drenthe

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Bunkers provincie Drenthe

Bericht door ErwinZ »

Waarschijnlijk onderdeel van de Assenner Stellung. Mijn kaarten houden op bij Wittelte. Maar ik ben wel benieuwd hoe de Assener Stellung verder loopt richting Zwolle en of deze dan ook aansluit op de tankmuur aldaar.

Maar Wittelte ligt ook niet zo heel ver weg van Havelte. Misschien lag daar een vliegtuigbaken ofzo?
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: Bunkers provincie Drenthe

Bericht door johannes winius »

Ties schreef:Hierop: http://www.sporenvandeoorlog.nl" target="_blank" target="_blank ;)

Ken ik, niet een van die websites waar je makkelijk wat op vindt, jammer ..
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Bunkers provincie Drenthe

Bericht door Ties »

Was vandaag met mijn werk bij het vliegveld in Eelde aan het werk, en een collega liet me nog een locatie zien waar een bunker staat, helaas is dit verboden toegang omdat het KLM Flight Academy is, hiervoor moet je een speciaal pasje hebben etc. De bunker was helaas niet te zien omdat deze verscholen ligt tussen bosserijen.

Achter het station bij Hoogeveen ligt nog een Flak bedding en een klein bunkertje, weet iemand hier meer over?
Een grijs verleden...
_Annemieke
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2008, 00:44

Re: Bunkers provincie Drenthe

Bericht door _Annemieke »

Het enige wat ik weet over het afweergeschut bij het NS station in HGV is dat deze 5 juni 1944 geplaatst. Als reactie op de vele aanvallen en beschietingen op de spoorwegen (aldus Albert Metselaar, historicus Hoogeveen/Hollandscheveld).
Hopelijk kom ik meer info tegen over dit geschut in het boek 'Hoogeveen 1940-1945', maar dat zal nog wel even duren voor dat ik deze heb doorgespit. Dan hoor je het nog wel.
Weet wel dat de bedding en het bunkertje nog aanwezig zijn en te bezoeken.

gegroet
_Annemieke
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2008, 00:44

Re: Bunkers provincie Drenthe

Bericht door _Annemieke »

Nog niets kunnen vinden over het afweergeschut.
Ben wel aan het scannen geweest, excuses voor de niet al te beste kwaliteit.

De bunker van radarstation Marder te Ten Arlo/Zuidwolde. Na jaren zoeken kwam ik er pas achter dat deze al in 2002 is gesloopt. Deze bunker werd gebruikt voor het bewaren van proviand. Jaren later werden hier bedrijfsgebouwen gebouwd, waaronder een bollenmesterij. De bunker werd voor een deel in 1 van deze gebouwen gebouwd. Hij heeft ook nog een tijdje dienst gedaan als 'soos', tot in 2002 het bestemmingsplan werd veranderd en alles plat moest.
Eens waren er plannen om de nieuwe straat die was ontstaan door de bebouwing 'Marderhoek' te noemen. Dit is uiteindelijk toch maar veranderd naar een verlengde van de Zuidwoldigerweg; er kwam veel 'oud zeer' naar boven.

De Duitsers namen, zoals in veel plaatsen, de scholen in beslag in '42. Bij de school aan het Haagje in Hoogeveen (afgebroken) werden 3 schuilkelders gebouwd. Twee hiervan zijn te zien op de foto van het Aardenburg (conserven fabriek) terrein. Allen afgebroken ivm bebouwing.

Ook van Oosterhesselen 2 foto's, 1 van de versperring op de Oosterhesselerbrug en de ander van de kazemat.

Als laatste een foto van een versperring in Noordscheschut. Een peleton van het 33e Regiment Infanterie was hier ingekwartierd bij de bakkerij.

Alle informatie afkomstig uit 'Gedenkboek Hoogeveen 1940-1945' en verscheidene exemplaren van 'De Veenmol', een magazine van de Historische Kring Hoogeveen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Bunkers provincie Drenthe

Bericht door Ties »

Leuke foto's ik ga in de zomervakantie es bij Hoogeveen kijken:)
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Bunkers provincie Drenthe

Bericht door ErwinZ »

De oude Huishoud en Industrieschool aan de Pesserstraat te Hoogeveen heeft nog muurtekeningen en fresco's van gevangenen die daar hebben gezeten in de oorlog. Het gebouw was toen in gebruik door de Gestapo of andere Duits verwante politie onderdelen. De kelder was in gebruik als cellenblok. Na de oorlog werd de kelder een fietsenstalling maar de tekeningen werden afgeschermd door Plexi-glas. Toen ik er nog werkte was de eigenaar altijd bereid om een rondleiding te geven.
_Annemieke
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2008, 00:44

Re: Bunkers provincie Drenthe

Bericht door _Annemieke »

Enkele foto's van de kelder, onderdeel van de expostie Bevrijding van Hoogeveen.
Ben er nog nooit binnen geweest, tegenwoordig zitten er meerdere kantoorpanden in. Dus of de kelder nog intact is??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Bunkers provincie Drenthe

Bericht door Ties »

Hopla, vermoedelijk weer Duits beton ontdekt tijdens het werk nabij vliegveld Eelde.
Ik zou niet weten waar 't van geweest zou kunnen zijn, iig geen bunker.

Je komt nog es ergens met je werk, zo heb ik vandaag nog een tankgracht die omgetoverd is tot vijver uitgemaaid in de stad Groningen:D:D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Joop Schreuder †

Re: Bunkers provincie Drenthe

Bericht door Joop Schreuder † »

Ziet er uit als funderingen voor (antenne) masten. In ieder geval twee funderingen van vakwerkmasten.

Greetz

Joop
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Bunkers provincie Drenthe

Bericht door Danny »

Hey Ties,

Heb je een close up van de stukken staal aan de bovenkant van die betonblokken?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Bunkers provincie Drenthe

Bericht door Ties »

Nee, had haast want ik moest verder werken:P

Er was trouwens nog iets, het is Y vormig met in het midden ook 3 of 4 bevestingsstukjes, heb er geen duidelijke foto van.
Ik ga binnenkort nog wel eens kijken en maak dan wel betere foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bunkers provincie Drenthe

Bericht door AvB »

Y-vormig? Sokkel voor een 2cm Flak?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Bunkers provincie Drenthe

Bericht door Ties »

Lijkt me haast te klein, de bevestingingspunten zitten ong. 30cm. uitelkaar 4 stuks in vier-hoeksverband en het ding in z'n geheel heeft een doorsnee van ik denk tussen de 2 en de 2,5 meter en is meer dan één meter hoog. Lijkt mij onlogisch als een sokkel voor geschut.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: Bunkers provincie Drenthe

Bericht door johannes winius »

Vandaag ben ik naar het Uffelter Binenveld geweest waar in 1942 Fliegerhorst Havelte is aangelegd.

Een van de objecten die daar te zien is waren twee trapjes die in een Ven lopen. De Ven staat nu droog en toont in het midden een vierkant "fundament" met uit het midden een rechthoekig gat. (afmeting 3x3 meter of wat groter en het gat 40x40 cm, dit allemaal schatwerk omdat ik geen meetdinges bij me had).

Afbeelding

Heeft iemand een idee wat dit zijn kan. In deze hoek van het veld was (waren) een Flakstelling aanwezig, misschien heeft dat daar mee te maken.

Flakbunker (?):

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”