Bunkers provincie Drenthe

Duitse stellingen in het achterland als Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung, Vliegvelden en Radarlokaties

Re: Bunkers provincie Drenthe

Berichtdoor ErwinZ op 26 mei 2010, 20:54

Waarschijnlijk onderdeel van de Assenner Stellung. Mijn kaarten houden op bij Wittelte. Maar ik ben wel benieuwd hoe de Assener Stellung verder loopt richting Zwolle en of deze dan ook aansluit op de tankmuur aldaar.

Maar Wittelte ligt ook niet zo heel ver weg van Havelte. Misschien lag daar een vliegtuigbaken ofzo?
ErwinZ

Berichtdoor johannes winius op 27 mei 2010, 17:16

Ties schreef:Hierop: http://www.sporenvandeoorlog.nl" target="_blank ;)

Ken ik, niet een van die websites waar je makkelijk wat op vindt, jammer ..
johannes winius

Berichtdoor Ties op 07 jun 2010, 21:37

Was vandaag met mijn werk bij het vliegveld in Eelde aan het werk, en een collega liet me nog een locatie zien waar een bunker staat, helaas is dit verboden toegang omdat het KLM Flight Academy is, hiervoor moet je een speciaal pasje hebben etc. De bunker was helaas niet te zien omdat deze verscholen ligt tussen bosserijen.

Achter het station bij Hoogeveen ligt nog een Flak bedding en een klein bunkertje, weet iemand hier meer over?
Een grijs verleden...
Ties

Berichtdoor _Annemieke op 09 jun 2010, 12:11

Het enige wat ik weet over het afweergeschut bij het NS station in HGV is dat deze 5 juni 1944 geplaatst. Als reactie op de vele aanvallen en beschietingen op de spoorwegen (aldus Albert Metselaar, historicus Hoogeveen/Hollandscheveld).
Hopelijk kom ik meer info tegen over dit geschut in het boek 'Hoogeveen 1940-1945', maar dat zal nog wel even duren voor dat ik deze heb doorgespit. Dan hoor je het nog wel.
Weet wel dat de bedding en het bunkertje nog aanwezig zijn en te bezoeken.

gegroet
_Annemieke

Berichtdoor _Annemieke op 15 jun 2010, 13:28

Nog niets kunnen vinden over het afweergeschut.
Ben wel aan het scannen geweest, excuses voor de niet al te beste kwaliteit.

De bunker van radarstation Marder te Ten Arlo/Zuidwolde. Na jaren zoeken kwam ik er pas achter dat deze al in 2002 is gesloopt. Deze bunker werd gebruikt voor het bewaren van proviand. Jaren later werden hier bedrijfsgebouwen gebouwd, waaronder een bollenmesterij. De bunker werd voor een deel in 1 van deze gebouwen gebouwd. Hij heeft ook nog een tijdje dienst gedaan als 'soos', tot in 2002 het bestemmingsplan werd veranderd en alles plat moest.
Eens waren er plannen om de nieuwe straat die was ontstaan door de bebouwing 'Marderhoek' te noemen. Dit is uiteindelijk toch maar veranderd naar een verlengde van de Zuidwoldigerweg; er kwam veel 'oud zeer' naar boven.

De Duitsers namen, zoals in veel plaatsen, de scholen in beslag in '42. Bij de school aan het Haagje in Hoogeveen (afgebroken) werden 3 schuilkelders gebouwd. Twee hiervan zijn te zien op de foto van het Aardenburg (conserven fabriek) terrein. Allen afgebroken ivm bebouwing.

Ook van Oosterhesselen 2 foto's, 1 van de versperring op de Oosterhesselerbrug en de ander van de kazemat.

Als laatste een foto van een versperring in Noordscheschut. Een peleton van het 33e Regiment Infanterie was hier ingekwartierd bij de bakkerij.

Alle informatie afkomstig uit 'Gedenkboek Hoogeveen 1940-1945' en verscheidene exemplaren van 'De Veenmol', een magazine van de Historische Kring Hoogeveen.
Bijlagen
Marder.JPG
Bunker restanten radarstation Marder
Aardenburg.JPG
Duitse bunkers Aardenburg
Oosterhesselerbrug.JPG
Versperring Oosterhesselerbrug
Oosterhesselen kazemat.JPG
Kazemat Oosterhesselen
schut 02.JPG
Versperring Noordscheschut
_Annemieke

Berichtdoor Ties op 15 jun 2010, 18:21

Leuke foto's ik ga in de zomervakantie es bij Hoogeveen kijken:)
Een grijs verleden...
Ties

Berichtdoor ErwinZ op 16 jul 2010, 10:54

De oude Huishoud en Industrieschool aan de Pesserstraat te Hoogeveen heeft nog muurtekeningen en fresco's van gevangenen die daar hebben gezeten in de oorlog. Het gebouw was toen in gebruik door de Gestapo of andere Duits verwante politie onderdelen. De kelder was in gebruik als cellenblok. Na de oorlog werd de kelder een fietsenstalling maar de tekeningen werden afgeschermd door Plexi-glas. Toen ik er nog werkte was de eigenaar altijd bereid om een rondleiding te geven.
ErwinZ

Berichtdoor _Annemieke op 16 jul 2010, 17:04

Enkele foto's van de kelder, onderdeel van de expostie Bevrijding van Hoogeveen.
Ben er nog nooit binnen geweest, tegenwoordig zitten er meerdere kantoorpanden in. Dus of de kelder nog intact is??
Bijlagen
P5070084.JPG
P5070089.JPG
P5070085.JPG
P5070088.JPG
_Annemieke

Berichtdoor Ties op 29 jul 2010, 17:02

Hopla, vermoedelijk weer Duits beton ontdekt tijdens het werk nabij vliegveld Eelde.
Ik zou niet weten waar 't van geweest zou kunnen zijn, iig geen bunker.

Je komt nog es ergens met je werk, zo heb ik vandaag nog een tankgracht die omgetoverd is tot vijver uitgemaaid in de stad Groningen:D:D
Bijlagen
PIC_0286.JPG
PIC_0284.JPG
PIC_0283.JPG
PIC_0282.JPG
Een grijs verleden...
Ties

Berichtdoor Joop Schreuder op 29 jul 2010, 20:02

Ziet er uit als funderingen voor (antenne) masten. In ieder geval twee funderingen van vakwerkmasten.

Greetz

Joop
Joop Schreuder

Berichtdoor Danny op 29 jul 2010, 21:25

Hey Ties,

Heb je een close up van de stukken staal aan de bovenkant van die betonblokken?
Katwijk in WO2 - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Danny

Berichtdoor Ties op 29 jul 2010, 21:41

Nee, had haast want ik moest verder werken:P

Er was trouwens nog iets, het is Y vormig met in het midden ook 3 of 4 bevestingsstukjes, heb er geen duidelijke foto van.
Ik ga binnenkort nog wel eens kijken en maak dan wel betere foto's
Bijlagen
PIC_0281.JPG
Een grijs verleden...
Ties

Berichtdoor AvB op 29 jul 2010, 23:12

Y-vormig? Sokkel voor een 2cm Flak?
Nicht ärgern - Nur wundern!
AvB

Berichtdoor Ties op 30 jul 2010, 16:33

Lijkt me haast te klein, de bevestingingspunten zitten ong. 30cm. uitelkaar 4 stuks in vier-hoeksverband en het ding in z'n geheel heeft een doorsnee van ik denk tussen de 2 en de 2,5 meter en is meer dan één meter hoog. Lijkt mij onlogisch als een sokkel voor geschut.
Een grijs verleden...
Ties

Vorige

Keer terug naar Binnenlandse Stellingen