Linie Koningshooikt - Waver

Algemene discussie over Belgische fortificaties
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Ik ben heel lang geleden tijdens mijn militaire opleiding een keer in fort Dave geweest. We moesten een route door het fort uit ons hoofd leren en dan in je eentje 's avonds in het pikkedonker je weg door het fort zien te vinden. Een angstige ervaring!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door ducatim901 »

hoezo moeilijk.........we hebben gelukkig wel aardig wat plezier van onze bunkeroom Ron........anders gezegd het is je wel gelukt om eruit te komen!!!
Groeten JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
RonEr †

KW-linie Persbericht

Bericht door RonEr † »

De afgelopen week is het volgende persbericht door het Regionaal Landschap Dijle uitgegeven:

PERSBERICHT

Nieuw project uit de startblokken
‘Oorlogserfgoed uit het donker gelicht: de bunkers van de KW-linie in de kijker’


Met dit project wil Regionaal Landschap Dijleland vzw aandacht geven aan het erfgoed van de Tweede Wereldoorlog. De KW-linie – gelegen tussen Koningshooikt en Waver – vormde de belangrijkste verdedigingslinie die België moest beschermen tegen de Duitse dreiging.

Wat staat er op de planning? Enerzijds zal RLD vzw een inventarisatie van de bestaande gegevens over de bunkers van de KW-Linie maken. Anderzijds zullen deze gegevens ontsloten en kenbaar gemaakt worden bij een ruim publiek via sensibiliserende acties. De verzamelde gegevens zullen ingevoerd worden in een databank, gekoppeld aan een GIS-omgeving. De databank zal dan eveneens gekoppeld worden aan een website waar ook achtergrondinformatie en ander oorlogserfgoed zal te raadplegen zijn. Er wordt ook een wandelroute uitgewerkt met een bijhorende wandelbrochure. Langs de wandelroute worden infopanelen voorzien met uitleg over de wandelroute en de KW-linie. Tenslotte organiseert het regionaal landschap ook een informatieavond waarbij vooral de historiek van de KW-linie aan bod zal komen. De volgende maanden zullen de verschillende actiepunten verder geconcretiseerd worden. Hierover wordt dan ook nog ten gepaste tijde gecommuniceerd.
Regionaal Landschap Dijleland vzw werkt in dit project intensief samen met verschillende partners: Heemkunde Vlaams-Brabant, Toerisme Vlaams-Brabant en de Werkgroep KW-stelling.
Dit project krijgt de gewaardeerde financiële steun van de Vlaamse overheid en VCM-Contactforum voor Erfgoedverenigingen vzw.


Zoals je ziet begint het bunkerproject vorm aan te nemen. Over 2 weken hebben we weer een bijeenkomst in Leuven en gaan we verder op verkenning - het gaat nu wat makkelijker dan in de zomer, omdat de blaadjes van bomen en struiken af zijn. Sommige bunkers kun je alleen in de winter zien liggen. Ik houd je op de hoogte van de ervaringen!

Afbeelding
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door wattman »

Veelbelovend en een voorbeeld voor Nederland! Kom t.z.t. graag een eindje wandelen. :D
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door ducatim901 »

Zeg Ron, is er ook een mogelijkheid om eens mee te gaan, bijvoorbeeld met de meeting die over twee weken is?
Lijkt me erg leuk.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Hoi Jack,

Ik denk dat dat best kan. Je zult dan wel op zondag 16 nov vroeg uit de veren moeten, want de afspraak is om 10.00u 's morgens in Leuven. Ik neem het even met de coordinator op. Ik pm je morgen wel even met wat details.

Groet,

Ron.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Vandaag was het de zoveelste verkenning van de KW-linie. We waren met een stuk of 8 mensen inclusief Ducatim901, de rest Belgen. Zoals bijna traditioneel kreeg de Nederlandse delegatie weer de achterste delen van de linie toegewezen. Persoonlijk vind ik de mitrailleurbunkers meer sexy, maar vooruit dan maar, deze keer weer op zoek naar communicatiebunkers en verbindingsbunkers. Rond de middag werd het weer zo slecht dat we even een paar uur zijn gestopt met bunkerspotten. De regen maakte fotograferen vrijwel onmogelijk. Later in de middag werd het droger, maar toen was het al snel donker, zodat we allemaal weer naar Leuven zijn getogen, voor het opdrogen en een kop thee.

Afbeelding
Dit was een kleine verbindingsbunker, te vergelijken met een Duitse 'Kabelschaltstelle', waar mobiele onderdelen hun verbindingen aan die van de KW-linie konden aansluiten. Je moet hierbij aan artillerie eeheden denken, die regelmatig worden verplaatst.

Aan de binnenkant van dit soort bunkers is weinig te zien, behalve het rek waarop de aansluitingen met het grondkabelsysteem kunnen worden aangebracht.
Afbeelding

Als laatste plaatje een telefooncentrale in de kant van een holle weg ingegraven. Je ziet bij deze een extra bescherming aangebracht aan de lagere helft van de bunker. Waarschijnlijk om het inslaan van granaten onder de bunker te verhinderen.
Afbeelding

Keepwatching this space for more!

Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door MM 305 »

Hallo Ron,

weer een leuke bijdrage.
Kun je mij eens via PN je privé mailadres doorsturen?
Ik heb misschien nog iets interessants voor je.

Groeten MM305
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Moeizaam rondje Haacht.

Geholpen door het mooie weer ben ik vandaag weer eens een deel van de KW-linie ingetrokken. Het gaat om het deel van de stelling tussen Peulis en Keerbergen. Ik was daar nog niet vaak geweest. Helaas heb ik in dat gebied geen enkele bunker kunnen terugvinden. Er is in dat gebied veel nieuwe woningbouw gepleegd, waarbij veel kazematten zijn gesneuveld, vrees ik.

Daarna ben ik gaan kijken naar de kazematten van het anti-tank centrum Haacht. (zie kaart)

Afbeelding

In 1940 was Haacht een stuk kleiner en lagen de kazematten ruim buiten het dorp aan alle doorgaande wegen. Helaas is bij de diverse stadsuitbreidingen veel moois verloren gegaan, vrees ik. Ik ben letterlijk helemaal rond Haacht gelopen. Van de 8 kazematten heb ik er nog 2 teruggevonden. De nummers Ha3 en Ha 5 zijn nog aanwezig.

De beide foto's geven een goed beeld hoe goed je moet kijken, anders zie je de kazematten soms over het hoofd.

AfbeeldingDit is Ha3.
Deze ben ik in de auto zeker 5 keer voorbij gereden. Lopend zag ik hem meteen.Afbeelding
Hier was ik in eerste instantie ook voorbij gelopen, er was een soort muurtje van puin tegenaan gestapeld, waarin onder de begroeiing een Maria-beeldje was geplaatst.

Het laatste deel van de trip kon niet worden uitgevoerd, omdat er wegen en een brug waren afgesloten en ik het bedoelde gebied niet goed kon bereiken.

Watch this space for more!!
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

De afgelopen weken is duidelijk geworden, dat er in België steeds meer instanties komen die zich met het behoud van de KW-linie gaan bezighouden. Op zich is dat best goed, want 3 jaar geleden had er bijna niemand in België van gehoord. Het gevolg is echter wel dat waar we eerst dachten op rustige wijze een database te kunnen vullen, er nu plotseling een beschrijving van alle objecten behorend bij de linie gemaakt moet worden. En dat ook nog klaar in het voorjaar. Ben benieuwd hoe ze dat willen aanpakken. Ik blijf lekker meedoen, maar bemoei me verder niet met de organisatorische aspecten van het geheel. Als Nederlander in een Belgisch werkgroepje vind ik niet dat het mijn plaats is om me met zaken als subsidies te gaan bezighouden. Bovendien ben ik meer in het veldwerk en de foto's geinteresseerd.

Het is mijn bedoeling om uiteindelijk van ieder object van de linie een foto te hebben. Het gaat om zo'n 400 bunkers, en nog enkele tientallen andere objecten als meerpalen, duikers. Op dit moment heb ik zo'n 500 foto's bij elkaar geknipt. Nog een paar voorbeeldjes:

Afbeelding
Een van de meest zuidelijke kazematten van het Antitankcentrum te Peulis. Twee schietgaten die 180º tegenover elkaar liggen, vandaar de lange voorwand (ong 1,30m dik).

Ik heb al eens eerder geschreven over het Bruggenhoofd Mechelen, een linie van 25 bunkers ten oosten van de stad Mechelen. Omdat Mechelen de laatste 50 jaar stevig is gegroeid, vermoed ik dat er niet zoveel van deze linie terug te vinden is. Ik heb tot nu toe 2 korte trips gewijd aan dit deel van de linie. In het noordelijk deel heb ik niets van de linie terug kunnen vinden, maar in het zuiden zijn er in ieder geval twee kazematten bewaard gebleven. Dit is er eentje van (TPM 22 of 23)
Afbeelding

En tenslotte nog een plaatje van een kazemat vlak zuid van Fort Koningshooikt, die er wat verlaten bij ligt, dit is de P8.
Afbeelding

In een volgende bijdrage zal ik iets over de nummering van de diverse kazematten schrijven en laten zien.

Prettige jaarwisseling en een betonrijk 2009 toegewenst!

Ron.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Eergisteren was het koud maar zonnig, dus ben ik in België mijn GPS gaan uittesten op de KW-linie. Ik had wat bunkerlocaties in mijn GPS ingeladen als waypoints, en deze heb ik geprobeerd in het veld op te sporen. Dat lukte in een 3-tal gevallen uitstekend, maar bij een aantal andere bunkers bleek al snel dat die spoorloos verdwenen waren. In het gebied dat ik nu aan het verkennen ben (tussen Keerbergen en Haacht) zijn de laatste jaren veel percelen grond verkaveld en verkocht voor de woningbouw. Meestal verdwijnen de bunkers dan ook langzamerhand. Vandaar onze haast om de linie op korte termijn in ieder geval te beschrijven.

Een paar impressies van de trip.

Afbeelding
Op het lijstje van de Simon Stevin Stichting, de vereniging die in zich België o.m. met bunkerbehoud bezighoudt, stond dat de locatie van de P7 (vlak zuid van Lier) onbekend was. Ik wist vrij zeker dat ik hem vroeger al eens had gezien - alleen wist ik het nummer toen nog niet. Gelukkig stond hij nog steeds tussen P6 en P8, en kon ik hem netjes inmeten. Hij stond er nog redelijk goed bij.

Afbeelding
Verder een aardig plaatje van de P25 in een winterig zonnetje bij Peulis. In de zomer is deze haast niet te zien, vandaar dat ik voor 1 mei met de verkenningen klaar hoop te zijn.


Omdat de onderstaande Pe8 kazemat door slootjes wordt omgeven kun je er nooit dichtbij komen. Ik hoopte dat het ijs sterk genoeg zou zijn om mij over het slootje te dragen, maar het ijs sprong vol barsten, toen ik mijn linkervoet voorzichtig op het iets te dunne ijs zette. Bij het luid gekraak heb ik mijn voet weer veilig op de vaste wal teruggetrokken, misschien volgende week nog eens proberen als ik tijd heb.
Afbeelding

Nou ja, met inzoomen kun je ook al wat verder komen.

Een goed 2009 gewenst!!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door ducatim901 »

Ha die Ron,
Deze foto staat nu te koop op E-bay.de.
Is een telefoonbunker van de KW-linie bij Ninove.
Dat ik weet dat het een telefoonbunker is komt door jouw toertje naar Leuven.
Was erg leerzaam.
Groeten JK.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Hallo Jack,

Ik ken de foto, maar wist niet waar hij was gemaakt. De ligging lijkt sterk op de telefoonbunker bij Leuven die wij bekeken hebben, ook in de rand van een holle weg. Interessant is het feit dat deze bunker bij Ninove zou liggen. De KW-linie eindigt in Wavre. Ergens eind 1939 heeft de Belgische regering besloten een linie zuid van Brussel aan te leggen. Deze linie liep van Wavre als zijtak van de KW-linie over Waterloo, Halle en Kester tot in Ninove. Dit was geen aaneengesloten linie, maar waren bunkers gegroepeerd rond kruispunten van wegen. Voor zover ik heb begrepen was daar geen verbindingssysteem voor aangelegd wegens tijdgebrek. Het komt mij dus wat vreemd voor dat er wel een verbindingsbunker in Ninove zou staan. Theoretisch is het best mogelijk, maar gezien de ontwikkelingen rond dit stuk nooit afgebouwde linie lijkt mij dit niet waarschijnlijk. Blijft de vraag waar deze foto dan wel is genomen. Bedankt voor je reactie Jack!
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Omdat we de laatste tijd door allerlei ontwikkelingen dreigen te worden ingehaald, is
afgelopen zondag besloten om eerst een snelle inventarisatie te maken om zo snel
mogelijk tot een geconsolideerde lijst te komen welke bunkers nog aanwezig zijn. Verder
inventariseren we waar mogelijk ook de staat van de bunkers op welke originele
onderdelen nog in de bunker aanwezig zijn.

We werken nu met 3 teams die ieder een deel
van de linie voor hun rekening nemen. Ondergetekende werkt in het gebied tussen Lier en
de rivier de Dijle, dat is ook het gebied dat ik het beste ken.

Afgelopen zondag begon ik samen met een belgische collega weer in het noorden van de
stelling bij Fort Koningshooikt. Inmiddels beschikken we over een opgave van de
Stichting Simon Stevin met de lokaties van alle gevechtsbunkers. Gecombineerd met wat
uit de archieven opgedoken materiaal en mijn GPS met alle posities van gevechtsbunkers
ingeklopt, konden we snel en heel gericht zoeken. Dit resulteerde al snel in het vinden
van 5 bunkers, die ik (alweer) zelf nooit had gevonden.Het betrof hier vooral
bunkers in privébezit, die onzichtbaar in achtertuinen lagen. Een bunker was naar
onze mening in een huis ingebouwd, maar aangezien het huis niet werd bewoond, kon
daarvan geen bevestiging worden gekregen. De lokatie klopte ieder geval precies.

Ook het weer werkte mee, omdat alle moerassen bevroren waren was het relatief
gemakkelijk om normaal niet-bereikbare plaatsen te vinden. Een paar impressies uit een
woest besneeuwd België.

Afbeelding
Hier de L11 in voorste lijn bij OLV Waver het heeft lekker gesneeuwd.

Afbeelding
De L12 ook in voorste lijn.

Afbeelding
De Pe8 in het Anti tank centrum Peulis - in de zomer is deze volledig begroeid en niet
zichtbaar. Omdat de anti tank centra als 2e lijn werden beschouwd is de standaard
muurdikte bij deze kazematten 100cm tegen 130 cm bij bunkers in de eerste lijn.

Afbeelding
De met een fraaie bakstenen bekleding gecamoufleerde Pe 7 uit hetzelfde anti tank
centrum. Van deze heb ik al 3 jaar geroepen dat hij was afgebroken, terwijl ik er
minstens 12 keer voorbij ben gekomen. In de zomer is hij volledig overgroeid.

Hieronder een (verkleinde)afbeelding van de tracks op mijn GPS van de laatste trip op
zondag (er zit ook nog een voorafgaande trip op). Ik heb met de gps de werkelijk posities
van de bunkers in het veld kunnen checken en er zit een bijna consistente afwijking van
zo'n 100 - 150 m in. Ik vermoed dat dat komt door het schatten van Lambert coordinaten,
gecombineerd met het omrekenen naar Lat Long.

Afbeelding

In een volgende aflevering iets over de samenhang van de linies en de nummering.
mechelsbruggehoofd

TPM Mechelen

Bericht door mechelsbruggehoofd »

Beste, even een extra woordje over bruggenhoofd Mechelen. (ofte TPM = Tête de Pont de Malines)

"Het bijzonder lastenboek voor de bouw van de bunkers van dit bruggenhoofd (aanbesteding op 21 november 1939, uitvoeringstermijn 45 dagen), voorziet de bouw van 21 bunkers TPM1 tot TPM8 en TPM13 tot TPM 25." (De heer R. Versele leverde mij deze info)
Van de 21 gebouwde zijn er maar 3 verdwenen, waarvan één die is ingebouwd in een villa.
Ongeveer de helft is nog vrijelijk bereikbaar, de andere helft ligt op privé domein.

TPM14, 15
en 16 bvb. kun je niet missen als je langs het beekje "de Vrouwvliet" fietst.
De TPM22, met na-oorlogse reclamebeschildering "vedea" is bvb goed toegankelijk.
Hij ligt opmerkelijk genoeg op een letterlijke steenworp van een commandobunker van de eigenlijke KW linie.

Ik open onder "België" een nieuwe aparte post over dit Bruggehoofd;
foto's, opmerkingen, vragen enz. kunnen hier viewtopic.php?f=44&t=888 dan terecht.

Beste groeten!
Laatst gewijzigd door mechelsbruggehoofd op 18 jan 2009, 01:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “België”