Linie Koningshooikt - Waver

Algemene discussie over Belgische fortificaties
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Bedankt voor de informatie. Op mijn lijstje ontbreken de TPM's 9 t/m 12, dus dat klopt wel aardig. Ik dacht al dat die nooit waren gebouwd. Binnenkort zal ik daar ook eens moeten langslopen.
mechelsbruggehoofd

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door mechelsbruggehoofd »

Geen Probleem !
Een tip : als je ooit de TPM komt verkennen, neem dan de fiets mee.
het is zoveel handiger.
Als je me een seintje geeft, wil ik wel een vrijdagnamiddagje gidsen.

Inscripties in deze bunkers zijn zeer zeldzaam,
behalve dan de nummering van de schietopeningen 1 en 2, in witte verf.
Op enkele van deze bunkers trof ik een zeldzaamheid aan :
bvb bij TPM22, staat op de rand van de metalen Golfplaten het Bunkernummer
er duidelijk leesbaar ingestempeld, zoals bvb TPM22-10, waarbij 10 waarschijnlijk het onderdeelnummer is.
DSC03385TPM24stempel_small.jpg
Hebben jullie deze nummersystemen nog meer opgemerkt?
Ik veronderstel dat het een systeem was dat de aannemer toepaste om alles in elkaar te puzzelen.

Bunker L15 in OLV-Waver heeft iets vergelijkbaars, nl de bunkerkode,
die buiten op de rand vd embrasure is ingeponst.

Beste groeten !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mechelsbruggehoofd op 18 jan 2009, 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Inderdaad hebben we vorige week zondag in een bunker een dergelijke inscriptie op een van de golfplaten gevonden. We zagen het toevallig omdat het vlak bij de ingang zat. We zullen er bij volgende verkenningen standaard op gaan letten, maar tot nu toe is het inderdaad een niet veel vookomend opschrift.
Bij de L15 is het me niet opgevallen, zal de volgende keer nog eens kijken en proberen te fotograferen.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Waar waren we ook alweer gebleven? (om met Geert Mak te spreken). We waren gevorderd tot
aan de N15, de weg van Mechelen naar Aarschot. Op mijn kaartje stonden er nog 2 bunkers
noord van de weg, die we moesten bekijken. Later bleek dat daar maar een bunker lag, en
nu blijkt dat mijn eigen nummering een positie 'uit' is met de werkelijke situatie, erg
onhandig, maar geen ramp.

Het was grijs weer dus de foto's zijn ook niet uitbundig te noemen. Deze keer ook naar
ankerpalen voor de stalen anti-tank versperringen gezocht, en in een bunker die bij
iemand in de tuin stond een complete Chardome affuit die nog in originele staat was, primeurtje dus.

Van 3 bunkers wel de positie gevonden, maar ze bleken onbereikbaar. Mijn vaste werkwijze is altijd zo, dat als het meer dan 30 min. duurt om bij een kazemat te komen, ik het opgeef en naar de volgende ga zoeken, anders loop je al gauw een hele middag in cirkels om een bunker heen om uiteindelijk voor een sloot te eindigen.

De oogst van deze trip was redelijk, even na de lunch liepen we vast in het gehucht Mart, iets zuid van Peulis, hier was een aantal bunkers daadwerkelijk afgebroken, maar op Google Earth had ik, dacht ik, er eentje toch nog in het nieuwe wijkje gezien. En hij bleek er nog te staan ook.Verder een paar bunkers in tuinen, maar nergens iemand thuis om ons in de tuin te laten. Daarom zijn we eerst naar Keerbergen aan de Dijle gereden, en van daar van zuid naar noord weer begonnen, om de volgende keer het 'moeilijke' stuk vanuit het zuiden te benaderen. Ik ken de situatie rond de Dijle goed, dus daar konden we in het snel minder wordende licht nog even snel een aantal bunkers afwerken.

Een paar plaatjes:
Afbeelding
De al behoorlijk aangetaste P20 Noord van de N15 bij Peulis.

Afbeelding
De L23, ook in Peulis geheel verborgen in de tuin achter een huis, maar met een zeer vriendelijke eigenaar, die ons persoonlijk
rondleidde door 'zijn' bunker. De bunkers met een L aanduiding liggen in de voorste lijn. De bunkers met een P vormen de 2e lijn, vaak zo'n
500m achter de 1e lijn, maar soms heel dicht bij elkaar.

Afbeelding
Ook in Peulis op een oud stukje N15 de originele ankerpalen. Hier is goed te zien dat de C-elementen schuin over
de weg werden vastgerlegd, zodat ze vanuit de diverse bunkers met flankerend vuur konden worden bestreken.
Het is een oude militaire wijsheid dat je hindernissen altijd onder vuur moet kunnen houden. De 2e paal staat in de
bosrand, net bover de schaduw van het geparkeerde aanhangwagentje.

Afbeelding
In een van de bunkers vonden we tot onze verrassing een compleet exemplaar van de Chardome affuit voor een middelzware mitrailleur.
Het eerste exemplaar dat ik buiten een museum heb gezien. Netjes in originele staat. Waarschijnlijk omdat de bunker ver van de openbare weg
staat en altijd in privehanden is geweest. De eigenaar gebruikt de bunker als schuurtje

Afbeelding
Dit is de Ps7, de meest zuidelijke bunker van het zuidelijke anti-tank centrum bij Peulis. De ligging en schootsvelden
van dit centrum zijn ons een raadsel, maar wellicht dat het vroeger een geheel ander terrein was.

We zijn nu bijna klaar met de voorste lijn en de anti tank centra. Nu nog wat resten afwerken, en dan nog een keer naar telefooncentrales en verbindingsbunkers in het achterland zoeken.
Meer over dit project later in februari.

RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

The great Belgian bunkerhunt Part 4

Gisteren was een lange dag. We begonnen in Rijmenam bij de kerk (want daar was
parkeerruinmte) om 09.30. We hebben het gehele anti-tankcentrum Rijmenam aan de Dijle
afgewerkt. Naast de gevechtsbunkers waren er ook nog een telefooncentrale en een paar
kleine connectiebunkers te bekijken. Wat ik niet wist was dat bij rivierovergangen aan
beide zijden van de rivier een connectiebunkertje werd geplaatst.

Afbeelding
Dit was de zuidelijke, de VA33-1 maar de noordelijke was niet te vinden. Navraag bij een kleumende mevrouw leerde ons dat de connectiebunker op de noordelijke oever onder haar huis was verdwenen, en daar op zijn kant als fundament voor het gebouw dienst deed.Er was niets meer zichtbaar, maar de bewoners verzekerden ons dat het grote blok beton essentieel was om het huis overeind te houden. Het geeft te denken over de stabiliteit van het huis!

Afbeelding
Deze Ry4, die deel uitmaakt van het anti-tank centrum Rijmenam is half in het huis verwerkt.

Afbeelding
Hier de telefooncentrale C25 net zuid van de Dijlebrug in Rijmenam. Helaas stond hij achter een hek op het land van het plaatselijk kasteel, dus dichterbij konden we niet komen.

Afbeelding
Deze P33 stond echt in 'the middle of nowhere'. Ook op deze kazemat is weer zo'n merkwaardige 'bak' bovenop het dak aangebracht. Ik denk dat dat is gedaan zodat er planten voor camouflage doeleinden daarop geplant konden worden. Merkwaardig dat je deze bak alleen tegenkomt bij bunkers rond de Dijle vallei, daarbuiten komen ze niet voor.


We slaagden er in om ruim 20 bunkers in te meten en op de lijst te noteren. Sommige
waren na klimmen en klauteren te bereiken, om dan te ontdekken dat er vlak achter een
pad liep. De klus voor wat betreft de gevechstbunkers Noord van de Dijle is nu geklaard.
We moeten nu alleen nog een aantal connectiebunkers in de eerste lijn (VA-nummers) en
tweede lijn (VB nummers) plus wat telefooncentrales (C nrs) doen.Theoretisch is dat in
een dag te doen, hoewel sommige kleine connectiebunkers vaak moeilijk zijn te vinden
omdat ze soms half-ingegraven zijn.

Aan het eind van de dag werd de expeditie afgesloten met de traditionele warme chocolademelk in een verlaten kroeg in Rymenam.
Joop Schreuder †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Joop Schreuder † »

Ron, Chapeau!! Jullie hebben weer een degelijk stuk vakwerk afgeleverd.....
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door ducatim901 »

Goed bezig Ron,
Zal idd wel een lange dag geweest zijn.
Groeten en succes,Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Vandaag met een vroegere collega van mij een dagje rondgetrokken in de KW linie.
Vooral rond Peulis is het verschrikkelijk vochtig geworden.
Normaal staat deze Pe8 aan een slootje, langzamerhand begint het een klein meer te
worden.
Afbeelding

Een primeurtje: de Ha1 bij Haacht, waarvan ik dacht dat hij was afgebroken, voor
het eerst gezien vandaag, joepie!
Afbeelding

Op de terugweg nog even een blik op de mooi gerestaureerde Ko2 in Mijlstraat geworpen.
Schietgat, camouflage en observatiesleuf netjes weer in de oorspronkelijke staat
teruggebracht.
Afbeelding

De dag, zoals gebruikelijk met warme chocolademelk afgesloten.
Laatst gewijzigd door RonEr † op 22 nov 2009, 01:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door MM 305 »

Zo zie je maar weer. Een klein beetje werk en de bunker zier er fantastisch uit.

Groeten MM305
mechelsbruggehoofd

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door mechelsbruggehoofd »

Tussen Rijmenam en Keerbergen kwam ik ooit deze tegen,
zeer opmerkelijk vanwege zijn afwijkende embrasure.
KW_smalle_embrasure.jpg
Overal elders zijn ze standaard, ttz breed rechthoekig, terwijl
deze schietopening vierkant is.
Misschien vanwege de gedrongen ligging in een soort holle weg.

In Rijmenam-centrum zelf staat ook een zeldzaamheid: een bunker met de 2 schietopeningen
naast elkaar frontaal in dezelfde richting.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Dat kleine, bijna vierkante schietgat zie je idd niet vaak.
De P31 bij Keerbergen heeft ook een opvallend klein schietgat
Afbeelding
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Omdat we ons de komende weken volledig zullen richten op het inventariseren
van de verbindingsbunkers in de KW-linie tussen Lier en de Dijle, even in het kort iets over
het verbindingssysteem in de linie.

Ongeveer 2 km achter de voorste linie lag een 25-aderige ingegraven kabel die parallel aan de
linie van noord naar zuid liep liep. Daar weer 2 km achter lag een 2e soortgelijke lijn.
Op gezette afstanden lag er een 40-aderige verbindingskabel die de beide lijnen met
elkaar verbond.

Alle knooppunten waren beschermd door een kleine connectiebunker, waar de lijnen bij
elkaar kwamen. Hier konden ook andere eenheden hun verbindingstelefoonlijnen aan
de linie aanschakelen. Rechts naast de deur zijnhiervoor drie kleine doorvoeren in
de bunker aangebracht.
Nog even in de herinnering ophalen, hoe deze eruit zagen.
Afbeelding

Op gezette afstanden werden er telefooncentrales op knoopunten geplaatst. Dit waren wat groter
uitgevoerde geheel gesloten bunkers, waarin ruimte was voor een aantal telefonisten. Verder
kon de centrale als commandopost voor een bataljon of compagnie worden ingericht.
Afbeelding

Schematisch zag het verbindingsnet er als volgt uit (dit is dus geen nauwkeurige kaart, die komt later
als we de zaak in kaart hebben gebracht).
Afbeelding

Veel meer weet ik nog niet over het verbindingssysteem. Vragen als had iedere bunker een eigen telefoon? kan ik nog niet
beantwoorden.

Keep watching this space for more.
pauldijkstra

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door pauldijkstra »

Beste Ron en anderen,

Ik mag mij dan niet bezig houden met België en de verdedigingswerken die daar liggen, maar ik vind het toch een schitterend project wat jullie doen. Ik verbaas mij steeds weer wat voor een schitterende bunkers ineens weer 'opduiken' tijdens jullie veldonderzoeken.

Heel veel succes met het verdere onderzoek, en verschijnt dit ooit in een gedetailleerd boek? Ik ga jullie volgen!

Hartelijke Groet,

Paul Dijkstra
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Paul,

Mijn dank voor je vriendelijke woorden, ik had 4 jaar geleden toen ik tegen de eerste KW-bunker aanliep, nooit verwacht dat het geheel zo uit de hand zou lopen (als hobby dan). We weten inmiddels een hoop meer van de linie dan zo'n 2 jaar geleden en hebben een redelijk inzicht in de structuur van de linie als geheel en van wat er nog over is.

Het fascinerende van de KW linie voor mijzelf is het feit dat iedere gevechtsbunker uniek is, en volledig aan het te bestrijken schootsveld is aangepast. Er zijn maar heel weinig dezelfde bunkers te vinden. De enige vrijwel constante factor is de 38º hoek van de schietopening. Verder is de linie nooit als geheel in kaart gebracht, hoewel er wel mensen bezig zijn (geweest) om lokaal alles in beeeld te krijgen (Lier, Mechelen en Haacht), en zijn we dus met een soort ontdekkingsreis bezig. Mijn eigen agenda is tenslotte om alles compleet te fotograferen, en wellicht een eigen website over de linie op te zetten, maar ik wacht even af hoe de website van het Regionaal Landschap Dijle er uit komt te zien, ik wil ze daarbij niet voor de voeten lopen.

Na komend weekend meer over de communicatiebunkers.
Afbeelding

Groet,

Ron
mechelsbruggehoofd

Kaweetje niet vergeten

Bericht door mechelsbruggehoofd »

Veel succes met de Aufklärung van de Communicatie en connectie bunkers.
Weet dat je op het gebied bent van het Mechels bruggenhoofd, als je bij bunker C24 bent aanbeland.
DSC03095.JPG
Hij is goed toegankelijk, ligt in een bosje, zo'n 30 m vanaf de Mechelse Muizenhoekstraat.
Aan dezelfde kant trouwens als de Mitrailleurbunker TPM 22, die eerder in deze post wordt afgebeeld.
Die bevindt zich net op de hoek van de Muizenhoekstraat en de Bonheidensesteenweg

Laat ik tenslotte wijzen op een essentieel onderdeel van de uitrusting van iedere KW-veldwerker :
Afbeelding

Benieuwd naar de bevindingen !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “België”