Linie Koningshooikt - Waver

Algemene discussie over Belgische fortificaties
Mdri

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Mdri »

De bunker C24, die hier vroeger als eens in beeld kwam, is wel berucht omdat de vampier van Muizen hier ooit een lijk gedumpt heeft .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Mdri op 07 dec 2009, 18:52, 3 keer totaal gewijzigd.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Omdat het vandaag lekker weer was, maar weer eens een stukje KW linie gedaan. Er waren nog wat bunkers over die ik nog niet had ingemeten, en een paar die ik nog niet van dichtbij had gezien.

Hier een paar plaatjes van wat moeilijk bereikbare bunkers.

Afbeelding

Dit is de H5, iets ten noordoosten van Haacht. Hij is gemakkelijk te bereiken, maar in de zomer helemaal overdekt met groen, ik ben er vele malen voorbij gereden zonder hem te zien. Nu komt hij wat beter uit de verf. Hij maakt deel uit van de voorste linie gevechtsbunkers.

Afbeelding
De P26 in de 2e lijn tussen Peulis en Haacht lag achter een paar boerderijen, nauwelijks zichtbaar vanaf de weg. Na wat rondwandelen vond ik een paadje achter de huizen, zodat ik een stuk dichterbij kon komen. In het weiland rond de bunker liepen paarden, dus daar ben ik uitgebleven. De bunker wordt gebruikt voor opslag van hooi voor de paarden.

Afbeelding
De L18 hadden we al een paar keer gezien, maar niet hoe je erbij kon komen. Op mijn digitale kaart vond ik wat paadjes die richting bunker liepen. Een hek was door een behulpzame geest niet afgesloten, dus via de achterdeur kwam ik bij de L18 aan de bosrand.

Ik heb deze week bijna 150 foto's op de website http://www.kwlinie.be gezet, zodat er nu al een aardige hoeveelheid plaatjes op staan. Verder heb ik wat foutjes in de kaarten gecorrigeerd.

Watch this space for more.
Mdri

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Mdri »

Dit is bunker Ha 2 in de verdediging van Haacht.
De bunker is volledig verborgen onder groen. Op het dak staat een kamphuis met loopbrug voor de kinderen.
Vroeger werd het gebouw gebruikt om varkens in te kweken. Ingang voor de dieren langs de vluchtopening.
De deur staat uiterst links in het groen gedeelte, nauwelijks zichtbaar. Er is elektriciteit aanwezig, dus ook verlichting.
De bunker wordt momenteel als houtstapelplaats gebruikt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Deze keer eens een vergelijking tussen de verschillende gevechtsbunkers en de manier
waarop het schietgat tegen direct vuur werd beschermd. Die bescherming van het schietgat
werd gevormd door een betonnen muur, die werd aangepast aan de bescherming die door het
terrein en de ligging van de bunker en de ervoor liggende hindernissen werd geboden. Die beschermende
muur werd een 'oreillon' genoemd. Een bunker met oren dus.

Soms was die muur heel prominent aanwezig, dit is er een voorbeeld van.
Bij deze bunker in het anti-tank centrum Peulis is de muur zeker een meter lang maar
hoogstens 20 cm dik.
Afbeelding


Afbeelding
Hier een ander voorbeeld waar de muur minder lang is, maar veel dikker. Dit heeft te
maken met het feit dat deze bunker in de voorste lijn ligt.

Afbeelding
Soms is de dekkingsmuur heel klein, als dat in het terrein zo uitkomt.

Afbeelding
Hier zie je links een heel kort muurtje.

Afbeelding
Hier een voorbeeld van een later aangelegde bunker (begin 1940) in de Dijle vallei zuid
van Leuven.Een behoorlijke uitstekende muur, met een soort overhangend dakje boven het
schietgat. Het schietgat is dichtgemetseld.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Afgelopen vrijdag weer eens een stukje KW-linie aan de Noordkant van de Dijle bezocht. Het weer werkte niet mee, het bleef donker en ik was gedwongen bijna alle plaatjes met flitslicht te maken.

Het bezochte gebied zie je op dit kaartfragment. Het is een 'klassiek' stukje KW linie met twee bunker linies achter elkaar. De zwarte lijn is het verloop van de linie: loopgraven en prikkldraadversperring. De dunne zwarte lijnen voor de linie zijn de versperringen. De R staat voor Railvelden, de C voor Cointet elementen. Onder aan de kaart loopt de rivier de Dijle, die wat moeilijk zichtbaar is.

Afbeelding
Ik heb de bunkers wat duidelijker aangegeven. Ook zie je op dit kaartje de diverse schootsvelden. Geel is de voorste lijn, blauw de achterste lijn.

Afbeelding
Dit is de L34, die in de voorste linie vlak bij de Noordkant van de Dijle ligt en het open terrein op de Noordoever bestrijkt. In feite is dit het draaipunt waar de linie vanuit het Noorden komend nu in Ostelijke richting afbuigt, om daarna met het Anti-tank kanaal weer naar het zuiden te buigen.

Afbeelding
Dit is de P34, die aan de noordkant van de Dijle in de tweede linie aan de dijk ligt. In 1940 waren de dijken niet zo hoog, dus schoot deze kazemat over de rivier in oostelijke richting.

De eerste twee kazematten liggen nog in een soort van oorspronkelijk landschap, met open schootsvelden.
Als je iets meer naar het noorden gaat, kom je in een ingewikkeld landschap van bossen en moerassen terecht, en moet je goed naar de kazematten zoeken.
Veel zijn er hier in de zomer nauwelijks te vinden.
Afbeelding
Zoals deze P32 die nu midden in het bos ligt.

En hetzelfde geldt voor deze L33
Afbeelding.

Het landschap heeft sinds de ruilverkavelingen uit de jaren '50 een heel ander aanzicht gekregen. Vandaar dat het vaak niet eenvoudig is je in het huidige landschap te kunnen voorstellen hoe de linie er in 1940 precies uitzag.

Vrijwel alle genoemde bunkers zijn als vleermuizenschuilplaats in gebruik.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Afgelopen week was er een bijeenkomst in Wijgmaal als afsluiting van het KW-line project
van het Regionaal Landsachap Dijle. Een zestal sprekers belichtten de diverse aspecten
van de linie en mogelijke plannen voor de toekomst. Het was druk, en er was veel
belangstelling, ruim 140 mensen kwamen opdagen.Er zijn aan het eind van de avond, bij
een drankje en een hapje heel wat contacten gelegd, vooral met mensen die een bunker in
hun tuin hebben staan. Een paar mensen kwam met historische foto's van diverse bunkers.
Een aantal zal binnenkort worden ingescand, en zal zeker ook op de website verschijnen.
Afbeelding

De linie krijgt binnenkort een beschermde status. Omdat die bescherming per gemeente
moet gebeuren, gaan we alle objecten (bunkers, meerpalen en duikers) ook per gemeente
beschrijven. Het 'pilot' project wordt de gemeente Haacht, omdat zich op dat grondgebied
meer dan 60 bunkers en andere objecten uit de linie bevinden. Dit en volgend weekend
gaan er een aantal groepen op uit om de laatste hand aan de beschrijvingen te leggen.

We hebben nu ook wat foto's gekregen over de afbraak van verschillende bunkers gedurende
de laatste 20 jaar. Hier is er eentje van de afbraak van de telefooncentrale C21 in St
Katalijne Waver.
Afbeelding

Verder heb ik van een van onze medestrijders een bestand met ruim 500 foto's gekregen die ik nu aan het uitzoeken ben,
en waarvan een deel op de website gaat komen. Het
verkleinen van de foto's kost aardig wat tijd, omdat je dat niet een hele dag achter
elkaar kunt doen, dan word je gek!

De antitankgracht bij Haacht wordt uitgediept en opnieuw onder profiel gebracht om de functie van het werk wat meer te benadrukken.
Bij het uitgraven worden allerlei voorwerpen gevonden. Ik zal daar binnenkort iets meer over schrijven.
Afbeelding

En tenslotte een plaatje van de connectiebunker VB49 bij Herent, die bijna geheel is ingegraven.
Zo zijn er nog wel meer,deze is nog redelijk zichtbaar, maar ik ken er ook een die in de zijkant van een heuvel is ingegraven,
die kun je alleen vinden als je er letterlijk tegenaan loopt.
Afbeelding
Mdri

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Mdri »

Ik verneem zopas het overlijden van Ron Erhardt, vorige donderdagmorgen, na een stom ongeval, een slecht afgelopen valpartij bij hem thuis.

Wij zullen hem missen.
Tom Oliviers

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Tom Oliviers »

Prachtige website over de kw linie !!

aangezien ik in edegem woon en altijd naar de atlantikwall ga, ga ik ook eens een KW-uitstapje maken aan de hand van die schitterende luchtfoto/kaart. Ik kan dat zelfs met de fiets doen !! Ik verschiet er zelfs van dat er zoveel conectiebunkers van deze linie zo dicht bij mijn huis liggen! de enige die ik kende van het voorbij rijden was C14 in mortsel/boechout.

eigenlijk schandalig he, al 10 jaar atlantikwall-research, 1 tot 2x per maand, en dan bunkers die vlakbij me thuis liggen doe ik niet eens. net als die Holland stellung bunkers in brasschaat/kapellen/hoevenen. Ik werk dan voor het agentschap voor natuur en bos, in bijna elk domein waar ik dagelijks kom liggen er bunkers van het anti-tank kanaal, holland stellung zoals in het mastenbos, met de loopgraven er allemaal nog prachtig bij,... en dan heb ik daar geen één fotoke van :roll:

Jaja, ik schaam mij :oops:

Haja, die bunkers op het fort van walem, behoren die ook tot het TPM? rechts van de toegangsbrug ligt er één met 2 verdiepen, en op het hoofdfront onder het monument zit er ook een dubbele (aan een holtraverse bevestigd). ik heb er ergens nog foto's van liggen, ik kijk morgen wel even op men externe schijven.

met vriendelijke groet,
Tom Oliviers, Bunkerfreaks Antwerpen

en keep up the good work he !!
mechelsbruggehoofd

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door mechelsbruggehoofd »

Haja, die bunkers op het fort van walem, behoren die ook tot het TPM? rechts van de toegangsbrug ligt er één met 2 verdiepen, en op het hoofdfront onder het monument zit er ook een dubbele (aan een holtraverse bevestigd). ik heb er ergens nog foto's van liggen, ik kijk morgen wel even op men externe schijven.
Deze bunkers horen er niet bij, ze horen bij de ombouw van de Antwerpse forten tot infanteriesteunpunten, vanaf 1934.
Fort Walem werd toen uitgerust met
1 Abri à étage (zichtbaar vanaf de steenweg)
2 abri élémentaire
1 abri tourelle
2 abri de traverse (onderaan het kruisvormige monument)

ze staan dus los van de TPM.

meer details in het boekje "Vesting Antwerpen - deel IV" (uitg. de Krijger)
fortwestervoort

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door fortwestervoort »

ducatim901 schreef:Dag heren,
Ik heb op Flickr nog een foto's gevonden van de KW linie, foto's zijn o.a. gemaakt door Koen Demarsin en Bart Degraeve.
Er staan ook nog foto's op van Eben Emael.
http://www.flickr.com/photos/koendemarsin/page2/" target="_blank
Groeten Jack.
is eben emael niet dat fort waar de kanonen in koepels zaten die op en neer konden??
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door MM 305 »

fortwestervoort schreef:
ducatim901 schreef:Dag heren,
Ik heb op Flickr nog een foto's gevonden van de KW linie, foto's zijn o.a. gemaakt door Koen Demarsin en Bart Degraeve.
Er staan ook nog foto's op van Eben Emael.
http://www.flickr.com/photos/koendemarsin/page2/" target="_blank
Groeten Jack.
is eben emael niet dat fort waar de kanonen in koepels zaten die op en neer konden??
Dat klopt, net als in de forten Aubin-Neufchateau, Battice en Tancrémont (Pépinster).

Groeten Andreas
Gebruikersavatar
Iron
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 nov 2009, 22:56

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Iron »

volledig overheen gelezen, heel stom :oops: Mijn excuses :oops:
Laatst gewijzigd door Iron op 28 mei 2011, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
u can't beat the bunker
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door MM 305 »

Beste Iron,

Ron is helaas eind 2009 overleden.

Met vriendelijke groet,

Andreas
Plaats reactie

Terug naar “België”