Baupunkt 30 - Wn 124 M - Marineseezielbatterie Kijkduin

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
Juttertje

Baupunkt 30 - Wn 124 M - Marineseezielbatterie Kijkduin

Bericht door Juttertje »

Nu kwam ik in het NA een Lageplan tegen van Batterie Kijkduin, (waren trouwens 3 dezelfde tekeningen) maar op een ervan stonden geplande bunkers ingetekend..... interesssant... nu staat er ook een bunker geplanned welke mij niet direct bekend voorkomt, misschien iemand die deze soort al eens eerder is tegengekomen.

Afbeelding
Lageplan gedateerd jan. 1943 Bron: Nationaal Archief

betrefd dus de M514.... de aangegeven M414 is dus een S414, da's duidelijk, en ook de 151's en 158 is duidelijk....


Volgen de site van Jan v Tongeren zou dit geplanned zijn, maar hoe hij aan die info komt weet ik niet....

M 151 (3 stuks) Mannschaftsunterstand 1/3/24 (Gepland)
M 158 Bettung für leichte Geschütze (Gepland)
S 414 Leitstand für mittlere und schwere Batterie (Gepland)
636 Befehlsstand für Heeresküstenartillerie (Gepland)
M 195 (2 stuks) Bettung für mittlere Geschütze (Gepland)
668 (2 stuks) Kleinstunterstand für 6 Mann (Gepland)
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Baupunkt 30 - Wn 124 M - Marineseezielbatterie Kijkduin

Bericht door ducatim901 »

M514, we hebben hier denk ik weer te maken met het modulaire Marine Systeem, Er is nog niet veel bekend maar er zijn meerdere bunkers in Nederland die niet bekende typenummers hebben.
Er zijn wel wat nummers bekend maar het hoe en wat......ik verwacht dat dit nog wel even gaat duren eer er iemand met het ei van Columbus komt.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Klasio †

Re: Baupunkt 30 - Wn 124 M - Marineseezielbatterie Kijkduin

Bericht door Klasio † »

De M158 was een open Bettung, is M514 niet de 'verschartung' van deze open Bettung?

Groeten, Klaas
Juttertje

Re: Baupunkt 30 - Wn 124 M - Marineseezielbatterie Kijkduin

Bericht door Juttertje »

Klasio schreef:De M158 was een open Bettung, is M514 niet de 'verschartung' van deze open Bettung?

Groeten, Klaas
Dat zou idd ook een optie kunnen zijn.... maar als er idd volgend ducatim meerdere van dit soort afwijkende types (en nummeringen) zijn dan vind ik het toch opvallend dat je deze nergens tegenkomt in de boeken..... lijkt me toch sterk dat er dan nooit ergens iets over gevonden is, danwel in het veld danwel in een of ander archief.....(duitsland ofzo)
Blijf het een vreemd en interessant onderwerp vinden....... misschien is het wel een locale oplossing geweest welke uiteindelijk nooit is uitgevoerd.... maar gezien de over het algemeen grondige beschrijving en documentatie van alles eigenlijk door de duitsers zou er toch wel iets terug te vinden moeten zijn.... lijkt me niet dat de festungpioniere zomaar iets konden bedenken (nieuw type) zonder dat de heren in duitsland zelf zich daar over gebogen zouden hebbben...... dan zou er daar toch ergens een document van moeten zijn......
pauldijkstra

Re: Baupunkt 30 - Wn 124 M - Marineseezielbatterie Kijkduin

Bericht door pauldijkstra »

Klaas,
Batterij Kamp (camperduin) had ook verscharterde 158 beddingen. Deze werden echter bestempeld als M158SK. Waarom zouden deze dan niet M514 genoemd zijn?
Gr,
Paul
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Baupunkt 30 - Wn 124 M - Marineseezielbatterie Kijkduin

Bericht door tim »

hoi bas, het was geen locale oplossing, in het gebied WBN zijn wel meer van deze bunkers met modules op kaarten teruggevonden.
in de regelbau der kriegsmarine zijn ook wat van deze termen terug te vinden.....

paul:
de standaardisatie op het gebied van tekeningen en kaarten was ver te zoeken.
ik denk mede door de vele technische en taktische wijzigingen, en de vele verschillende legeronderdelen die hier gelegerd waren dat het zo'n allegaartje van kaarten geworden is.

er bestonden natuurlijk wel voorschriften hoe zo'n lage- of gesamtplan opgesteld moest worden.
zo zijn de ''taktische zeichen'' bijna overal het zelfde.
gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Juttertje

Re: Baupunkt 30 - Wn 124 M - Marineseezielbatterie Kijkduin

Bericht door Juttertje »

der bunkermann schreef: de standaardisatie op het gebied van tekeningen en kaarten was ver te zoeken.
ik denk mede door de vele technische en taktische wijzigingen, en de vele verschillende legeronderdelen die hier gelegerd waren dat het zo'n allegaartje van kaarten geworden is.
ook deze kaart is inderdaad door een (lijkt mij) ongewoon deel van de wehrmacht vervaardigd

Sinds wanneer doet een "verbindelaar" stellingen inmeten en kaarten tekenen? tegenwoordig iig niet ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: Baupunkt 30 - Wn 124 M - Marineseezielbatterie Kijkduin

Bericht door Klasio † »

Hallo

Na veel veronderstellingen en aannames is het antwoord op Juttertjes vraag gewoon te vinden in de "Blauwe Rolf". Zie pagina 233, voetnoot 137; "Daneben verwendete die Marine M-Nummern für zusätzliche VF-Teile, die auf oder an ständige Regelbauten gebaut werden konnten (M 514a, ein Bettungsanbau für den ständigen Typ M158)."

Deze M158 van MSB Kijkduin was dus gepland met een van het standaard St type afwijkende VF geschutsopstelling. Op de geposte stellingskaart staat volgens mij ook M514a, alhoewel de 'a' onduidelijk te lezen is. '

Groeten, Klaas
Juttertje

Re: Baupunkt 30 - Wn 124 M - Marineseezielbatterie Kijkduin

Bericht door Juttertje »

"Blauwe Rolf"???? da's zeker dat boek wat tegenwoordig 150-200 eurotjes moet kosten?..... die heb ik niet :cry:

Maar iig erg bedankt voor de oplossing Klaas, toch weer wat geleerd......

wat die "a" betrefd, daar heb je gelijk in, is idd een M514a, kwam er op de foto niet echt mooi uit, maar op 400% zie je idd een a-tje staan. ;)

Mvg

Bas
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Baupunkt 30 - Wn 124 M - Marineseezielbatterie Kijkduin

Bericht door tim »

oat moan.
klaas, heb je een fotografisch geheugen, of liep je er toevallig tegenaan?
nog even voor de record:
gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
jan lugtmeijer †

Re: Baupunkt 30 - Wn 124 M - Marineseezielbatterie Kijkduin

Bericht door jan lugtmeijer † »

Juttertje schreef:"Blauwe Rolf"???? da's zeker dat boek wat tegenwoordig 150-200 eurotjes moet kosten?..... die heb ik niet :cry:
Zal wel meer zijn, nieuw was hij al 270 gulden :mrgreen:
Klasio †

Re: Baupunkt 30 - Wn 124 M - Marineseezielbatterie Kijkduin

Bericht door Klasio † »

Hallo,

@Tim:
Ik had achter in de 'Blaue Rolf' in de bunkertypenlijst gekeken en zag M514a daarbij staan, toen was mijn nieuwsgierigheid gewekt... ;)

@Bas:
De 'Blauwe Rolf' is Rudi Rolf's boek over het Duitse fortificatieontwerp en als je dit boek leest is het zijn geld meer dan waard en kan je er veel van leren. Maar als men het boek alleen voor de plaatjes zou kopen, dan is het inderdaad duur en zou men beter het typologieboekje kunnen overwegen...

Groeten, Klaas
Tom Oliviers

Re: Baupunkt 30 - Wn 124 M - Marineseezielbatterie Kijkduin

Bericht door Tom Oliviers »

Weet er iemand welke batterij en M.A.A. hier gevestigd was? of gepland was om hier gevestigd te worden?

groetjes
Tom
pauldijkstra

Re: Baupunkt 30 - Wn 124 M - Marineseezielbatterie Kijkduin

Bericht door pauldijkstra »

Tom Oliviers schreef:Weet er iemand welke batterij en M.A.A. hier gevestigd was? of gepland was om hier gevestigd te worden?

groetjes
Tom
607
Tom Oliviers

Re: Baupunkt 30 - Wn 124 M - Marineseezielbatterie Kijkduin

Bericht door Tom Oliviers »

welke batterij van de 607ste MAA paul?
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”