Wn. 80 (Poortershaven)

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Annelies

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door Annelies »

[quote="Patrick"]@Viking: ik heb/zal je de naam en telefoonnummer mailen van de man die de historie van Poortershaven ook goed kent. Hij heeft het allemaal bewust meegemaakt, en dan niet als kind. [quote]

De mannen die ik ken hebben het ook allemaal bewust meegemaakt, eentje was 16 en de andere wat jonger ;)
Gebruikersavatar
Lenco †
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:34
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door Lenco † »

wattman schreef: Toch nog goed om op te merken dat van succes van deze duikbootjes nauwelijks sprake was.
In tegendeel, de verliescijfers onder de Bibers waren dramatisch.
De Duitse verliescijfers waren inderdaad dramatisch, maar ...
Op 28 november 1944 was de Westerschelde vrij van zeemijnen en liep het eerste konvooi veilig
Antwerpen binnen. Vanaf die dag tm 7 mei 1945, zijn er op de aanvoerroute toch 28 vrachtschepen
door inzet van de Duitse "Kleinkampfmittel" tot zinken gebracht.
Direct door torpedo's en indirect door zeer slimme zeemijnen.
De foto toont de Liberty Charles D. McIver, die op 23 maart 1945 tot zinken gebracht werd.
De Scheldemonding was bevrijd, maar voor de koopvaardij en de Nederlandse loodsen was de
oorlog zeker nog niet over.
"Zij voeren opdat wij leven kunnen."

Lenco,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eine Reise ans Ende des Verstandes.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door wattman »

Houd het voor de Westerschelde maar op de zeemijnen, en 1 schip door een Biber.
Zie voor http://www.uboat.net/ops/midget.htm" target="_blank voor een inzethistorie die kortweg neerkomt op zelfmoordmissies.
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door Mir »

Voor de contactgegevens van Hans Onderwater moet je even contact opnemen met het Oorlogs-en Verzetsmuseum Rotterdam; info@ovmrotterdam.nl" target="_blank. Hij is daar bestuurslid, maar door slechte gezondheid weinig actief op dit moment.
Verwacht er dan ook niet te veel van.

groet,
Mirjam
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door ducatim901 »

Ha die Mirjam wat is er precies met Hans?
Ik sprak hem tijdens mijn werkzaamheden bij de gemeente Barendrecht wel eens.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door Mir »

Weet ik ook niet precies, eigenlijk :(
Ik hoor ze er wel eens over maar heb er nooit naar geinformeerd.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door The Viking »

Hallo u allen...

Vandaag heb ik een foto te pakken gekregen van de Poortershaven in 1935. Met dank aan de Historische Vereniging Maassluis. Hier op kunnen jullie goed zien hoe Poortershaven er uit zag toen deze nog volop gebruikt werd door de ertsoverslag van Joost de Poorter. Leuke plaat welke ik jullie niet wilde onthouden.

Het rijtje huisjes links op de foto zijn later gebruikt als onderkomen van de manschappen van de latere Wn 80. Het grotere huis naast het rijtje was een officiers onderkomen, wellicht de kommandant? De bovenste huisjes zijn door de Duitse gesloopt voor de "lagerhalle" en de grote "munitieopslag" welke in 1944 het doelwit was van het "RAF bombercommand" en de "tallboys".

Stapje voor stapje komen we steeds verder met het onderzoek. Maar als jullie info hebben is deze nog steeds welkom? Liever 2 maal dan helemaal niets.

Groet Gertjan 8-)
PH_Situatie1935 LR.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door The Viking »

Afgelopen zondag middag 05/04 is de Haltestelle Poortershaven afgebrand!!!

Het voornamelijk houten huisje (gebouwd rond 1900) stond al jaren leeg en was enorm komen te vervallen. Gelukkig heb ik hier pas nog foto's gemaakt voor mijn onderzoek naar de geschiedenis van Poortershaven.

Toch jammer weer een stukje origineel Wn. 80 weg! 8-)

Bijgesloten 2 foto's van de brand, meer foto's kun je zien op > http://www.mediatv.nl/reportage.php?r=3078
PH_Brand Haltestelle Poortershaven_01.jpg
PH_Brand Haltestelle Poortershaven_02.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door wattman »

Ziet er treurig uit. :cry:

Overigens vind ik de aanduiding "haltestelle" een beetje vreemd. Het was een gewone NS treinhalte, geopend per 1 oktober 1904 en opgeheven op 5 augustus 1946. Ik heb nog enig begrip voor de fascinatie voor de Atlantikwall, maar de voertaal in Nederland tijdens de bezetting was toch normaal Nederlands. ;)
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door PdK »

Zeker jammer! Aangestoken..?

En de benaming. Ik denk dat de context van dit onderwerp 'Wn. 80' er toe leid dat dit de Haltstelle mag worden genoemd. Maar het is misschien correcter om de oorsprong voorop te stellen.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door The Viking »

Klopt inderdaad was in de context van de topic. Van origine was het inderdaad een NS blokpost/treinhalte speciaal gebouwd voor de haven van Joost de Poorter. Maar tijdens de bezetting was het een wezenlijk onderdeel van de Wn 80.

Groet Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door Nathan »

Even off topic.... maar blijft leuk

http://www.youtube.com/watch?v=HntdqSCuyZk" target="_blank
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door The Viking »

Hallo u allen..

In mijn andere aandeel aan deze site over Maassluis, vertelden ik dat ik aardig wat WO2 foto's van Maassluis via de HVM te pakken heb. Ik heb er ook nog één van Poortershaven, vlak na de bevrijding.
PH_Situatie 1945_02_LR.jpg
De torpedo's lagen nog tussen de puinhopen.

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door The Viking »

Hallo u allen...

Vanavond, tijdens een persoonlijk gesprek, een mooi nieuw verhaal gehoord van een 80-jarige oud-bewoner van de Schenkeldijk te Maassluis. De Schenkeldijk was (en is nog steeds) de toegangsweg naar de Poortershaven.

Het schijnt dat de RAF met een bombardement op Poortershaven een bom hadden laten vallen vlak voor het portaal van één van de grote munitie opslagbunkers. Het portaal was ontzet en het betonblok erboven dreigde voor de stalen deur te vallen. Als dat zou gebeuren dan konden de Duitsers niet meer bij hun spullen. Daarom heeft de Duitse genie op 27 februari 1945 een springlading aangebracht om het gevaarlijk overhangende betonblok op te blazen. Ze brachten echter ‘iets’ te veel aan zodat ook de in de bunker opgeslagen mijnen en torpedo’s ontploften. Waardoor met een enorme klap de hele bunker en de ernaast gelegen spoorlijn in de lucht vloog. De landerijen rondom Poortershaven lagen vol met puin, gruis en grind van de spoorbaan. Van Maassluis tot aan Loosduinen waren ruiten gesprongen.

Was het dus inderdaad een foutje van de Duitse genie…?

Groet Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door PdK »

Ha Gertjan,

Leuk dat je informatie zoekt bij de enige echte getuigen.
Ik heb ooit ongeveer het zelfde verhaal gehoord/gelezen. En het zou inderdaad een fout van de genie betreffen.
Laatst vertelde ik je geloof ik al over de luchtfoto's. Op de foto van '45 zou misschien ook specifiek deze zichtbaar kunnen zijn.

Peter
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”