Wn. 15 HM en Fu.M.O. 2 radartoren

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Radar

Bericht door Ruud »

Ja het verzet was die week zeer actief :roll:

Het is idd leuk om te lezen dat men zo nu en dan te kampen had met problemen, en dit in de regel vrij snel op wisten te lossen. Dergelijke toestellen waren maar net uitontwikkeld en ze werden ingezet, dus uitval zo nu en dan is begrijpelijk. De opbouw was in de regel wel modulair, dus in het geval van een storing kon er 'eenvoudig' een onderdeel gewisseld worden.
Ook met de optische middelen kom je zo nu en dan een melding tegen van uitval, gewoon Kaput gegaan. Deze werden zo snel mogelijk vervangen door een ersatz exemplaar, desnoods van een andere type, teneinde de batterij operationeel te houden.
g,Ruud

ps Van de wek een docu van ombouw de Apache gezien ... hier ging ook een berg electronica in en zo'n 13 km aan kabeltjes .... zou ten tijde van WO2 ws. een heel bunker complex voor nodig zijn geweest om dit, indien te realiseren met de techniek van toen, onder te brengen :geek:
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Annelies

Re: Radar

Bericht door Annelies »

Leuk Jan!

Ook die laatste zin over Nordmole is interessant 8-)
Goof

Re: Radar

Bericht door Goof »

OK, het heette dus Münze (Munt). Waaarom wordt niet duidelijk. Maar de batterij was schietklaar! :D
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Radar

Bericht door Robin de Goede »

Is de toevoeging (Munze) EM8 een bouwnummer op dit kaartje?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Radar

Bericht door Jeroen R. »

Hallo,

In 1942 was de kust van Nederland organisatorisch onderverdeeld in verschillende sectoren, welke met de letter A tot en met F werden aangeduid. Voorne en Hoek van Holland viel onder de sector E welke overeenkwam met de verdedigingsector van het 723e infanterieregiment van de 719e divisie.
De (betonnen) bunkers kregen per sector een afzonderlijk nummer, voorafgaand aan de letter van de betreffende sector en de letter M, H of L welke het krijgsmachtdeel aanduidde. Er is een kaart van Nederland bekend waarop de sectoren A tot en met F staan aangegeven. Ook staan op de Baufortschritskarten van de Marine Festung Pionierstab 25.3.45 de Luftwaffe St. bunkers aangegeven voorafgaand met de letter A t/m F. Tevens zijn op diverse afzonderlijke stellingenkaarten bunkernummers aangeduid voorafgaand met de letter A t/m F.

gr. Jeroen
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Radar

Bericht door ducatim901 »

Zeggeh, Robin.
Ik dacht dat deze vraag al een keer of wat gesteld was, nahjah whatever.
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 0&t=135207" target="_blank" target="_blank
Dat krijg je er van als er sites zijn die hun eigen sites niet geregeld nalezen of geen updates doen of de (verkeerde) uitleg van EM/EL/EH als Einheitsstand Marine/Luftwaffe/Heer als een spook najagen.
In de KVA's van de 16 Lw.Feld.Div. en 347 I.D. werd er door de Landmacht (en Marine?) ook nog eens een andere bouwwerknummering (in het verlengde van de St-nummering, dus geen A tm H - L/H/M) waarschijnlijk kreeg ieder bouwwerk een nummer, dus wat we al eens gezien hebben in Scheveningen en IJmuiden dat tobruks ook een bouwnummer kregen is waarschijnlijk meer norm geweest in de twee Noordelijke KVA's in het WBN, dat het KVA Dordrecht (719 I.D.) er een andere nummering op nahield vind ik ook enigsinds vaag, misschien heeft het te maken met de Festungspioniere maar hier heb ik niet echt goed zicht op.
De Luftwaffe heeft, zoals Jeroen al juist aangaf, in de oorlog zijn eigen nummering in zijn bunkernummering gehad, dit is ook doorgevoerd in de Küvers en mogelijk ook de VF types (waar in Nederland maar weinig door de LW gebruik van werd gemaakt, dit in tegenstelling tot AOK 15 die natuurlijk de Küvers niet bouwden).
Het is een leuke materie om eens dieper in te duiken, zeker als je erop gaat letten zie je soms foto's langskomen met de vroege nummers, de de H was trouwens in Breskens terug te vinden (wist niet dat dat ook nog in een ver verleden bij het WBN hoorde...) ik dacht een foto te hebben gezien van een bunker in de M.Fl.B. Vlissingen Süd meteen HM nummer (in het boek van Ben Muller).
Ga dit nog eens nakijken.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Radar

Bericht door Robin de Goede »

Jack en Jeroen,
Dank voor de heldere uitleg :) Viel me op dat dit specifieke werk ein de stelling een nummer heeft. Dacht dat het een dunwandige constructie had, weliswaar enigzins versterkt.
Ennuh Jack..Als je me geen Tim noemt dan noem je me wel Remco ;)

Gr,

Robin Tim Remco de Mos Koorneef de Goede 8-)
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Radar

Bericht door ducatim901 »

Hoezo??
;)
Jack "Doet ie anders nooit" de Goede.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Radar

Bericht door ducatim901 »

even een tekeningetje van de Turm Münze.
Beetje klein maar ja, ik kreeg hem met copy/paste niet groter.
JK.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Radar

Bericht door Bunkertju »

Hier nog een foto ... :D

Greets

Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Bunkertju op 04 feb 2009, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Radar

Bericht door ducatim901 »

Uit een leuk boek om te lezen hé Bunkertju.
(Luchtgevaar van Alexander Korthals Altes).
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Radar

Bericht door Bunkertju »

ducatim901 schreef:Uit een leuk boek om te lezen hé Bunkertju.
(Luchtgevaar van Alexander Korthals Altes).
JK.
Ceker ... Jack

Moest deze toch effe delen.

Greets

Jan
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Radar

Bericht door PdK »

Mooie luchtfoto Jan!
In een ander boek, over de Engelse luchtverkenning staat er nog een foto vanaf de andere kant. Hierop is ook de S kazemat goed te zien.

In het archief van de Gemeente Rotterdam bevind zich o.a. nog deze;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Radar

Bericht door jopaerya »

Hallo

Volgens mij is dit Hoek van Holland , klopt dit ?? SES had een vraag over die bunker voor de
toren met de Fu.M.O. 2 kan dit een Nederlandse S m.g. bunker zijn met een rare opbouw ??
http://atlantikwall.superforum.fr/la-dt ... -t6144.htm" target="_blank

Groeten Jos
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Radar

Bericht door PdK »

Ha Jos,

Dat klopt, is een geweldige foto. Over precies deze foto repte ik ook in mijn reactie verder naar onder. De bunker op de voorgrond is een Nederlandse S6 met inderdaad een waarschijnlijk Duitse opbouw. De Nederlandse ingang in het dak is door de Duitsers met 1 meter beton afgedicht. Het zelfde deden ze met een iets verder zuidelijk gelegen S6. De achter ingang bleef open. Helaas heb ik geen BRV registratie van het werk.
Bijgevoegd een vergelijkbare zoals hij staat langs de pier.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”