Stp VI H, HKB Monster

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Plaats reactie
Goof

Stp VI H, HKB Monster

Bericht door Goof »

Tussen Wn10 en 12 in HvH zouden van Noord naar Zuid resp. een kustbatterij en een FlaK-batterij hebben gestaan. Ik kan daar geen gegevens over vinden, en ze lijken compleet gesloopt. Weet iemand wat en waar daar iets stond?
Klasio †

Re: Tussen Wn 10 en 12

Bericht door Klasio † »

Hoi Goof,

Bedoel je Stp II M M.Fl.Bat 'Zande' en Stp VI H HKB 6./1230? Waarschijnlijk heb je wel het boek Festung Hoek van Holland van Hans Sakkers? In dit boek worden deze stellingen beschreven.

Groeten, Klaas
Annelies

Re: Tussen Wn 10 en 12

Bericht door Annelies »

Hans,

Dat is toch bij de Baak?
M.Fl.B Zande is geloof ik gesloopt.
Peter weet daar daar i.i.g. het fijne van.
Goof

Re: Tussen Wn 10 en 12

Bericht door Goof »

Is inderdaad bij de Baak. De HKB VI moet gigantisch zijn geweest, met 4x 667, 4x 636, en nog 11 St bunkers verder het binnenland in. En e MFB met 3 Flakbeddingen en geen vuurleidingspost?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tussen Wn 10 en 12

Bericht door AvB »

Goof schreef:Is inderdaad bij de Baak. De HKB VI moet gigantisch zijn geweest, met 4x 667, 4x 636, en nog 11 St bunkers verder het binnenland in. En e MFB met 3 Flakbeddingen en geen vuurleidingspost?
Hmm 4 x 667, en 4 x 636 lijkt me een beetje onwaarschijnlijk.. :)
HKB Monster had 5 x 622, 6 x 607, 6 Bettungen en een 636. Later is er nog een 667 bij gekomen.

M.Fl.B. Zande had 3 x 668 en een geplande vuurleidingspost Fl 351.
Ik denk dat deze batterij een zelfde opzet had als Nordmole met 4 x Fla 14 beddingen en een FA of VF Leitstand.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Goof

Re: Tussen Wn 10 en 12

Bericht door Goof »

Sakkers meldt (als ik lieg is het in commissie):
4 geschutsbunkers 636 (waarom niet?
6 munitiebunkers 607 (niet vreemd m.i.)
5 manschappenbunkers 622 voor 100 man (!)
Het vreemde ia dat er 4 flankeringskazematten 667 stonden. Dat laatste lijkt me nogal veel. Maar mogelijk hebben twee ervan bij de FlaKbatterij gestaan.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tussen Wn 10 en 12

Bericht door AvB »

Ik weet niet welke druk jij hebt maar dat kan ik nergens vinden.
Maar om het verhaal duidelijk te maken. Een 636 is een Leitstand voor
een Heeres Küstenbatterie. Dus geen geschutsbunker. Er hebben bij
Monster slechts open beddingen gestaan. (Of die staan er nog)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Tussen Wn 10 en 12

Bericht door ducatim901 »

Ha die Goof, je moet wel je huiswerk een beetje doen hoor........
In HKB Monster was aan St spul het volgende gebouwd, een beetje raar is dat de openbeddingen ook een B.Nr. hebben gekregen en op de BFK staan, op een enkele uitzondering na staan hier alleen maar St.bunkers (twee uitzonderingen zijn o.a. de V191 van het Kernwerk IJmuiden), de beddingen waren echter erg groot, de 15.2cm Russen die er stonden waren dan ook niet echt klein.
Bettung 1002 fertig
Bettung 1003 fertig
Bettung 1004 fertig
Bettung 1005 fertig
Bettung 1006 fertig
Bettung 1007 fertig
636 1008 fertig
622 1009 fertig
622 1010 fertig
622 1011 fertig
622 1012 fertig
622 1014 fertig
607 1015 fertig
607 1016 fertig
607 1017 fertig
607 1018 fertig
607 1019 fertig
607 1020 fertig
667 1022 fertig
De batterij Monster had twee behoorlijk gelijke broertjes, de HKB Katwijk Alt en HKB Ouddorp.
in HKB Katwijk alt stond 17cm geschut van Duitse origine en in HKB Ouddorp stond net als bij Monster ook 15.2cm Russisch geschut.

In s.Fl.B. Zande (soms ook Sande genoemd) waren de volgende St.bunkers gebouwd of toegewezen (eingewiesen)
Fl351 802 eingewiesen
668 803 fertig
668 804 fertig
668 805 fertig
de 668 waren gebouwd de geschutsbemanning van het geschut onder te brengen in bomvrije bunkers, dit is een late ontwikkeling in de oorlog geweest, bij s.Fl.B. Bahnhof bij IJmuiden en Nordmole (zoals je weet HvH) hetzelfde gebeurt.
Hopelijk ben je een beetje geholpen.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Tussen Wn 10 en 12

Bericht door PdK »

Ha Hans,

Tussen Wn. 10 en 12 lagen inderdaad de H.K.B. Monster en M.Fl.B Zande.
Batterij monster, dus de kustbatterij van de landmacht ligt waarschijnlijk nog grotendeels onder (4 meter) zand. Het slopen bleek in '53 een te grote kostenpost. En ipv. van slopen is er gekozen voor een asfaltglooing. Dit was zelfs 450.000 gulden goedkoper en redde gelukkig die werken.
Ook bij de Tankmuur in HvH was deze nieuwe manier van zeewering van toepassing. Daarom resteert deze lange muur gelukkig nog steeds onder het duin.

De flakbatterij Zande was een uniek ontwerp in Nederland, zo niet in de Atlantikwall. Het was een schitterend complex met een overdekt gangenstelsel, welke de flakbeddingen, vuurleiding en manschappen bunkers verbond.
Deze batterij is grotendeels gesloopt. Het hoofdcomplex is na de watersnoodramp afgebroken, maar nog tot 1949 was dit complex in gebruikt bij de Nederlandse Marine. Vanuit hier werd de opruiming van bunkers, versperringen en mijnen geleid.

Onder foto's van de asfaltglooing bij de H.K.B. Monster. Overzicht met beddingen en 607's. En de 636 Vuurleiding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Tussen Wn 10 en 12

Bericht door tim »

een klein voorbeeld van 2 van de beddingen, met daar tussen de leitstand van zande..
© delfland
gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Goof

Re: Tussen Wn 10 en 12

Bericht door Goof »

Hartelijk dank voor de uitgebreide info. Ik was op het verkeerde been gezet door het kaartje van Sakkers, waar geen hout van klopt. Verderop staat al een betere beschrijving, en e.e.a. is nu wel duidelijk. Tenslotte: de naam HKB Monster is nogal misleidend; het hele complex stond (staat) in 's-Gravenzande.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Tussen Wn 10 en 12

Bericht door PdK »

Ha Hans,

De kaart in Sakkers zijn boek is letterlijk overgenomen van de Duitse puntenkaart, maar bevat slechts enkele (Duitse) fouten. M.b.t. H.K.B. Monster en Zande zijn er geen fouten gemaakt. De keuze voor de titel H.K.B. Monster komt waarschijnlijk door het feit dat de batterij net voor de grens 's-Gravenzande - Monster ligt. Men zocht vaak voor een titel in 'de buurt'.

Tim, die tekening betreft als ik het goed heb het laatste stukje complex wat overeind stond na de stormvloed. De voorste helft van de batterij was uiteengevallen. Vervolgens heeft men het achterste stuk ook afgebroken. De tekening behoort tot het sloop bestek.
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Tussen Wn 10 en 12

Bericht door KWD »

Als dit geen geweldige vondst is als aanvulling op de voorgaande Foto's
Ik voel mij een gelukkig mens !

HKB Monster vanuit Noordelijke naar Zuidelijke richting
3x 607 met Bedding en Vuurleidingpost 636

https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/420802

Gr Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Tussen Wn 10 en 12

Bericht door PdK »

Hoi Klaas,

Zet je stereokijker maar op ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Tussen Wn 10 en 12

Bericht door KWD »

Hoi Peter,
De rillingen lopen over mijn rug als ik dit soort mooie luchtfoto's ziet
Zou een geweldig mooi Museum kunnen zijn, Uniek in zijn soort.

Bedankt voor je bijdrage :D

Klaas-Willem
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”