Wn. 17 H (Pier)

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Wn. 17 H (Pier)

Bericht door PdK »

Wn. 17 H maakte onderdeel uit van de M.Fl.B. Nordmole (Stp. IV ) en bevind zich vandaag de dag in het Voorduin. Of eigenlijk meer aan het begin van de bekende pier in Hoek van Holland.
De nog resterende betonnen werken zijn o.a. een 611, VF2a, aangepaste VF4b en Nederlandse S3 kazemat.

Stel hier uw vragen omtrent deze bouwlokatie.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 17 H (Pier)

Bericht door PdK »

Hopelijk is dit bij de meeste bekend.. Maar het Atlantikwall Museum breidt zich dit jaar uit naar de 611. En op verzoek wat foto's van de verhuizing van het kanon.
Dit gebeurde op 8 maart 2008.

Mede door onze sponsor boekestijn werd deze toch wel 'krappe' klus geklaard. (zie ook http://www.atlantikwall-museum.n)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

VF4b

Bericht door tim »

nog even voor de liefhebbers,
de achterneef van de VF4b naast de snackbar.

nog steeds benieuwd wie nou deze bunker bemande en waarvoor ie gebruikt werd...
(het muurtje aan de ene ingang is maar 1,5 meter hoog.)

een goede mogelijkheid is dat er een 3,7 cm kwk in de ommuring heeft gestaan.
er word op een ongedateerde kaart van de 719 I.D op deze plek een ''kwk stand 3.7'' aangegeven.
de eigenlijke kampfraum zou dan als muni opslag gediend kunnen hebben, en de andere ruimte als bereitschaftsraum..?

gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: VF4b

Bericht door PdK »

Ha Tim,

De VF4b heeft vaak veel vragen opgeroepen bij verschillende mensen. Erg leuk. Want het is (naar mijn mening) zo'n beetje de lelijkste bunker in HvH.

Ten eerste, ik heb je bericht verplaatst, want de bunker staat in Wn. 17 H.
Op de stellingkaart wordt hij (al is het lijntje op mijn kopie weg) aangegeven als onderkomen EH285 (VF4b). En naar mijn idee is de bunker gewoon gebruikt als VF4b incl de mitrailleuropstelling. Alleen is het ontwerp vooral aan de buitenzijde aangepast om er tevens een observatiepost van te maken. Vandaar het 1,5 meter hoge muurtje (dat nu weg is)

In de Kampfanweisung wordt gesproken over een bunker op de Noorderpier vanwaar het mijnenveld in de Nieuwe Waterweg kon worden bediend. Nu heb ik nooit echt ondekt welke bunker dit kon zijn, maar deze lijkt hier wel voor geschikt.

De HBP heeft de bunker bezocht en vond anders dan op de tekening het schietgat voor de MG. Dus vanuit deze bunker had men zowel een optimaal schoots- als kijkveld over de pier en de Nieuwe Waterweg.

De 3.7 waar je het over hebt stond inderdaad wel in Wn. 18, maar was ondergebracht in de 625. Dat is nog iets anders dan een 7,5 cm PAK 40....
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Wn. 17 H (Pier)

Bericht door tim »

hoi peter, nu ik ook het kaartje van wn 17 bekeken hebt, is het me duidelijk.
er heeft daar in die 2 kleine complexen zoveel gelegen!!

wel beetje kinderachtig hoor een 3,7 cm pak in een 625 :P

slordig dat het brv de scharte niet opgemeten heeft!
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 17 H (Pier)

Bericht door PdK »

Hey Tim,

Er ligt inderdaad veel. Na jou vraag moest ik ook even opnieuw checken op de kaarten. En verwarring ontstond alom...

Het BRV heeft in HvH in elk geval vaak dit soort luiheid toegepast. Met name nooduitgangen werden met regelmaat overgeslagen op de tekening.
En bunkers waarvan delen niet zichtbaar waren onder het zand werden ter plekke verzonnen.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Wn. 17 H (Pier)

Bericht door tim »

hey peet, zo weet ik me nog een VF2a in WN 16 te herinneren, waar een nooduitgang ingetekend stond, die er niet was :D
gr. tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Patrick

Re: Wn. 17 H (Pier)

Bericht door Patrick »

Wederom licht in de tafelbunker :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea:
Zaterdagmiddag gaat officeel het licht weer aan in de tafelbunker aan de Noorderpier in Hoek van Holland. De realisatie het het "nieuwe Atlantikwall-museum" is hiermee een stap dichterbij gekomen.

Na maanden inzet van vrijwilligers en hulp van vele sponsors is er weer elektriciteit in de tafelbunker. Dit wordt zaterdagmiddag gevierd in de bunker vanaf 15.00 uur met vrijwilligers, bestuur en sponsers.

De komende maanden wordt druk gewerkt aan het inrichten van de verschillende kamers. Deze zomer zal het museum geopend zijn op de pier.

Bron: http://www.wos.nl" target="_blank" target="_blank
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 17 H (Pier)

Bericht door PdK »

Maar eens een update omtrent de werkzaamheden bij de 611. Op dit moment wordt de VF2a, de toekomstige entree en kassa in gebruik genomen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Wn. 17 H (Pier)

Bericht door tim »

ha peter, ziet er netjes uit hoor. lang leve de scherfmuren,scheelt een hoop graafwerk :D
hebben jullie al een plannetje om de tekst binnen te conserveren?
ik kan me voorstellen dat daar een stukje plexiglas of een ander bescherming omheen moet om het vervagen/beschadigen te voorkomen?
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 17 H (Pier)

Bericht door PdK »

Hé Tim,

We zijn er ook dolblij mee. En ze maken een prachtige doorgang van meer dan 3 meter diep. Indrukwekkend als je er in staat.
De tekst zal inderdaad uiteindelijk vast en zeker een bescherming krijgen. Binnen in de 611 hebben we bijv. plexiglas plaatjes met wat tochtruimte gemaakt.
Patrick

Re: Wn. 17 H (Pier)

Bericht door Patrick »

Mooie foto's Peter. Ga je ook de website van het museum nog aanpassen hiermee?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 17 H (Pier)

Bericht door PdK »

Hey Patrick,

Dat moet zeker nog gebeuren, met ook wat meer beelden. Alleen durf niet te zeggen wanneer dit er precies van komt.
Panzerwerk
Berichten: 233
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:13

Re: Wn. 17 H (Pier)

Bericht door Panzerwerk »

Netjes hoor die Vf !
een prachtige entree !
En flink wat graafwerk zo te zien.

Groeten uit Zeeland..

Peter
Goof

Re: Wn. 17 H (Pier)

Bericht door Goof »

Volgens wat ik weet heb je nu de uitgang gezien. Aan de andere kant zit nog een scherfmuur, waar een trap naar de toekomstige ingang in zit. Maar die moet nog uitgegraven worden... ;)
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”