Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door PdK »

Naar aanleiding van deze post van Annelies; viewtopic.php?f=33&t=2094#p23827 leek het me interessant een apart onderwerp te starten.
Vandaag liep ik er toevallig en heb bovengenoemde foto herhaalt. Een groot verschil in 65 jaar.

Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door PdK »

BRV Situatie,

Hierop kun je zien hoe de oude foto in het vorige bericht is genomen. Vanaf bunker nummer 6 richting nummer 3 (674)

Heeft iemand misschien een logische verklaring waarom (slechts) één 612 meer landinwaarts is komen te liggen?

Groeten, Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door tim »

he peet, jammer dat de leitstand net niet op de foto staat!
volgens mij heb ik het betreffende woonverblijf nog eens bezocht in het verleden, leuk om de toen situatie te zien!
trouwens geen idee waarom een 612 verder naar achter ligt.
ligt de scharte in de praktijk ook in de zelfde richting als de andere?
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door PdK »

Hé Tim,

Dat heb je destijds verteld, maar dat is nummer 16 op de kaart en is verkeerd ingetekend. Nummer 19 op de foto is waarschijnlijk gesloopt, als eveneens de leitstand.
Dit was overigens wel een merkwaardig bouwwerk. Een typisch (toog)ontwerp die overeenkomt met de gebouwde verblijven in de artilleriebatterijen en algemene toegepaste bouwstijl in H.v.H.

Groeten, Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Annelies

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door Annelies »

Hee leuk Peter, zo krijgt dit Stp ook wat meer een 'gezicht' ;)
Wat bedoel je overigens met 'dat is nummer 16 op de kaart en is verkeerd ingetekend'

Toen ik een jaar of 6 of 7 was (geloof ik, zal ik eens navragen) gingen mijn moeder zus en ik op zondag altijd wandelen, en kwamen we ook altijd hier langs. De 612 kan ik mij heel goed herinneren, daar klommen we altijd op door de gaten die in het beton uitgespaard waren voor camouflage.
Maar de woonbunker kan ik me niet herinneren. Ook dit zal ik eens navragen aan mijn moeder, misschien dat zij het zich nog kan herinneren.
Kan dat overigens niet de zgn 'zeven gaten bunker' geweest zijn?

Ik weet dat mijn moeder toen foto's heeft gemaakt, ik zal eens in de fotoboeken duiken en ze scannen als ik ze gevonden heb.
De 612 was toen nog vrij van begroeiing en je kon als je op de dijk stond helemaal door de bunker heen kijken naar de molen, dat vond ik altijd zo apart :D Wat is het leven toch lekker simpel als je klein bent ;)
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door PdK »

Hé Annelies,

Nummer 16 is horizontaal ingetekend als luchtdoelopstelling met dagverblijf, alleen licht er een verblijf in verticale richting, wat ook nummer 18 (verkeerd getekend) kan zijn... Beetje onduidelijk verhaal, maar op locatie wordt duidelijk dat er een dagverblijf als nummer 18 tegen de 674 aan ligt. Dus eigenlijk is 16 of 18 verkeerd ingetekend, of men is een hele bunker vergeten... Is het nog begrijpelijk..?

Op en in de 612's heb ik ook heel wat afgespeeld. Het exemplaar landinwaarts had ook de bijnaam 'walvisbunker'. Begin jaren '90 hebben we een manschappenverblijf met veel bombarie uitgegraven. Politie, bezorgde ouders en blotedamesboekjes in de bunker... De bunker is toen machinaal dichtgemaakt, maar later weer opengemaakt door een volgende generatie. Het is nu nog steeds een speelplek.
De 7gaten bunker is het keukengebouw van het complex en is vorig jaar ook machinaal dichtgegooid. Dit was de bunker met hangjongeren en enige overlast vlakbij de kruising van enkele voetpaden. Deze bunker had zijn naam te danken aan de 7 (zichtbare) ramen.

Oude foto's van dat gebeid zijn altijd leuk! Juist omdat het zo snel steeds verder dichtgroeit, dus ben benieuwd.
Naast een 674 had ik ooit mijn ondergrondse- en erboven een boomhut. Er hangt als het goed is nog steeds een plank in de boom, maar door de begroeiing kun je er nog amper bijkomen. Tijdens het graven van de hut vonden we overigens nog Duitse spullen. Een vork en huls geloof... Die liggen hier thuis nog ergens op zolder.

Groeten, Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door tim »

hey peet, nu je het zegt, dat woonverblijf lag tegen de 647 aan...

over de 612 die verder naar achter ligt, ik heb wel eens gelezen dat dat gedaan werd om te voorkomen dat me een ''bombingrun'' de hele batterij werd uitgeschakeld.
maar dat kan ik niet bewijzen....
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door PdK »

Hé Tim,

Die reden lijkt me best aannemelijk. De Duitsers spreken bijvoorbeeld ook over ongunstig smalle kusten in Hoek van Holland, waardoor bunkers in één lijn gebouwd moesten worden. Dit zou bij bombardementen een zeer nadelige uitwerking hebben. Bij andere landinwaartse batterijen in de Atlantikwall zie je dit soms ook terug. Bunkers voor artillerie liggen dan verder uit elkaar en niet in één lijn.
Al vind ik het wel vreemd dat het dan nu slechts één 612 betreft.

Bij de zusterbatterij Stp. VII is ook voor meer spreiding van de 669 bunkers gekozen.

Groeten, Peter
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door Jeroen R. »

Leuk. De Leitstand is overeenkomstig aan die van Btr.Oostvoorne.
Bijgevoegd een slecht kopie (origineel is ook slecht) van togen die in het unterabschnitt HvH en Voorne werden gebouwd. Anders dan de togen op Goeree en Schouwen. Had te maken dat er verschillende (unter)gruppen van de Festungbaudienststelle verantwoordelijk worden voor deze sectoren. In het begin hadden de Pionieren nog relatief veel vrijheid t.a.v. de bouwwerken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door PdK »

Interessant Jeroen, leuke toevoeging!
Wanneer ik in Oostvoorne kom, en dat gebeurt eigenlijk zelden, dan valt me de bouwstijl altijd meteen op. Erg herkenbaar. Alleen dat van vuurleiding wist ik niet.

In de tekeningen lijken met name de scherfmuren en ronde constructie typerend.

Peter
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door tim »

hoi jeroen, heb jij toevallig ook de tweede pagina van dit document?

jouw copie('s) zijn net iets beter dan die van mij...

boven de freie kuste hoek van holland scheveningen ben ik deze typen nergens tegengekomen. (op de verpflegungsbunker na dan..)

edit: weet jij of er nog meer van dit soort tekeningen zijn?

gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door Jeroen R. »

Is niet heel veel beter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door tim »

hoi jeroen, inderdaad niet veel beter :cry:
toch bedankt ;)
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door WimVe »

PdK schreef:.... Een typisch (toog)ontwerp die overeenkomt met de gebouwde verblijven in de artilleriebatterijen en algemene toegepaste bouwstijl in H.v.H.Groeten, Peter
Zoiets ?
Com_post_18_04-R.jpg
Com_post_18_04_B.jpg
Com_post_18_04-M.jpg
Com_post_18_04-Z.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door PdK »

Gaaf Wim!

Dit had ik me 2D nog niet helemaal voorgesteld, dus het prikkelt de fantasie zeker.
Volgens mij mist de bunker alleen wel de klimijzers in de koker(s)? Overigens een eigenaardige bouw zo met die twee kamers en kokers. Het is mij niet helemaal duidelijk of deze fungeren als nooduitgang of open observatie.

Het nummer 1399 staat op de BRV tekening, maar betreft hoogstwaarschijnlijk geen Duits bunkernummer, maar een BRV (administratieve?) toevoeging.

Mochten er na de oorlog nog mensen in gewoond hebben, dan was het bij uitstek een geweldig zomerverblijf of vogelspot plekje...

Groeten, Peter
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”