Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door Jeroen R. »

Wim,

vanuit de kleine kamer naar de 'koker' is de doorgang niet tot aan de vloer, maar tot halverwege, net zoals bij de ramen aan de voorzijde. De functie van de koker was behalve nooduitgang namelijk ook lichtbak (dus in feite een scherfmuur voor het raam).

grt. Jeroen
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door WimVe »

Jeroen R. schreef:Wim,
vanuit de kleine kamer naar de 'koker' is de doorgang niet tot aan de vloer, maar tot halverwege, net zoals bij de ramen aan de voorzijde. De functie van de koker was behalve nooduitgang namelijk ook lichtbak (dus in feite een scherfmuur voor het raam).
grt. Jeroen
Jeroen,

Best mogelijk maar waar baseer je dat op ?
De BRV tekening laat dat deel op de doorsnede nl. niet zien.

Peter:
De klimijzers zitten er wel in maar tijdens de "fotosessie" nog niet....
Op de brv tekening staat: bewoond dus ik denk wel dat het geheel bewoond is geweest. Inderdaad een aardig ontwerp.
Com_post_18_04_bin.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door PdK »

WimVe schreef: Peter:
De klimijzers zitten er wel in maar tijdens de "fotosessie" nog niet....
Op de brv tekening staat: bewoond dus ik denk wel dat het geheel bewoond is geweest. Inderdaad een aardig ontwerp.
Com_post_18_04_bin.jpg
Ah gelukkig :)
De aantekening bewoond had ik nog niet eens gezien. Erg leuke informatie, waarover ik ooit hopelijk meer te weten kom. Van enkele gezinnen weet ik inmiddels dat ze daar gewoond hebben.

Nog over de kokers. Opzich is Jeroen zijn opmerking, mocht dit niet op een tekening staan, ook wel interessant. Veel van dergelijke kokers werden inderdaad gebruikt als lichtkoker/nooduitgang. Deze kwamen dan tot halverwege de muur, zodat je erin kon klimmen. Het BRV heeft dit inderdaad alleen niet zo getekend.

Groeten, Peter
pauldijkstra

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door pauldijkstra »

De vuurleidingpost vertoont overeenkomsten met die van HKB 'De Koog' op Texel. Ik zal de tekening ervan opzoeken. Het lijkt wel of ze het ontwerp in Hoek van Holland daar wat vergroot hebben. Tekening moet ik dus even zoeken, maar het lijkt er verdacht veel op.
Grt,
Paul
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door tim »

ha die paul, de vuurleidingspost van ''de koog'' is totaal anders dan die in hoek van holland..
enige overeenkomst is de verhoging voor het observatiegedeelte.
wel goed je huiswerk doen he :D
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Annelies

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door Annelies »

Jeroen R. schreef:Wim,

vanuit de kleine kamer naar de 'koker' is de doorgang niet tot aan de vloer, maar tot halverwege, net zoals bij de ramen aan de voorzijde. De functie van de koker was behalve nooduitgang namelijk ook lichtbak (dus in feite een scherfmuur voor het raam).

grt. Jeroen
Zoals hier op Goeree?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Stp. V H (Nieuwlandsedijk)

Bericht door pauldijkstra »

tim schreef:ha die paul, de vuurleidingspost van ''de koog'' is totaal anders dan die in hoek van holland..
enige overeenkomst is de verhoging voor het observatiegedeelte.
wel goed je huiswerk doen he :D
Ik dacht dat ik ook zei
pauldijkstra schreef:Tekening moet ik dus even zoeken, maar het lijkt er verdacht veel op.
maar goed, de verhoging zal het me aan hebben doen denken...
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”