24 cm L/40

Discussie over wapens en versperringen
Plaats reactie
Hoeksel

24 cm L/40

Bericht door Hoeksel »

Kan iemand mij vertellen waar men in Nederland kanonnen van 24 cm L/40 (Krupp) heeft gebruikt omstreeks 1900-1910? Alle informatie aangaande dit specifieke kanon en hun munitie zijn zeer welkom. Het betreft hoogstwaarschijnlijk een marinekanon dat is ingezet als kustgeschut.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 24 cm L/40

Bericht door ducatim901 »

Goeie savonds Hoeksel,
Ik moet daar wel een tekening van hebben, je moet je adres maar even PMen dan stuur ik de tekening binnenkort wel op.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 24 cm L/40

Bericht door svdb10 »

Hallo Hoeksel,

Ik weet niet precies waar je naar op zoek bent, maar wellicht heb je hier wat aan.

Voor zover mij bekend zijn er omstreeks 1900-1910 géén kannonnen van 24cm L40 voor de kustverdediging ingezet. Andere kaliberlengtes waren in die periode wél in gebruik bij de kustverdediging:
24cm L/25 => kustbatterijen, oa Hellevoetssluis, Willemstad
24cm L/30 => Fort bij Ijmuiden en Fort Maasmond (HvH)
24cm L/35 => kusbatterijen, oa Durgerdam, Diemen, Fort Erfprins (Den Helder).

De marine kende wél een kanon van 24cm L/40, in twee varianten:
Kanon van 24cm no1: Hr.Ms. Koningin-Regentes (2x), Hr.Ms De Ruijter (2x), Hr.Ms. Hertog Hendrik (2x)
Kanon van 24cm no2: Hr.Ms Jacob van Heemskerck (2x), Hr.Ms. Tromp (2x).

Op deze schepen vormden deze kanonnen de hoofdbewapening. Elk schip was uitgerust met 2 torens van 1 stuk (1x voordek, 1x achterdek). Uiterlijk zijn deze twee typen makkelijk te herkennen: de 24cm no1 heeft één koepeltje (rechts), terwijl de 24cm no2 twee uitbouwen (links+rechts) tbv de vuurleiding bovenop de pantserkoepel heeft.

Tijdens de mobilisatie '39-40 hebben de Hertog Hendrik en de Heemskerck dienst gedaan als wachtschip waarbij het 24cm geschut vijandelijke schepen af moest weren. (De overige pantserschepen waren toen al gesloopt/buiten dienst gesteld.) Er zijn toen ook plannen gemaakt om dit geschut van de schepen af te halen en in betonnen opstellingen aan land te plaatsen, maar zover is het nooit gekomen.
De duitsers hebben de nog aanwezige 3 kannonen (1x Hertog Hendrik, 2x Jacob van Heemskerck) op bunkers geplaatst en als "24cm Schiffkanone C/97(h) in Drehscheibenlafette C/97(h)" in gebruik genomen bij de MKB batterij Brandenburg (Hoek van Holland).
Nb. Het tweede kanon van de Hertog Hendrik was al eerder (1926?) van dit schip verwijderd om plaats te maken voor een kraan en twee watervliegtuigen.

Gr. Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 24 cm L/40

Bericht door svdb10 »

Nog twee plaatjes.
24 cm L/40 no1 zoals opgesteld aan boord van pantserschip Hr.Ms. Koningin Regentes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Hoeksel

Re: 24 cm L/40

Bericht door Hoeksel »

Bedankt voor deze uiterst bruikbare informatie! Ik heb zelf al veel gevonden, maar deze informatie bevestigd dat niet alleen maar voegt ook extra informatie toe. De toevoeging van plaatjes is helemaal geweldig, vooral de prent (met munitie). Overigens, mooi stukje design werk van het geschut!

De reden dat ik informatie vraag is omdat ik groot kaliber munitie verzamel en onlangs in het bezit gekomen ben van een 24 cm L/40 huls. De huls is Duitse export (Patronenfabriek Karlsruhe) zoals gebruikelijk in die tijd voor dit formaat, met een Hembrug slagdop uit 1935. Helaas mist mijn huls de kap.

Wat ik nog graag zou hebben zijn de NL voorschriften of tekeningen van de munitie. Mocht iemand in het bezit zijn van de kap die bij deze huls hoort (of ander NL vooroorlogse munitie) dan hou ik mij ook aanbevolen!
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: 24 cm L/40

Bericht door bram »

Beste Hoeksel en Sander,

Hierbij een tekening van een bedding die in Hellevoetsluis in 1883 zijn gebouwd als combinatie van een 24 cm IJ en een 24 cm L25.
Met dank aan Sven Maaskant.
emplacement met borstwering.JPG
Bedding.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: 24 cm L/40

Bericht door Dikkieturf »

Hoeksel schreef:Kan iemand mij vertellen waar men in Nederland kanonnen van 24 cm L/40 (Krupp) heeft gebruikt omstreeks 1900-1910? Alle informatie aangaande dit specifieke kanon en hun munitie zijn zeer welkom. Het betreft hoogstwaarschijnlijk een marinekanon dat is ingezet als kustgeschut.
Beste Hoeksel,

je kunt veel info over 24 cm's vinden in het boek: Kustversterkingen 1900 - 1940. Er staat in ieder geval een 24l30 in beschreven maar ik heb nog niet alles uitgeplozen.

Het boek is van drs J.R. Verbeek, uitgeverij Schuyt & Co. Er staat een isbn nummer in: 90.6097.231.7 Ik heb het gekocht in het winkeltje van fort aan den Hoek van Holland.

m.v.g.

D.T.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 24 cm L/40

Bericht door svdb10 »

bram schreef:...Hierbij een tekening van een bedding die in Hellevoetsluis in 1883 zijn gebouwd als combinatie van een 24 cm IJ en een 24 cm L25.
Met dank aan Sven Maaskant...
Hallo Bram,
Beetje late reactie van mijn kant, sorry daarvoor!
Bedankt voor de tekening. Komt grotendeels overeen met wat ik al had verzameld aan foto's en eigen observaties, maar ik zie toch nog paar kleine details die in mijn wil verwerken.
Ik ben mijn belofte niet vergeten om jou tzt wat door mij gemaakte afbeeldingen (renders) toe te sturen, maar werk vordert momenteel erg traag. Oorzaak ligt oa in vakantie, drukte op het werk en het worstelen met een realische grasmat om mijn scene aan te kleden , waar ik maar niet in slaag.. :(
Nog even geduld dus!
Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 feb 2008, 17:12

Re: 24 cm L/40

Bericht door Maarten »

Ben wel benieuwd naar de verschillende hulzen van de 24cm. Zijn er mensen die deze in bezit hebben?
Plaats reactie

Terug naar “Wapens en Versperringen”