Nederlandse versperringen
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28
Re: Versperringen
Zoals ik al dacht; ongeveer mijn hele leven... op geoloket de luchtfoto van ca. 1970 eens bekeken - staat ie dus ook op.
Ja, de context op Walcheren is nogal aan het veranderen sinds een paar jaar; lang leve de N-57!
Om iedereen gerust te stellen: alle overgebleven bunkers alhier ondervinden geen hinder/sloopdreiging op het moment/nabije toekomst van alle grondwerken die dit met
zich meebrengt. pfoei..
(weer verder on-topic?)
Hoi, Lex.
Ja, de context op Walcheren is nogal aan het veranderen sinds een paar jaar; lang leve de N-57!
Om iedereen gerust te stellen: alle overgebleven bunkers alhier ondervinden geen hinder/sloopdreiging op het moment/nabije toekomst van alle grondwerken die dit met
zich meebrengt. pfoei..
(weer verder on-topic?)
Hoi, Lex.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Nederlandse versperringen
.
Laatst gewijzigd door jantje beton op 26 feb 2012, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nederlandse versperringen
Mooie plaatjes. Lijkt mij dezelfde lokatie als op deze plaat: viewtopic.php?f=29&t=1508
Mocht je weten waar ze exact zijn genomen, dan weet ik zeker dat je daar in ieder geval 1 persoon erg blij mee zou kunnen maken.
Mocht je weten waar ze exact zijn genomen, dan weet ik zeker dat je daar in ieder geval 1 persoon erg blij mee zou kunnen maken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."
Delain. 'We are the others'
It's just a uniform."
Delain. 'We are the others'
Re: Nederlandse versperringen
Bovenste is dezelfde als in het topic van Vincent. Horen deze 2 foto's bijelkaar? Misschien wordt het vinden van de lokatie wat makkelijker dan.
Re: Nederlandse versperringen
Als ik mij niet vergis zie ik op de onderste foto op de voorgrond (resten van) een versperring van putringen, daarachter twee verkeersborden "Douane" en daar weer achter een slagboom met een wachthuisje.
Zijn deze Duitsers al op de terugtocht terwijl de oorlog nog niet goed en wel begonnen is?
Op de bovenste foto bestaat de versperring uit asperges en putringen, die op de onderste foto alleen uit putringen, lijkt mij dus niet dezelfde lokatie.
Zijn deze Duitsers al op de terugtocht terwijl de oorlog nog niet goed en wel begonnen is?
Op de bovenste foto bestaat de versperring uit asperges en putringen, die op de onderste foto alleen uit putringen, lijkt mij dus niet dezelfde lokatie.
Re: Nederlandse versperringen
Verder nóg vijf locaties waar nog resten van versperringen zijn te vinden:
1. Kortenhoef, Vreelandseweg (fort Kijkuit)
2. Tienhoven, Nieuweweg (fort bij Tienhoven)
3. Twistedenerweg, Wellerlooi
4. Afferden, Horsterbeekweg (één putring)
5. Arcen, Lingsforterweg (één asperge, monumentje)
De laatste drie met dank aan: http://fliegerhorst.come2me.nl/781705/N ... resten-WW2
De lijst wordt dan; ditmaal mét coördinaten, want een KMZ-file maken lukt me niet,
Nieuwe Hollandse Waterlinie;
1. Muiden, Zeedijk 52°20'21.94" 5° 4'37.24"
2. Muiden, Zuidpolderweg 52°19'27.45" 5° 5'9.02"
3. Muiderberg, de Maar 52°19'32.03"5° 7'39.52"
4. Muiderberg, Rietgors 52°19'21.59"5° 7'22.94"
5. Weesp, Aetveldseweg 52°17'56.95" 5° 2'11.53"
6. Weesp, 's-Gravelandseweg 52°18'13.52" 5° 3'11.21"
7. Naarden, Naardermeer 52°16'57.40" 5° 8'29.32"
8. Naarden, Oostdijk 52°17'48.20"5°10'15.89"
9. Ankeveen, Loodijk 52°16'41.65"5° 6'7.69"
10. Kortenhoef, Vreelandseweg 52°14'1.40"5° 3'51.51"
11. Loosdrecht, Bloklaan 52°12'2.39"5° 2'45.39"
12. Tienhoven, Nieuweweg 52° 9'47.85"5° 2'8.68"
13. Utrecht, Burgemeester Huydecoperweg 52° 7'54.28" 5° 6'18.90"
14. Groenekan, Ruigenhoeksedijk 52° 7'40.25"5° 8'4.83"
15. Utrecht, Kapelweg 52° 7'4.92"5° 8'24.00"
16. Bunnik, Rijnsoever 52° 4'34.63"5°10'54.21"
17. Bunnik, Rhijnauwenselaan 52° 3'55.24"5°10'41.21"
18. Utrecht, Houtensepad 52° 4'6.90"5° 8'8.05"
19. Houten, Overeindseweg 52° 2'17.28"5° 7'12.93"
20. Schalkwijk, Achterdijk 51°58'27.67"5°11'23.03"
21. Goilberdingen, Goilberdingensedijk 51°57'35.30"5°11'2.16"
22. Culemborg, Goilberdingensedijk 51°57'31.75"5°11'37.60"
23. Vuren, Waaldijk 51°49'24.27"5° 1'56.00"
Grebbelinie;
24. Bunschoten, Oostdijk 52°15'10.81"5°23'16.75"
25. Amersfoort, Coelhorsterkade 52°10'36.62"5°21'0.39"
26. Amersfoort, Hooglandseweg 52°10'2.36"5°22'33.91"
27. Leusden, Aschatterkade 52° 8'10.38"5°26'56.22"
28. Leusden, Asschatterweg 52° 7'44.80"5°27'55.53"
29. Renswoude, Emminkhuizerlaan 52° 3'14.35"5°32'1.06"
30. Renswoude, Emminkhuizerlaan (tankgracht) 52° 3'45.17"5°32'27.60"
31. Renswoude, Schalmdijk 52° 3'12.70"5°32'45.23"
32. Renswoude, Schalm (tankgracht) 52° 3'38.02"5°33'6.69"
33. Veenendaal, Klompersteeg 52° 2'55.26"5°33'41.03"
34. Veenendaal, spoorlijn 52° 2'52.98"5°33'40.70"
35. Ederveen, Nieuweweg 52° 3'37.69"5°34'59.92"
Peel-Raam;
36. Mill, spoorbaan oost 51°40'48.47"5°46'5.40"
37. Mill, spoorbaan west 51°40'47.50"5°46'0.49"
38. Nederweert, Noordervaart noord 51°16'43.40"5°45'51.53"
39. Nederweert, Noordervaart zuid 51°16'42.36"5°45'53.32"
40. Roeven, Wessemerdijk (Sluis 15) 51°16'21.39" 5°44'59.12"
41. Weert, Maaseikerweg 51°14'53.82"5°42'53.02
42. Deurne, Visser 51°27'53.57" 5°47'36.49"
Overig;
43. Kornwerderzand, Afsluitdijk 53° 4'30.65"5°20'23.48"
44. Den Oever, Afsluitdijk 52°56'31.52"5° 3'24.18"
45. Bareveld, Bareveldsekade 53° 3'2.93"6°50'45.12"
46. Babberich, Aerdtseweg 51°53'44.55"6° 6'31.16"
47. Babberich, Emmerichseweg 51°54'10.58"6° 7'14.44"
48. Afferden, Horsterbeekweg 51°38'14.28"6° 4'7.97"
49. Wellerlooi, Twistedenerweg 51°30'28.68"6°10'20.90"
50. Arcen, Lingsforterweg 51°28'33.57"6°12'40.32"
51. Ossendrecht, Aanwas 51°23'36.60"4°18'52.98"
52. Nispen, Bergsebaan 51°28'56.09"4°27'39.67"
53. Lage Zwaluwe, Zwaluwsedijk 51°42'55.34"4°40'45.60"
1. Kortenhoef, Vreelandseweg (fort Kijkuit)
2. Tienhoven, Nieuweweg (fort bij Tienhoven)
3. Twistedenerweg, Wellerlooi
4. Afferden, Horsterbeekweg (één putring)
5. Arcen, Lingsforterweg (één asperge, monumentje)
De laatste drie met dank aan: http://fliegerhorst.come2me.nl/781705/N ... resten-WW2
De lijst wordt dan; ditmaal mét coördinaten, want een KMZ-file maken lukt me niet,
Nieuwe Hollandse Waterlinie;
1. Muiden, Zeedijk 52°20'21.94" 5° 4'37.24"
2. Muiden, Zuidpolderweg 52°19'27.45" 5° 5'9.02"
3. Muiderberg, de Maar 52°19'32.03"5° 7'39.52"
4. Muiderberg, Rietgors 52°19'21.59"5° 7'22.94"
5. Weesp, Aetveldseweg 52°17'56.95" 5° 2'11.53"
6. Weesp, 's-Gravelandseweg 52°18'13.52" 5° 3'11.21"
7. Naarden, Naardermeer 52°16'57.40" 5° 8'29.32"
8. Naarden, Oostdijk 52°17'48.20"5°10'15.89"
9. Ankeveen, Loodijk 52°16'41.65"5° 6'7.69"
10. Kortenhoef, Vreelandseweg 52°14'1.40"5° 3'51.51"
11. Loosdrecht, Bloklaan 52°12'2.39"5° 2'45.39"
12. Tienhoven, Nieuweweg 52° 9'47.85"5° 2'8.68"
13. Utrecht, Burgemeester Huydecoperweg 52° 7'54.28" 5° 6'18.90"
14. Groenekan, Ruigenhoeksedijk 52° 7'40.25"5° 8'4.83"
15. Utrecht, Kapelweg 52° 7'4.92"5° 8'24.00"
16. Bunnik, Rijnsoever 52° 4'34.63"5°10'54.21"
17. Bunnik, Rhijnauwenselaan 52° 3'55.24"5°10'41.21"
18. Utrecht, Houtensepad 52° 4'6.90"5° 8'8.05"
19. Houten, Overeindseweg 52° 2'17.28"5° 7'12.93"
20. Schalkwijk, Achterdijk 51°58'27.67"5°11'23.03"
21. Goilberdingen, Goilberdingensedijk 51°57'35.30"5°11'2.16"
22. Culemborg, Goilberdingensedijk 51°57'31.75"5°11'37.60"
23. Vuren, Waaldijk 51°49'24.27"5° 1'56.00"
Grebbelinie;
24. Bunschoten, Oostdijk 52°15'10.81"5°23'16.75"
25. Amersfoort, Coelhorsterkade 52°10'36.62"5°21'0.39"
26. Amersfoort, Hooglandseweg 52°10'2.36"5°22'33.91"
27. Leusden, Aschatterkade 52° 8'10.38"5°26'56.22"
28. Leusden, Asschatterweg 52° 7'44.80"5°27'55.53"
29. Renswoude, Emminkhuizerlaan 52° 3'14.35"5°32'1.06"
30. Renswoude, Emminkhuizerlaan (tankgracht) 52° 3'45.17"5°32'27.60"
31. Renswoude, Schalmdijk 52° 3'12.70"5°32'45.23"
32. Renswoude, Schalm (tankgracht) 52° 3'38.02"5°33'6.69"
33. Veenendaal, Klompersteeg 52° 2'55.26"5°33'41.03"
34. Veenendaal, spoorlijn 52° 2'52.98"5°33'40.70"
35. Ederveen, Nieuweweg 52° 3'37.69"5°34'59.92"
Peel-Raam;
36. Mill, spoorbaan oost 51°40'48.47"5°46'5.40"
37. Mill, spoorbaan west 51°40'47.50"5°46'0.49"
38. Nederweert, Noordervaart noord 51°16'43.40"5°45'51.53"
39. Nederweert, Noordervaart zuid 51°16'42.36"5°45'53.32"
40. Roeven, Wessemerdijk (Sluis 15) 51°16'21.39" 5°44'59.12"
41. Weert, Maaseikerweg 51°14'53.82"5°42'53.02
42. Deurne, Visser 51°27'53.57" 5°47'36.49"
Overig;
43. Kornwerderzand, Afsluitdijk 53° 4'30.65"5°20'23.48"
44. Den Oever, Afsluitdijk 52°56'31.52"5° 3'24.18"
45. Bareveld, Bareveldsekade 53° 3'2.93"6°50'45.12"
46. Babberich, Aerdtseweg 51°53'44.55"6° 6'31.16"
47. Babberich, Emmerichseweg 51°54'10.58"6° 7'14.44"
48. Afferden, Horsterbeekweg 51°38'14.28"6° 4'7.97"
49. Wellerlooi, Twistedenerweg 51°30'28.68"6°10'20.90"
50. Arcen, Lingsforterweg 51°28'33.57"6°12'40.32"
51. Ossendrecht, Aanwas 51°23'36.60"4°18'52.98"
52. Nispen, Bergsebaan 51°28'56.09"4°27'39.67"
53. Lage Zwaluwe, Zwaluwsedijk 51°42'55.34"4°40'45.60"
Laatst gewijzigd door Barst op 14 jan 2012, 09:39, 8 keer totaal gewijzigd.
Re: Nederlandse versperringen
De foto met de grens lijkt mij het overschrijden van de Nederlands/Duitse grens, met zicht op de Nederlandse grenspost. Ik heb nog een poging in Google earth gedaan om de plek te localiseren. Ik kreeg de indruk dat sinds het opheffen van de grenscontroles een hoop van de douane posten zijn afgebroken.Barst schreef:Als ik mij niet vergis zie ik op de onderste foto op de voorgrond (resten van) een versperring van putringen, daarachter twee verkeersborden "Douane" en daar weer achter een slagboom met een wachthuisje.
Zijn deze Duitsers al op de terugtocht terwijl de oorlog nog niet goed en wel begonnen is?
Op de bovenste foto bestaat de versperring uit asperges en putringen, die op de onderste foto alleen uit putringen, lijkt mij dus niet dezelfde lokatie.
De site http://www.grenspalen.nl/ biedt ook geen mogelijkheden. Die site brengt de grenspalen in beeld, maar niet de controleposten.
De andere foto is een uitsnede van de foto waarvan een scan van een afdrukje eerder door Vincent op het forum is geplaatst. Ik merk in elk geval geen verschillen in de houdingen van de afgebeelde personen op.
Aanvulling: hierbij nog een google earth screen van de grens bij Nieuw Schoonebeek ter illustratie dat de verschillende douanceposten op een behoorlijke afstand van elkaar kunnen liggen. Links de NL-post (bouwwerk naar ik vermoed uit de jaren '50), rechts de D-post. Afstand hemelsbreed: meer dan 300 meter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wattman op 26 jun 2011, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nederlandse versperringen
Nu ik er over nadenk zou de colonne (volgens mij staan op de achtergrond nog een soldaat te paard en een kar) op de onderste foto wel eens de grens met België kunnen oversteken, en niet die met Duitsland.
Re: Nederlandse versperringen
Bedoel je met "Aanvulling: hierbij nog een google earth screen van de grens bij Nieuw Schoonebeek ter illustratie dat de verschillende douaneposten op een behoorlijke afstand van elkaar kunnen liggen. Links de NL-post (bouwwerk naar ik vermoed uit de jaren '50), rechts de D-post. Afstand hemelsbreed: meer dan 300 meter." te zeggen dat de versperring vóór de Nederlandse grenspost ligt en dat de colonne dus toch Nederland in rijdt en niet verlaat? Zo had ik het nog niet bekeken, maar het lijkt mij heel goed mogelijk.
Laatst gewijzigd door Barst op 26 jun 2011, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nederlandse versperringen
Klopt, dat was mijn interpretatie. Maar het zou ook het overschrijden van de NL - Belgische grens kunnen zijn.
Re: Nederlandse versperringen
Waarom zouden de versperringen niet voor de grens liggen? Maar die 2e foto moet toch wel te lokaliseren zijn, zoveel huisjes staan er niet langs de grens.
Re: Nederlandse versperringen
.
Laatst gewijzigd door jantje beton op 26 feb 2012, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nederlandse versperringen
Wederom een mooie plaat, heer Beton.
Re: Nederlandse versperringen
.
Laatst gewijzigd door jantje beton op 26 feb 2012, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nederlandse versperringen
Mooi, mooi, mooi.