Op de gevoelige plaat

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.

Re: Op de gevoelige plaat

Berichtdoor Vin1 op 07 maart 2010, 23:06

Then & Now - Frankrijk, Bernieres-sur-Mer 1944-2009

Vorig jaar naar Normandie geweest voor een project waar ik mee bezig ben.
Daar flink gefotografeerd en o.a. deze foto nagemaakt.

1944
Afbeelding

2009
Afbeelding
Vin1

Berichtdoor Danny op 07 maart 2010, 23:31

Wauw Vincent, goed gedaan man. Het is 'm precies!
Katwijk in WO2 - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Danny

Berichtdoor Sebastiaan op 08 maart 2010, 18:29

Vin1 schreef:Then & Now - Frankrijk, Bernieres-sur-Mer 1944-2009

Vorig jaar naar Normandie geweest voor een project waar ik mee bezig ben.
Daar flink gefotografeerd en o.a. deze foto nagemaakt.

1944
Afbeelding

2009
Afbeelding

Ik hou wel van dat soort foto's, geven vaak een mooi beeld en sfeer weer. Goed gedaan!

Groet,

Sebastiaan.
Afbeelding
Sebastiaan

Berichtdoor Vin1 op 10 maart 2010, 15:25

Hierbij nog een Then & Now van een projectje wat ik vorig jaar gedaan heb in Haarlem voor mijn website die er op termijn aan moet gaan komen ;) (Heeft welliswaar niks te maken met verdedigingswerken besef ik mij nu pas :oops: Maar goed...)

Deze heeft als Thema "De Aanslag"

Voor de meeste misschien wel bekende koek, maar toch nog even In het kort:

De bekendste aanslag van het Haarlemse verzet op een landverrader vond plaats op 25 oktober 1944. Even na half negen 's morgens vuurde de verzetsman Gommert Krijger de kogels af die een einde maakten aan het leven van Fake Krist. Deze keer was het gelukt. Drie eerdere pogingen om Krist te doden waren mislukt. Die morgen, zo kunnen we achteraf vaststellen, kon het haast niet opnieuw mis gaan. Er was namelijk nog een tweede executieteam van het Haarlemse verzet aanwezig om Krist neer te schieten. Hannie Schaft en Truus Oversteegen wilden net de gehate politieman inhalen, de pistolen al in de hand, toen hij voor hun ogen dood van zijn fiets viel. Een coördinatiefout van het verzet die overigens duidelijk maakt dat Krist hoog op de hitlist stond.

Een gevaarlijke verrader

Fake Krist, geboren in 1904 in Beilen, werkte sinds 1932 bij de Haarlemse politie. Hij was lid van de NSB en van het daarmee verbonden Rechtsfront. Tijdens de bezetting was hij een van de meest toegewijde en fanatieke medewerkers van de Duitse Sicherheitsdienst. Hij had veel succes met het opsporen van joden, onderduikers en verzetslieden. In 1944 arresteerde hij in één nacht met hulp van zijn trouwste medewerkers zelfs 26 mensen. Vanaf het voorjaar van 1944 luisterde het Haarlemse verzet zijn telefoontoestel op het politiebureau af. Gaandeweg werd duidelijk dat Krist de namen van veel onderduikers en verzetslieden kende die hij nog wilde gaan arresteren. In september 1944 besloot de leiding van het verzet in Haarlem en omgeving dat deze gevaarlijke verrader geliquideerd moest worden. Op Dolle Dinsdag, 5 september, deed de Raad van Verzet (RVV) een eerste poging Krist te doden. Maar die had zijn belager, Otto de Ronde, in de gaten en wist te ontkomen. Een aanslag diezelfde dag op Krists medewerker Harm Smit, uitgevoerd door de RVV-ers Truus Oversteegen en Jan Heusdens, lukte wel. Daarna deed een knokploeg die opereerde vanuit Stoop's bad nog een tweetal pogingen Krist te pakken te nemen, maar die mislukten door pech.

*

Deze locatie heb ik opgezocht in mijn oude stadje Haarlem en weer een Then & Now foto van gemaakt. Het was toch bijzonder om hier te zijn. Zie het resultaat:

1944
Afbeelding

2009
Afbeelding

En voor de eventuele liefhebber:

1944-2009
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Vin1 op 10 maart 2010, 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Vin1

Berichtdoor wattman op 10 maart 2010, 16:04

Echt mooi!!! :D
In memory of Lance Corporal Edward Angel, NZ Maori (Pioneer) Battalion, killed 29 december 1917 at Ypres (age: 19), and Kees Koning (1931 - 1996).
wattman

Berichtdoor BunkerOwner op 12 maart 2010, 16:34

Daarom ben ik ook gek op deze site:
http://www.thirdreichruins.com/berlin.htm

Duizenden foto's van toen-en-nu erop :)
BunkerOwner

Berichtdoor Harras op 12 maart 2010, 17:48

Vin1,
Door je mooi samen gevoegde foto's ben ik benieuwd hoe je website eruit komt te zien. Als je zover bent maak dan gaarne je url bekend.
Complimenten.
gr.Ron
Harras

Berichtdoor Vin1 op 14 maart 2010, 23:57

BunkerOwner schreef:Daarom ben ik ook gek op deze site:
http://www.thirdreichruins.com/berlin.htm" target="_blank

Duizenden foto's van toen-en-nu erop :)

Zeker een mooie site met veel Now and Then werk.
Vin1

Berichtdoor Vin1 op 15 maart 2010, 00:05

Harras schreef:Vin1,
Door je mooi samen gevoegde foto's ben ik benieuwd hoe je website eruit komt te zien. Als je zover bent maak dan gaarne je url bekend.
Complimenten.
gr.Ron

Mijn site moet er inderdaad ongeveer uit gaan zien als de site hier boven gelinkt.
Alleen ik probeer toch the now and then foto's iets meer te perfectioneren.
En in beginsel zal ik starten met de onderwerpen Normandie en Ardennenoffensief omdat ik daar al wat materiaal van heb nagemaakt. Verder zal ook Haarlem behandeld worden. Niet omdat dit een bijzonder verleden heeft, maar puur omdat dit mijn geboorteplaats is en ik hier persoonlijk mee verbonden ben.
De site zal daarna steeds aangevuld worden met de bekende frontfoto's. Maar ook foto's uit eigen collectie gaan er op termijm op komen.
Maar ja, het is giga veel werk. Een project wat een hele klus is om het bovenstaande al leuk online te krijgen met al het werk wat er daarvoor is geweest aan webdesign en fotograferen en het huiswerk wat daar bij komt kijken.

Het aanvullende deel, zal een "levenswerk" zijn naar gelang de tijd die ik beschikbaar heb.

Verder denk ik er ook over om mijn verzameling aan foto's van WO2 in Nederland hier op te zetten om zo een vrij uniek fotomuseum te creeeren voor diegene die dit leuk vinden om te bekijken. Uiteraard ook hier zo waar mogelijk (qua locatie en tijd) een aanvullende "Now" foto.
Het leuke hiervan is dat dit uniek fotomateriaal is en interessant is voor de kijker om naar te kijken lijkt mij...

Als het begindeel online gaat, zal ik dit zeker bekend gaan maken. De bedoeling was al begin 2010, maar ik kwam er al snel achter dat dit veel te optimistisch was. Ik ga nu voor najaar 2010 om een begin online te krijgen wat genoeg is om mee te starten en om de kijkers hun interesse te krijgen zodat ze het ook de moeite gaan vinden om de site in hun favorieten te zetten en niet na 1 x kijken er klaar mee zijn.

Wordt vervolgd dus....
Vin1

Berichtdoor Robin de Goede op 07 apr 2010, 20:25

Kraft durch Freude :D
Bijlagen
4498278540_9c19b25223_b.jpg
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Robin de Goede

Berichtdoor PdK op 07 apr 2010, 20:28

He Robin,

Zag hem ook op je flickr. Te gek! En prachtige geografie door de schoonspringers.
PdK
Site Admin

Berichtdoor Robin de Goede op 08 apr 2010, 14:07

Zo schoon zijn ze niet maar springen kunnen ze wel heel goed, en ik maar wachten op het duin om de bunker zonder poppetjes te kunnen schieten :)
Robin de Goede

Berichtdoor Robin de Goede op 25 apr 2010, 17:30

Wat stille getuigen uit Denemarken...
Bijlagen
007.jpg
008.jpg
004.jpg
003.jpg
002.jpg
001.jpg
Robin de Goede

Berichtdoor Bunkertju op 25 apr 2010, 20:55

Leuk stukje daar ...

Blaavand en omgeving ... veel te zien en te doen.

Groetjes

Jan (AKA Bunkertju)
Bunkertju

Berichtdoor Vin1 op 25 apr 2010, 23:36

Ziet er gaaf uit ;)
Vin1

Vorige

Keer terug naar Atlantikwall algemeen