[quote="pauldijkstra"]Zo lui, ik leef nog:
Nathan, dat had ik wel begrepen, maar ik wilde van deze mogelijkheid nog 'even' gebruik maken...
Niets mooier dan een complete motor toch? Of heb jij nog de betreffende onderdelen in de aanbieding...
Vanmiddag kon ik het niet laten om al even in een werkplaats de boel te testen. Daar was ook een transformator aanwezig waarmee ik diverse testen gedaan heb. Eerst een schakeling gemaakt naar 127 Volt voor het geval de motor toch niet helemaal geschikt zou zijn voor 220 Volt (of 230).
Wat blijkt nou, de trafo was niet meer helemaal 100% waardoor er wel een voltage gemeten kan worden, maar niet de daarbij behorende Ampére die veel belangrijker is. De trafo was dus niet goed en daar kwamen we (lees mijn vader en ik) thuis gekomen pas achter (we wisten het eigenlijk wel, maar waren het 'even' vergeten).
Dinsdagavond gaan we poging twee wagen. Het was een té vlug projectje op de warme middag, dus op naar de sequel of hoe je het maar wilt noemen!
Groet,
jammer dat ik de berichten over dit onderwerp nu pas heb gelezen
De motoren van deze installatie heb ik beide onderhanden gehad, het ene type is een gelijkstroom motor waarvan het huis een gladde uitvoering heeft
deze kan op 220V draaien door er een gelijkrichter tussen te zetten en is eenvoudig te maken van vier zware dioden.
In de bunker 625B aan de Badweg in Hoek v Holland heb ik dit toegepast en het setje dioden netjes achter het deksel verwerkt.
Het schema waarvan Peter een foto heeft gestuurd komt uit deze motor.
Een directe aansluiting op 220V laat de motor wel draaien maar door dat de negatieve sinus niet afgevlakt wordt gaat de motor vreselijk brommen.
de tweede motor is een 380V motor en herkenbaar aan het huis met koelribben .
deze moet op drie fasen aangesloten worden of met een condensator op de derde fase kan men deze op 220V laten draaien
In de bunker 611 aan de ""Noorderpier"" is deze aanwezig. maar werkt nog niet omdat hiervoor nog een kabel ge-instaleerd moet worden.