Pagina 5 van 7

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Geplaatst: 03 jun 2008, 13:03
door pauldijkstra
Hoi Lenco, Danny en Joop,

De koolborstels draaien in dit geval over metalensegmentjes. Er zitten er twee in. Ook is het aansluitpaneeltje beletterd met zoals op de tekening van Jos staat. Bijgevoegd een foto van het paneel en van de koolborstels en segmentjes.

Groet,

Paul

PS. De connectors waren eerst zo verbonden als op de tekening van Peter, dit heb ik maar snel weer los gehaald...

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Geplaatst: 03 jun 2008, 13:41
door Danny
Het ziet er nog wel allemaal goed uit. Mooie staat nog.

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Geplaatst: 03 jun 2008, 13:56
door pauldijkstra
Danny schreef:Het ziet er nog wel allemaal goed uit. Mooie staat nog.
Ja best wel hé?

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Geplaatst: 03 jun 2008, 15:00
door Adrie
Ha paul.

zoals ik op je foto zie zijn het gewoon de koperen sigmentjes waar joop het over heeft.
deze dingen vind je ook in een startmotor en dinamo.

grtz adrie

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Geplaatst: 03 jun 2008, 21:54
door Lenco †
Paul,

Nu nog een foto van het typeplaatje op de motor ..?

Lenco,

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Geplaatst: 04 jun 2008, 00:43
door Joop Schreuder †
Paul, duidelijke foto.
Je hebt in ieder geval een machientje met een commutator (allemaal lamellen) in plaats van twee sleepringen of een kooianker.

Ik hou het even op een enkelfasige wisselstroomseriemotor. Die doet het overigens onder voorwaarden op zowel gelijk- als wisselspanning! Onderstaand een testopstellinkje, je moet alleen uitvogelen op welke klemmen de wikkelingen zitten en de richting daarvan. Pas wel op voor een "zwarte muil" want het is tenslotte 230 Volt. Probeer het eens zou ik zeggen.

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Geplaatst: 04 jun 2008, 12:25
door pauldijkstra
Lenco schreef:Paul,

Nu nog een foto van het typeplaatje op de motor ..?

Lenco,
Die is er al helaas eens door onverlaten afgesloopt. Het enige wat nog rest zijn twee kleine stukjes metaal en de bevestigingsdopjes... :(. Anders was het niet zo'n moeilijke opgaaf.

Gr,

Paul

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Geplaatst: 04 jun 2008, 12:28
door pauldijkstra
Joop Schreuder schreef:Paul, duidelijke foto.
Je hebt in ieder geval een machientje met een commutator (allemaal lamellen) in plaats van twee sleepringen of een kooianker.

Ik hou het even op een enkelfasige wisselstroomseriemotor. Die doet het overigens onder voorwaarden op zowel gelijk- als wisselspanning! Onderstaand een testopstellinkje, je moet alleen uitvogelen op welke klemmen de wikkelingen zitten en de richting daarvan. Pas wel op voor een "zwarte muil" want het is tenslotte 230 Volt. Probeer het eens zou ik zeggen.
Ventilatormotor1.jpg
Ha Joop,

Bedankt voor uw reactie. Hier kan ik wel wat mee. Er zitten in iedergeval 2 wikkelingen in en twee koolborsteltjes. Ik zal de testopstelling eens bouwen. Ik laat daarbij de motor wel op het filter vast zitten, anders krijg je dat 'opholslaan' probleem waarschijnlijk eerder.

Als ik vanmiddag klaar ben met krantenbezorgen dan zal ik eens een poging wagen wbt testopstelling. U gelooft dat deze dus goed op 230Volt kan werken?

Groet,

Paul

PS. Bedankt iedereen voor de informatie zover!

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Geplaatst: 04 jun 2008, 22:43
door Joop Schreuder †
Hoi Paul,
Je kan deze TESTopstelling veilig op 230 volt zetten omdat de lamp als ballast en serieweerstand (met PTC karakterisitek) fungeert. De motor zal dan de helft of minder van de aangelegde spanning krijgen dus je zit nog steeds veilig. Ga er echter in je enthousiasme geen bouwlamp ofzo tussen hangen want dan wordt de ballast te klein en krijgt het motortje de volle mep en jij alsnog een zwarte muil.
En bedenk wel, je motor is een oude dame dus behandel haar ook als zodanig. Ga er zonder revisie geen bunkers mee proberen te beluchten!

Succes en ik hoor wel wat het is geworden.

Joop

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Geplaatst: 05 jun 2008, 10:39
door pauldijkstra
Joop Schreuder schreef:Hoi Paul,
Je kan deze TESTopstelling veilig op 230 volt zetten omdat de lamp als ballast en serieweerstand (met PTC karakterisitek) fungeert. De motor zal dan de helft of minder van de aangelegde spanning krijgen dus je zit nog steeds veilig. Ga er echter in je enthousiasme geen bouwlamp ofzo tussen hangen want dan wordt de ballast te klein en krijgt het motortje de volle mep en jij alsnog een zwarte muil.
En bedenk wel, je motor is een oude dame dus behandel haar ook als zodanig. Ga er zonder revisie geen bunkers mee proberen te beluchten!

Succes en ik hoor wel wat het is geworden.

Joop
Ha Joop,

Ik ga eerst nog met een Ohm/multi meter de spoelen doormeten en op basis daarvan de opstelling bouwen. Waarschijnlijk lijkt het mij ook verstandig om nog met een daarvoor speciaal ontworpen meter de isolatie van de motor door te meten, want zoals het nu lijkt komt de mantel (op plaatsen waar geen verf meer zit) onder stroom te staan, of tenminste ten dele.

Hij komt uiteindelijk wél in een bunker te hangen in een werkende opstelling, alleen zal deze niet gebruikt worden voor het beluchten ervan ;-)

Groet,

Paul

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Geplaatst: 06 jun 2008, 16:41
door Joop Schreuder †
Je bedoelt waarschijnlijk een Megger. Ben benieuwd wat de tand des tijds met de isolatieweerstand heeft gedaan. Als de motor niet al te vochtig is geweest zou het geen probleem moeten zijn.
Overigens, het motorhuis mag nimmer onder spanning komen te staan, geverfd of niet...

Greetz

Joop

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Geplaatst: 06 jun 2008, 20:32
door Ruud
Joop Schreuder schreef:....Die doet het overigens onder voorwaarden op zowel gelijk- als wisselspanning! [/attachment]
Dit verklaart wellicht de term gelijkstroom op de schema's van Paul en Peter .... ws. een zogenaamde universeelmotor!?
g,Ruud

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Geplaatst: 06 jun 2008, 21:15
door pauldijkstra
Ruud schreef:
Joop Schreuder schreef:....Die doet het overigens onder voorwaarden op zowel gelijk- als wisselspanning! [/attachment]
Dit verklaart wellicht de term gelijkstroom op de schema's van Paul en Peter .... ws. een zogenaamde universeelmotor!?
g,Ruud
Zou goed mogelijk zijn. Volgende week ga ik alles meten en onderzoeken en dan zal ik de nodige foto's/filmpjes maken die ik dan hier wel post of op mijn website upload.

Gr,

Paul

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Geplaatst: 07 jun 2008, 00:14
door Joop Schreuder †
Hoi Ruud,

Een universeelmotor kan zowel op gelijk- als wisselspanning lopen door de constructie van de rotor (met commutator en koolborstels) en de twee stator(veld)wikkelingen. Wat overigens niet betekent dat je dat zo maar kan doen. Er zal een voorschakelinrichting in de stroomkring opgenomen moeten worden om het verschillende gedrag van de elektromagneten (spoelen) bij gelijk- en wisselspanning te compenseren (impedantie versus koperweerstand). De uitleg hiervoor kan ik je wel geven maar dat wordt wel erg off-topic. Ik begeef me nu eigenlijk al even op het randje...

Paul, voor het geval dat volgende week, nog een laatste wens?? ;) ;) ;)

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Geplaatst: 07 jun 2008, 10:15
door pauldijkstra
Joop Schreuder schreef:Hoi Ruud,
Paul, voor het geval dat volgende week, nog een laatste wens?? ;) ;) ;)
Ja, als iemand dit leest en een paar jaar geleden het type plaatje en het afsluitkapje van het aansluitluikje van deze motor gehaalt heeft, zou deze dan contact met mij willen opnemen, dan kunnen we erover praten. Svp contact opnemen via: info@pauldijkstra.nl" target="_blank . (serieus!)

Ik heb hier een gigantische psychische crisis aan over gehouden, en wil als ik de motor test het totaalbeeld wél compleet hebben. :P (mwa, niet serieus = beetje offtopic)

Euh, ja dat was het wel.

Heel erg bedankt iedereen! Mocht ik er volgende week (maandagavond?) niet uitkomen, dan zal ik op het forum posten. Is het wél gelukt dan krijgen jullie het resultaat wel te zien (filmpje)

Groet,

Paul