Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Gebruikte onderdelen in bunkers als ontluchting, verwarming, meubels en apparatuur
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door Ruud »

AvB schreef:Heb toch het idee dat de Duitsers nooit de filters hebben geplaatst
maar juist de Nederlanders in de Koude Oorlog.
dat klopt ... maar nu de motoren!
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door maarten-stahlbeton »

Klasio schreef:
pdijkstra schreef:Ha Klaas,

Ik begrijp je helemaal, en natuurlijk zal ik daar rekening mee houden. Even offtopic: Wat betreft die vermeende Würzburg achtige radarding bij Bergen, de Duitse kaart van de stelling 'Wassermann' ligt in het NA, dus misschien staat daar nog iets op?
Ha die Paul,

Die Wassermann kaart heb ik thuis ook, staan denk ik 3 Würzburgachtigen op, waarschijnlijk allen met vermeende 24000V DC Piller phasenschiebermotoren, denk ik. Maar kan ook bij een andere locatie geweest zijn, want om redenen van belang lijkt dit logischer dat de wassermannstelling met würzburgachtige en bunkers langzaam zuidelijk is gezakt.... Waarom de stelling Wassermann heet weet ik niet, maar is aantoonbaar een foutje van een dyslectische Duitser. Volgens iemand die een ander kent, schijnt deze verwarring te komen omdat würzburgachtige niet op wassermannen lijken, maar ik denk dat dit andersom is..... :shock: DOE MIJ MAAR CHOCOLA!

Groeten, Klaas
ROFL :mrgreen:
Lord of the Ringstand
flor

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door flor »

de vraag over die lufter ik zie i.d.d. meerdere aansl.pnt. maar op het schema staat ook dat de motor aangesloten is op 2 hoofd draden genaamd ,P, en ,N, via een schak. ik zou denken phase en nul gezien de grote van deze motor is mijn konclusie: dit is een enkelfasige induktiemotor zoals b.v. slijpsteenmotortje en geen gelijksp. motor............ anders had er vast en zeker een + en - bij de hoofddraden gestaan denkende aan de duitse grundlicheit!!!!
Flor
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door Ruud »

In het bunkermuseum (ijmuiden) een vd motoren even snel bekeken ... 220 V 0,32 Kw. Dus ook een wisselspanning motor.
Als Flor aangeeft is het zeer onwaarschijlijk dat er gelijkspanningsmotoren zijn toegepast, iig niet die op de foto (links/rechts loop met gelijkspanning is verwisselen van plus en de min). Even speculeren; is de term op de Duitse tekening niet anders uit te leggen (vertalen)?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door jopaerya »

Hallo Heren

Ik heb totaal geen verstand van elektra maar hier een tekening voor HES .

Groeten Jos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Lenco †
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:34
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door Lenco † »

Hallo,

De meeste bunkers waren gewoon aangesloten op het
openbare net van het "gastland". Alleen die bunkers,
waarin apparatuur stond dat voor het gevecht spanning
nodig had, waren voorzien van eigen spanning, vaak door
generatoren in de bekende bunkertypes (Flak) of "inbouw",
zoals bv in hospitalen.
Er zijn verschillende motoren voor de luchtfilters, dit
afhankelijk van de beschikbare spanning.
- Kracht- of draaistroom genoemd, 3-fasen: 190, 215 of 380 V, met merkingen R-S-T,
- 1-fase, 110, 127 en 220V, merkingen P-N of met kleuren.
Bedenk dat er toen landen waren waar 110 of 127 Volt standaard was,
met name in de buitengebieden tussen de grote (haven)steden was het
vaak een wirwar aan verschillende voltages.
Nederland had toen een 110 V net en daarmee 190 V aan krachtstroom.
Alle, mij bekende, filtermotoren draaien op wisselspanning.
Er is zelfs een type motor bekend, die op alle verschillende spanningswaarden
kan worden ingesteld.

Er waren ook andere compatibiliteitsproblemen, denk bv aan de
breedte van de spoorrails voor de stoomtreinen rijdend van West
naar Oost Europa.
Ze hebben heel wat van dit soort problemen moeten oplossen ...

Lenco,
Eine Reise ans Ende des Verstandes.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door Ruud »

Lenco schreef:Ze hebben heel wat van dit soort problemen moeten oplossen ...
En wij zijn er ook maar druk mee .... ;)
Leuk weetje dat Nederland ten tijde van WO2 een veel lagere netspanning had, me nooit gerealiseerd.
Tekening van Jos is een driefasemotor.
g,Ruud
Laatst gewijzigd door Ruud op 02 jun 2008, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
pauldijkstra

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door pauldijkstra »

jopaerya schreef:Hallo Heren

Ik heb totaal geen verstand van elektra maar hier een tekening voor HES .

Groeten Jos
Jos,
Dank voor de tekening!

Als ik de belettering zo bekijk, dan komt dit meer overeen met de motor die ik heb, dan de al eerder gepostte tekeningen. Raar eigenlijk. Ik zal eens kijken of ik hier verder mee kom. In theorie zou ik dus een motor hebben met het schema wat Jos poste. Raar...

Maarre, Lenco, hoe ga ik dit nou aansluiten (RST? is dus drie fasen) en hoe sluiten we dit aan op het lichtnet, het gaat in dit geval om een 220V motor.

Gr,

Paul
Gebruikersavatar
Lenco †
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:34
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door Lenco † »

Paul,

Kracht- of draaistroom levert tussen R en de nul=N, 220 V
Tussen de S en N ook 220 V, maar wat in tijd verschoven, idem voor T - N.
Tussen de R en de S staat 220 maal wortel 3, = 380 V.
De motor op de tekening maakt geen gebruik van de N, hij draait
in de zg driehoekschakeling.

De bovenste schakeling van de tekening maakt de motor geschikt
voor het 127 Volt tijdperk, met tussen R - S, 220 V. Niet geschikt
voor 2008.

De onderste schakeling werkt op het huidige net, maar dan moet je
een krachtaansluiting in je huis, bunker of museum hebben.
Zoals bv de aansluiting om electrisch te koken, met zo'n stekker
met vier pennen en aarde ...

Daarnaast hebben we nog het probleem dat in de afgelopen jaren
ons 220 net heel langzaam is opgehoogd naar 230 V, voor de draaistroom
400 V. Laat het ouwetje dus niet te lang lopen ...

Lenco,
Eine Reise ans Ende des Verstandes.
pauldijkstra

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door pauldijkstra »

Lenco schreef:Paul,

Kracht- of draaistroom levert tussen R en de nul=N, 220 V
Tussen de S en N ook 220 V, maar wat in tijd verschoven, idem voor T - N.
Tussen de R en de S staat 220 maal wortel 3, = 380 V.
De motor op de tekening maakt geen gebruik van de N, hij draait
in de zg driehoekschakeling.

De bovenste schakeling van de tekening maakt de motor geschikt
voor het 127 Volt tijdperk, met tussen R - S, 220 V. Niet geschikt
voor 2008.

De onderste schakeling werkt op het huidige net, maar dan moet je
een krachtaansluiting in je huis, bunker of museum hebben.
Zoals bv de aansluiting om electrisch te koken, met zo'n stekker
met vier pennen en aarde ...

Daarnaast hebben we nog het probleem dat in de afgelopen jaren
ons 220 net heel langzaam is opgehoogd naar 230 V, voor de draaistroom
400 V. Laat het ouwetje dus niet te lang lopen ...

Lenco,
Hoi Lenco,

Op de tekening die Jos postte staat 220V, jij schrijft net dat de bovenste schakeling niet geschikt is om te gebruiken. Is dit dan een fout in de tekening of kon die op deze 220V stand ook op 127V functioneren?
Ook spreek jij van de N (nul) maar deze kan ik op de tekening (ook) niet terug vinden. Volgens mij wordt er alleen maar over R, S en T gesproken.

Nou kan dit ook, wat ook zeer waarschijnlijk is, aan mij liggen dat ik dit niet uit de tekening kan opmaken. Heb dergelijke tekeningen eigenlijk ook nooit echt gebruikt, dus het meeste over dit soort tekeningen en motoren leer ik toch wel op het forum. Dus hopelijk kan je nog iets duidelijker zijn... :?

Het verhaal over de 380V is allemaal volkomen duidelijk, alleen snap ik niet waarom de 220V schakeling niet (goed) gebruikt kan worden... Uiteraard houd ik er ook rekening mee dat het geen 220V meer is maar 230V, maar wat weerhoud het de motor dan om met deze schakeling te draaien? :oops:

Groet,

Paul

PS. Dergelijke stekkers zijn wel handig, zal eens kijken of we daar nog wat van hebben liggen (+ bijbehorend stopcontact)
Gebruikersavatar
Lenco †
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:34
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door Lenco † »

Hoi Lenco,
Op de tekening die Jos postte staat 220V
Je verkijkt je op aanduiding 220 V en denkt daarbij dat dit
onze normale 220 V is, dat is dus niet zo.
Je ziet drie draden, maar dat zijn niet 3 draden met op elke
draad een normale 220 V, want dan zou 1 draad wel genoeg zijn !
Het zijn wat ze noemen 3 fasen, elke draad bevat een spanning
die ten opzichte van de andere in tijd is verschoven.
Geloof me, die schakeling draait niet op een nomale 220 V 1-fase.
Ook spreek jij van de N (nul) maar deze kan ik op de tekening (ook)
niet terug vinden....
Dat zeg ik, deze motor gebruikt de nul niet, maar de N hoort wel
bij de levering van het electriciteitsbedrijf. Electrische fornuizen
werken wel met een nul.
Dergelijke stekkers zijn wel handig, zal eens kijken ...
Zeker, maar alleen de steker is niet genoeg, er moet echt ergens
kracht (draai)stroom uit de muur, lees de meterkast, komen.
Je leverancier kan je hierbij helpen.

Lenco,
Eine Reise ans Ende des Verstandes.
pauldijkstra

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door pauldijkstra »

Dankje Lenco,
Kraakhelder! Maar, in de mijne zitten koolborstels, dan kan dit toch helemaal niet op deze wijze aangesloten worden? Of ben ik nou zo achtelijk. Volgens mijn vader (ex-elektrotechnikes) kan de motor dan nooit zo aangesloten worden... :S
Gr,
Paul
Gebruikersavatar
Lenco †
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:34
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door Lenco † »

Paul,

Ik weet niet of jouw motor dezelfde is dan die op
de tekening.
Fotootje van het aansluitpaneel ?

Als we de rest vervelen kunnen we in
de PM modus gaan ... ;-)

Lenco,
Eine Reise ans Ende des Verstandes.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door Danny »

Altijd handig voor de eigen huis en tuin anton piller device aansluiter. Jippiejajajippiejippiejeeee

Groeten Danny "batterijen niet inbegrepen" Hoek
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Joop Schreuder †

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door Joop Schreuder † »

Hoi Paul,

Die koolborstels van je motor, draaien die over een sleepring met allemaal koperen segmentjes (zoals bij een boormachine)? Dat zegt namelijk veel over het soort machine.
Bepaalde draastroommachines kunnen mbv de Steinmetzschakeling op 1fase werken. Maar dat moet je wel weten wat voor soort machientje je hebt.
Plaats reactie

Terug naar “Bunkerinrichting”