Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Gebruikte onderdelen in bunkers als ontluchting, verwarming, meubels en apparatuur
pauldijkstra

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door pauldijkstra »

Ik sluit mij natuurlijk volledig bij Danny aan.
Gr,
Paul
Klasio †

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door Klasio † »

Hoi Danny,

Mijn probleem is inderdaad dat er erg vaak dingen geroepen worden die iemand (be)denkt en niet iets dat op feiten gebaseerd is. Of ik nog zin heb om aan, zoals je noemt, die rammelende verhalen nog iets bij te schaven of te verbeteren dat weet ik zo ff niet. Ik denk dat ik het maar houd bij alleen reageren op serieuze vragen...

Maar genoeg hierover, laten we het maar on-topic houden, (of eventueel verplaatsen naar het 'Suggesties, tips en opmerkingen' item in het forumoverzicht bij 'Forums Forums')

Groeten, Klaas
pauldijkstra

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door pauldijkstra »

Klasio schreef:Hoi Danny,

Mijn probleem is inderdaad dat er erg vaak dingen geroepen worden die iemand (be)denkt en niet iets dat op feiten gebaseerd is. Of ik nog zin heb om aan, zoals je noemt, die rammelende verhalen nog iets bij te schaven of te verbeteren dat weet ik zo ff niet. Ik denk dat ik het maar houd bij alleen reageren op serieuze vragen...

Maar genoeg hierover, laten we het maar on-topic houden, (of eventueel verplaatsen naar het 'Suggesties, tips en opmerkingen' item in het forumoverzicht bij 'Forums Forums')

Groeten, Klaas
Ha Klaas,

Ik begrijp je helemaal, en natuurlijk zal ik daar rekening mee houden. Even offtopic: Wat betreft die vermeende Würzburg achtige radarding bij Bergen, de Duitse kaart van de stelling 'Wassermann' ligt in het NA, dus misschien staat daar nog iets op?

Overigens heb ik aangaande de door Peter gepostte tekening nog even bestudeerd en er klopt meer niet dan alleen de datum.

Peter zegt namelijk dat de tekening van een 2.4 filterinstallatie zat, en de daarbij horende moter goed werkt. Dan zijn er een punt die niet klopt:
- Er staat Geleichstrommotor (Gelijkstroommotor), dat betekend dus dat de motor niet op het lichtnet kan werken tenzij je een erg sterke gelijkrichter hebt, maar dat lijkt mij niet waarschijnlijk aangezien je maar heel moeilijk zo'n hoog Ampérage kan opwekken. Hoe kan deze dan bij jullie getest zijn? Of hebben jullie gebruik gemaakt van een accu?
Heeft iemand daarvoor een verklaring?

Arthur, ja deze komt wél van de afsluitdijk en heb ik daar 'gered' nadat mij verteld werd dat de bunker enkele keren in de brand gestaan had, en enkele filter die erin zaten compleet vernield waren. Toen heb ik met pijn in mijn hart de keus gemaakt om deze eruit te halen. Gek genoeg kwam ik twee weken later terug en was er veel meer weg. Zelfs naoorlogse telefoonkasten waren gedemonteerd en vernield. Zonde. De onderdelen die ik 'gered' heb komen nadat deze volledig opgeknapt en gereviceerd zijn in een museum te hangen. Dus ze komen wel weer goed terrecht. Bijgaand een plaatje van de uitgebrande, met bierblikjes en waxinelichtjes verklootte bunker. Let op: dit filter was (ineens) weg toen ik kwam om te kijken wat nog zin had te 'redden'.

Groet,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door Ruud »

Peter zegt namelijk dat de tekening van een 2.4 filterinstallatie zat, en de daarbij horende moter goed werkt. Dan zijn er een punt die niet klopt:
- Er staat Geleichstrommotor (Gelijkstroommotor), dat betekend dus dat de motor niet op het lichtnet kan werken tenzij je een erg sterke gelijkrichter hebt, maar dat lijkt mij niet waarschijnlijk aangezien je maar heel moeilijk zo'n hoog Ampérage kan opwekken. Hoe kan deze dan bij jullie getest zijn? Of hebben jullie gebruik gemaakt van een accu?
Heeft iemand daarvoor een verklaring?
Paul, Gelijkstroom (beter spanning) is geen probleem wbt de opwekking en/of het omvormen, zeker niet bij kleinere vermogens. En dat is hier toch wel het geval, wat 'trekt' zo'n motor nauw!? Uiteraard waren er wel nadelen, maar het had ook zeker voordelen. Gelijkspanning was vroeger gangbaardere dan tegenwoordig. Schijnwerpers werden bijvoobeeld gevoed met gelijkspanning, waarbij er toch ruim 60 ampere geleverd werd. Een een accu zou de motor idd kunnen voeden ... maar dan komen we op het punt spanning, capaciteit etc.. ....hierover is vast meer te vinden op i-net.
De vraag is denk ik of dit Duits WO2 gebruikte (gelijkspannings)motoren zijn. Interssant!
g,Ruud

Een weetje; Een trein rijdt ook op gelijkspanning.

Afbeelding
met 24 kV
dat is 24.000 Volt! De Duitse Lufter motoren waren (opgegeven) 220V 0,22 / 0,37 Kw.
Nu eerst examen economie
Succes!
Laatst gewijzigd door Ruud op 28 mei 2008, 13:11, 6 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
pauldijkstra

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door pauldijkstra »

Ruud schreef: Paul, Gelijkstroom (beter spanning) is geen probleem wbt de opwekking en/of het omvormen, zeker niet bij kleinere vermogens. Dit is hier toch wel het geval, wat 'trekt' zo'n motor nauw!? Uiteraard waren er wel nadelen, maar het had ook zeker voordelen. Gelijkspanning was vroeger gangbaardere dan tegenwoordig ......
g,Ruud

Een weetje; Een trein rijdt ook op gelijkspanning.
Ha Ruud,

Zo'n motor zou volgens het document wat Jan Lugtmeijer op zijn site heeft/had (over inrichtingvoorschrift) moet die op 220V. Ik geloof dat dat ding iets met 24 kV was ofzo. Maar dat moet ik nazoeken.

Nu eerst examen economie!

Groet,

Paul
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door Ruud »

Paul .. ik was nog niet klaar, hierbij het hele verhaal ... :)
g,Ruud
Ruud schreef:
Peter zegt namelijk dat de tekening van een 2.4 filterinstallatie zat, en de daarbij horende moter goed werkt. Dan zijn er een punt die niet klopt:
- Er staat Geleichstrommotor (Gelijkstroommotor), dat betekend dus dat de motor niet op het lichtnet kan werken tenzij je een erg sterke gelijkrichter hebt, maar dat lijkt mij niet waarschijnlijk aangezien je maar heel moeilijk zo'n hoog Ampérage kan opwekken. Hoe kan deze dan bij jullie getest zijn? Of hebben jullie gebruik gemaakt van een accu?
Heeft iemand daarvoor een verklaring?
Paul, Gelijkstroom (beter spanning) is geen probleem wbt de opwekking en/of het omvormen, zeker niet bij kleinere vermogens. En dat is hier toch wel het geval, wat 'trekt' zo'n motor nauw!? Uiteraard waren er wel nadelen, maar het had ook zeker voordelen. Gelijkspanning was vroeger gangbaardere dan tegenwoordig. Schijnwerpers werden bijvoobeeld gevoed met gelijkspanning, waarbij er toch ruim 60 ampere geleverd werd. Een een accu zou de motor idd kunnen voeden ... maar dan komen we op het punt spanning, capaciteit etc.. ....hierover is vast meer te vinden op i-net.
De vraag is denk ik of dit Duits WO2 gebruikte (gelijkspannings)motoren zijn. Interssant!
g,Ruud

Een weetje; Een trein rijdt ook op gelijkspanning.
met 24 kV
dat is 24.000 Volt! De Duitse Lufter motoren waren (opgegeven) 220V 0,22 / 0,37 Kw.
Nu eerst examen economie
Succes!
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
pauldijkstra

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door pauldijkstra »

Ha Ruud,

Bedankt voor je verhaal. Ik heb het nagezocht, de motor waar we in dit geval over spreken heeft een vermogen van 0,22 kW en word gevoed op 220 Volt. Deze wordt aangeduid als Drehstrommotor für Schutzlüfter 1.2. Daarbij hoort Merkblatt ZN31-7351 (als ik het goed heb).
Ruud schreef: De vraag is denk ik of dit Duits WO2 gebruikte (gelijkspannings)motoren zijn. Interssant!
Om meteen een poging te wagen om een antwoord op deze vraag te vinden het volgende:
Mijn oom (ook een technische man) verbaasde zich over het feit dat de moter een PVC (Polyvinylchloride) achtige kunststof heeft. De draden komen bijelkaar, en om die punten wordt gebruik gemaakt van een soort PVC achtige 'sokjes'. Deze vorm van kunststof werd ontdekt in 1838 in 1872 is het herontdekt en pas na de Tweede Wereldoorlog werd het in grote vorm toegepast, denk daarbij maar aan die hippe jaren '50 PVC eiderdopjes. Mijn oom basseerd dit op het feit omdat, hij zéér is geïnteresseerd in autotechniek, en altijd zomaar ziet of een auto de originele bedrading nog heeft. Auto's van voor de oorlog waren (zoals ook enkele onderdelen op deze motor) met katoenomvlochten draden bekabeld. PVC werd in bijvoorbeeld auto's pas toegepast in de jaren '60. Hij vond dit echter vreemd, nu ik dit verhaaltje zo schrijf is het wel logisch als je naar de data kijkt dat de ontdekking gedaan is. Bovenstaande is niet meer echt van belang.

Nou weten we ook dat de techniek bij oorlogen ineens ver vooruit is. Daar word gebruik gemaakt van de voor die tijd allermodernste aparatuur (denk daarbij aan onderzeeboottonijn die uitgerust is met videorecorders, cameras, bandrecorders en hypermoderne zenders terwijl deze boot uit een periode stamt dat het nog maar nét bestond of toekomstmuziek was). Ik denk dat dit in de WO2 ook al wel het geval was.

Om even terug te komen op de motor: zeker is wél dat deze motor stamt uit de Duitse tijd. De vondst van een dergelijke motor (neem het exemplaar van de HBP) komt uit een bunker die door het Nederlandse leger nooit (her)gebruikt is en bij opening al ruim zestigjaar dicht zat (bij de vondst van deze motor kwam ook het aansluitschema, wat Peter ook al posste, tevoorschijn, deze bunker lag overigens aan de kust).

Al heb ik voor de fout van de datum wel een verklaring: stel, je maakt een hele grote stempel (of een zetmachine ofzo) en drukt daar per ongeluk als dyslectische Duitser 1000 exemplaren met een verkeerde datum, is toch mogelijk?

Hopelijk komen we hier verder mee!

Groet,

Paul

PS. Economie ging prima :D
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door tim »

paul, zoals jij kachels en filters verzameld cq red, zijn er vast nog anderen die dat doen.....
als het allemaal maar daadwerkelijk bij een museum terechtkomt en niet bij iemand in de garage blijft staan. :ugeek:

gr,tim.
Laatst gewijzigd door tim op 28 mei 2008, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Klasio †

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door Klasio † »

pdijkstra schreef:Ha Klaas,

Ik begrijp je helemaal, en natuurlijk zal ik daar rekening mee houden. Even offtopic: Wat betreft die vermeende Würzburg achtige radarding bij Bergen, de Duitse kaart van de stelling 'Wassermann' ligt in het NA, dus misschien staat daar nog iets op?
Ha die Paul,

Die Wassermann kaart heb ik thuis ook, staan denk ik 3 Würzburgachtigen op, waarschijnlijk allen met vermeende 24000V DC Piller phasenschiebermotoren, denk ik. Maar kan ook bij een andere locatie geweest zijn, want om redenen van belang lijkt dit logischer dat de wassermannstelling met würzburgachtige en bunkers langzaam zuidelijk is gezakt.... Waarom de stelling Wassermann heet weet ik niet, maar is aantoonbaar een foutje van een dyslectische Duitser. Volgens iemand die een ander kent, schijnt deze verwarring te komen omdat würzburgachtige niet op wassermannen lijken, maar ik denk dat dit andersom is..... :shock: DOE MIJ MAAR CHOCOLA!

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door tim »

het brv heeft in complex F alleen deze 2 voetstukken opgemeten...
ze lagen enkele tientallen meters van elkaar in de zeereep.

gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
pauldijkstra

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door pauldijkstra »

der bunkermann schreef:zover ik weet komen die hes filters en motoren allemaal van de afsluitdijk, en klopt die datum gewoon met de ijssellinie periode..
verhaal opgelost :D.

en paul, zoals jij kachels en filters verzameld cq red, zijn er vast nog anderen die dat doen.....
als het allemaal maar daadwerkelijk bij een museum terechtkomt en niet bij iemand in de garage blijft staan. :ugeek:

gr,tim.
Hoi Tim,

Dank voor de tekening, leuk!

Die filters, kachels en andere spullen komen daadwerkelijk in een (toekomstig)museum terecht. Ik zou namelijk in vredesnaam niet weten wat ik er in de garage mee moet. Daarvoor is .1 het huis veel te klein en .2; wat heb je eraan als het in de garage staat?

Hier nog een fototje van de Piller met PVC detailopname.

Gr,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jan lugtmeijer †

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door jan lugtmeijer † »

Nog even ten aanzien van het gebruik van de HES op de Afsluitdijk tijdens de Koude Oorlog:
hesafsluitdijk.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door pauldijkstra »

Verklaart dit het pijpje boven op de H.E.S. (zie eerdere foto van mij) ? Is dat in de Koude Oorlog aangebracht, of hebben de Duitsers de filters wel ingebouwd, maar is dit later eruit gesloopt om de een of andere reden en later weer ingebouwd?

Gr,

Paul
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door AvB »

Heb toch het idee dat de Duitsers nooit de filters hebben geplaatst
maar juist de Nederlanders in de Koude Oorlog.
Nicht ärgern - Nur wundern!
jan lugtmeijer †

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door jan lugtmeijer † »

Wat Arthur zegt :geek:
Plaats reactie

Terug naar “Bunkerinrichting”