Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Gebruikte onderdelen in bunkers als ontluchting, verwarming, meubels en apparatuur
pauldijkstra

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door pauldijkstra »

Dankje Joop, ik zal als ik tijd heb eens ff kijken daar.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door Ruud »

pdijkstra schreef:Hoi mensen,

Kan iemand mij wat meer vertellen over het elektrische 'Antonpiller antrieb' welke op een Heeres Einheits Schutzlüfter aangesloten kon worden? En werd dit vaak toegepast?

Groet,

Paul
Paul, wat bedoel je precies ... dit is toch 'gewoon' een elektromotor!?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
pauldijkstra

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door pauldijkstra »

[quote="Ruud
Paul, wat bedoel je precies ... dit is toch 'gewoon' een elektromotor!?
g,Ruud[/quote]

Hoi Ruud,

Ja zo kan je dit zien. Alleen zo 'gewoon' is het niet, want er zijn maar een stuk of vijftien exemplaren bekend in Nederland. Verder kom je ze (bijna) nooit tegen, en ik wil weten van iedereen waar en hoevaak men ze tegengekomen is. Er is namelijk maar vrij weinig over dit type motor bekend, en daarom vraag ik dit.

Groet,

Paul
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door PdK »

Paul,

Neem je misschien sommige dingen niet te snel aan? Ook m.b.t. tot de BFK kaarten enz. Je praat soms als snel over feiten, waarvan anderen nooit hebben gehoord. Alleen ook nu met de motor, waarvan 15 in Nederland? Ik vraag me af waar je deze informatie vandaan haalt.

En zo zeldzaam zijn ze geloof ik niet. Ik heb ze net zo vaak met, als zonder aangetroffen.
De 2.4 exemplaren van het Atlantikwall Museum in Hoek van Holland zijn beide met motor, waarvan 1 zeker werkend. (de ander nog niet getest). Er is van deze motor nog een bij behorend schema/boekje. Zal hem is opzoeken, misschien dat je daar wat aan hebt.
pauldijkstra

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door pauldijkstra »

PdK schreef:Paul,

Neem je misschien sommige dingen niet te snel aan? Ook m.b.t. tot de BFK kaarten enz. Je praat soms als snel over feiten, waarvan anderen nooit hebben gehoord. Alleen ook nu met de motor, waarvan 15 in Nederland? Ik vraag me af waar je deze informatie vandaan haalt.

En zo zeldzaam zijn ze geloof ik niet. Ik heb ze net zo vaak met, als zonder aangetroffen.
De 2.4 exemplaren van het Atlantikwall Museum in Hoek van Holland zijn beide met motor, waarvan 1 zeker werkend. (de ander nog niet getest). Er is van deze motor nog een bij behorend schema/boekje. Zal hem is opzoeken, misschien dat je daar wat aan hebt.
Hoi Peter,

Misschien wel, maar op deze manier probeer ik ook een beetje de feiten waar men zich aan houd open te breken, om alles ook van een ander daglicht te kunnen bekijken. De informatie over 15 exemplaren is niet zo moeilijk. De HBP hebben een serie, ik heb er een, in Noordwijk hebben ze er 1, in Hoek v. H, 1 á 2 in Kornwerderzand en zo zijn er is er nog een aantal.

Er zijn namelijk ook verschillende typen motoren, ik heb het hier specifiek over het A.P Antrieb, dus niet over de andere merken (bijv: met ribbels op de zijkant). Zie de foto van Google.

Gr,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door Danny »

pdijkstra schreef: De informatie over 15 exemplaren is niet zo moeilijk. De HBP hebben een serie, ik heb er een, in Noordwijk hebben ze er 1, in Hoek v. H, 1 á 2 in Kornwerderzand en zo zijn er is er nog een aantal.
Paul,

Je moet natuurlijk ook meenemen dat er in 100'en bunkers in Nederland helemaal niets meer te vinden is van luchtzuiveringsapparatuur. Er is een hoop gestolen en weggegooid na de oorlog. Mensen konden toen alles gebruiken. Een electromotor zal daar geen uitzondering in geweest zijn. Waarschijnlijk hebben er nog veel meer van dit type electromotoren in Nederland gehangen, maar zijn deze gewoon weggegooid of hergebruikt. Voorbeeld van hergebruik van apparatuur: Hier in Katwijk zijn generatoren en dergelijke hergebruikt voor de bioscoop.

Groet'n,

Danny

(PS: Ik schijn soms ook last te hebben van het "dingen te snel aannemen" syndroom. Ghehe niet zo erg hoor, dat houdt de discussie op gang ;) )
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
pauldijkstra

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door pauldijkstra »

Danny schreef:
Paul,

Je moet natuurlijk ook meenemen dat er in 100'en bunkers in Nederland helemaal niets meer te vinden is van luchtzuiveringsapparatuur. Er is een hoop gestolen en weggegooid na de oorlog. Mensen konden toen alles gebruiken. Een electromotor zal daar geen uitzondering in geweest zijn. Waarschijnlijk hebben er nog veel meer van dit type electromotoren in Nederland gehangen, maar zijn deze gewoon weggegooid of hergebruikt. Voorbeeld van hergebruik van apparatuur: Hier in Katwijk zijn generatoren en dergelijke hergebruikt voor de bioscoop.

Groet'n,

Danny

(PS: Ik schijn soms ook last te hebben van het "dingen te snel aannemen" syndroom. Ghehe niet zo erg hoor, dat houdt de discussie op gang ;) )
Ha Danny,

Interessante informatie wat betreft de bioscoop. Uiteraard zijn er veel meer geweest. Ik kan mij nog herinneren dat ik een paar jaar geleden in Zoutelande was bij het museum, en dat niemand daar ooit zo'n ding gezien had. Toen las ik op de HBP site er wat over, en daarna kwamen er steeds meer 'boven water'. Bijgevoegd nog een plaatje van mijn exemplaar. (De onderdelen komen ter zijner tijd, als deze zijn opgeknapt, in een bunkermuseum te hangen.

Overigens loopt mijn moter een beetje vast, en moet deze 'gesmeerd' en gereviceerd worden.

Uiteraard nemen wij misschien dingen te snel aan, maar als er geen internet was, dan wist niemand iets over bunkers. Nu het er wel is wisselen we informatie uit, en weten we al meer dan in de '80 ;-)

Groet,

Paul

PS. Ben wel benieuwd wat Peter de K. voor boekje heeft... (watertand, likkebaard)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door PdK »

Paul,

Dat wordt helaas een tegenvaller... Nu eenmaal thuis zie ik dat dit het zelfde schema betreft. In ieder geval beter leesbaar
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jan lugtmeijer †

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door jan lugtmeijer † »

Neem aan dat 8.9.49 een foutje betreft?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door PdK »

Ha Jan,

Nee dat zou moeten kloppen, dit is een later fabrikaat en zelfs nog gebruikt op de Afsluitdijk als het goed is.
jan lugtmeijer †

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door jan lugtmeijer † »

Wel toevallig dan dat op "die van de HBP" dezelfde datum staat.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door PdK »

Zeker.. Ik heb ook nog geen Afsluitdijk updates bij ze gezien... Is misschien voor hun ook een naoorlogse schenking/aanschaf geweest?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door AvB »

Mooi exemplaar Paul, komt ie toevallig uit Den Oever?
Ik heb nog plaatjes dat die in de bunker hing...
Nicht ärgern - Nur wundern!
Klasio †

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door Klasio † »

Hoi Paul en Danny,

Ik heb wel een beetje moeite met jullie "brul maar wat onzin want dan krijg je wel een reactie op het forum" instelling. Ik denk dat als je van andere forumleden verwacht dat ze de moeite nemen om met serieuze antwoorden te komen, je dan ook wel de moeite mag nemen om op een serieuze manier je vraag te stellen. Door het plaatsen van al die vage aannames in de forum, krijgen we wel erg veel ruis op het forum en voor je het weet denk iedereen dat het waarheid is...

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Luchtzuiverings- en ventillatieapparatuur

Bericht door Danny »

Hey Klaas, dat is natuurlijk niet de instelling. Ik bedoel meer van dat als je wat zegt dat verkeerd is (onbewust), dat anderen daar op een forum dan hun mening over kunnen laten horen en dat je zo samen tot conclusies kunt komen. Gewoon maar wat roepen waar geen arsch van klopt is natuurlijk niet de bedoeling, maar als jij werkelijk denkt dat iets op een bepaalde manier in elkaar steekt kun je dat hier uiteraard ter ore brengen. Als er dan iets aan rammelt kunnen anderen hun kennis weer gebruiken om je verhaal bij te schaven en/of te verbeteren ;)
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Plaats reactie

Terug naar “Bunkerinrichting”