Bunkerkachels

Gebruikte onderdelen in bunkers als ontluchting, verwarming, meubels en apparatuur
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door maarten-stahlbeton »

Heeft iemand dit ding wel eens gezien?

Ik ben hem nog nooit eerder tegengekomen in handleidingen van de WT80 & 120. Naast de onberispelijke staat is de benaming ook nog eens erg vreemd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door tim »

Wij hebben em zien staan op ebay.
Niemand schijnt dit ooit gezien te hebben, ook in documentatie ben ik het nooit tegengekomen.
Fake?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door Remco de Goede »

Is dat van dezelfde persoon die die bunkerkaarsen verkoopt?
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door WimVe »

Hoe zou het moeten werken ?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door tim »

Volgens mij het "zippo" systeem.
Zit onder het stalen gedeelte
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door AvB »

Weer zo'n onzin ebay ding lijkt me. Zit de handleiding er ook bij? "Uitdrukkelijk niet gebruiken in niet-Regelbauten"? :P
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door tim »

Tijdens het stralen kwam ik nog wat nummertjes tegen..

Gr, Tim.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door tim »

Aangezien veel van de uit bunkers komende wt80's lang in een vochtige omgeving hebben gestaan, zijn die gegoten nokjes in de kachel zelf flink verroest.
Wees dus voorzichtig wanneer je gaat ontroesten met een bikhamer!

Stralen blijft de mooiste methode om een kachel te ontroesten!

Iemand hier die kennis heeft van het moderniseren van schoorstenen? Aankomende winter wil ik de kachel brandend hebben 8-)
EDIT: toto van het vuurrooster en bevestigingsstukken bijgevoegd.
Gr, Tim.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: Bunkerkachels

Bericht door ramondunen »

Zorg dat je schoorsteen ruim een meter boven het hoogste punt in de omgeving uitsteekt,gebruik eventueel een trekkende kap,mijn voorkeur heeft de gek,die draait met de wind mee en creeert een onderdruk boven je schoorsteen.
Hoe warmer je schoorsteen word des te minder last heb je van aanslag(creosoot) een koude schoorsteen geeft een slechte trek en daardoor een ''hoestende'' kachel,de rook komt uit alle gaatjes als de wind in de schoorsteen slaat.
Wanneer de schoorsteen heet is geeft dit een trek effect(heat riser) daarom zijn er geisoleerde rookgas kanalen op de markt.
Start de WT80 met kleine houtjes op,onderste deur open,en leg enkele eierkool briketten om het hout vuurtje,deze zullen net als bij de bbq vanzelf gloeien als ze warm genoeg zijn,het hout is een mooie starter en gloeit vanzelf op en de briketten nemen het over. Sluit het onderste deurtje niet helemaal als de briketten gaan gloeien,hou een opening van een centimeter aan en hou de trekonderbreker volledig open,de trek zal de briketten mooi oplaten gloeien.
Dit kun je remmen door de trekonderbreker(de klep in de uitlaat) iets in te draaien,hierdoor neemt de trek af.

Het is een kwestie van proberen en wijsheid,probeer een CO meter te gebruiken voor je veiligheid als je het niet vertrouwt.

Zelf gebruik ik als ontroester een kliko,hierin bruis ik middels electrolyse alles schoon. Kan ook een WT80K in,daarna schoonvegen en spuiten met antrumciet,verkrijgbaar bij de kachelhandel.

Mvg Ramon(die hout stookt,maar niet in de WT)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door tim »

Klasse Ramon,
Ik heb inderdaad al zitten kijken naar een dubbelwandige rookgasafvoer. Iets duurder maar dan ga je wel op zeker.
Geen zin in gezeik met de bovenburen door condens:D

Ik zie dat jij heel creatief een nieuwe voet onder de wt80 hebt gemaakt?

Volgens het merkblatt is het ook belangrijk (logisch) om een toevoer van frisse lucht te hebben..
Klein raampje of ventilatieopeningen open!

Volgens het zelfde voorschrift behoorde men om de locatie van de bunker niet te snel vrij te geven op luchtfoto's of aan geallieerde vliegtuigen te stoken op speciale kolen, welke kleurloze rook uitstootte. Voor zover dat kan tenminste.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: Bunkerkachels

Bericht door ramondunen »

Hee Tim,
Zit inderdaad een nieuwe voet onder,de vorige staat nog in een bunker vast gebout aan de grond,was er gewoon vanaf gebroken. Het is een zoveel inch lasflens voor in de offshore industrie,daar hebben we in Den Helder geen tekort aan zeg maar.
Uiteraard moet je zorgen dat de lucht die via de verbranding je ruimte verlaat ook weer aangevuld kan worden.
Theoretisch zou je een onderdruk opbouwen,in de praktijk komt het er op neer dat je kachel uitgaat,de flow in de schoorsteen stopt door het gemis aan warmte expansie en dus de koolmonoxide de ruimte in stroomt,en dat wil je niet.

Het rookloze stoken zogezegd krijg je alleen als alles op bedrijfstemperatuur is,dan is er nagenoeg geen rook of condens vorming. Ik betwijfel of dat in een bunker mogelijk is omdat ik er thuis in een perfecte toestand moeite voor moet doen om dat te bereiken,het stoken word dan een volledige taak,even niet opletten en je hebt een temperatuur daling en dus rook vorming. Nu heb ik de beschikking over een I.R. temperatuur meter,maar die had je vroeger niet,ik zie via mijn dakkapel of ik rookvrij ben,dat gaat in een bunker niet. Theorie en praktijk,daar was wat mee.

Veel plezier met stoken,
groetjes Ramon
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Bunkerkachels

Bericht door KWD »

Onderstaand model werd onlangs uit de duinen bij Hoek van Holland gehaald, wie weet waar het voor gediend heeft er zit ook zo'n aftap kraantje op waar men hier het al eerder over heeft gehad.
IMG_2926.jpg
IMG_2928.jpg
De tekst op de zijkant is redelijk maar toch niet helemaal te lezen dus vragen we ons af wat er werkelijk staat ?
IMG_2924.jpg
Wie het weet mag het zeggen voor ons is het een raadsel

Gr Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Bunkerkachels

Bericht door scolty »

Kan het ook een koffieapparaat zijn? Misschien van de veldkeuken?
https://www.google.nl/imgres?imgurl=htt ... et=1&w=900
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door WimVe »

Of zo'n rug onkruidspuit.

Afbeelding
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door tim »

Ziet er niet uit als een kachel..
Die tekst moet wel beter zichtbaar kunnen worden met behulp van fotografie.
Beetje water eroverheen, of vanuit andere hoeken fotograferen?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Bunkerinrichting”