Bunkerkachels

Gebruikte onderdelen in bunkers als ontluchting, verwarming, meubels en apparatuur
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door Danny »

Even voor ene R. de G. te S.

Gevonden bij Katwijk door een maatje van me (ikke op 't forum) nabij de Nederlandse werkjes tussen Katwijk en Wassenaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door Ruud »

Ik probeer het nog maar 's, iemand enig idee waarmee en hoe de kachel gestookt werd (de plaatstalen kachels waren niet voor hout of kolenstook). Op de foto zie een opmerkelijk detail .... een x-kraantje !?
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door AvB »

Om drap en vocht uit de afvoerbuis af te tappen? Net zoals boven een WT80 'Stopfen wieder einsetzen'.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Joop Schreuder †

Re: Bunkerkachels

Bericht door Joop Schreuder † »

Ruud, als kolen of hout geen goede brandstof was blijft eigenlijk alleen een olieprodukt (diesel, petroleum, benzine) of Esbit (Erich Schummm Brennstoff in Tabletten) over.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door Danny »

Esbit was toch meer bedoeld voor van die kleine kochertjes? Petroleum lijkt me dan de meest voor de hand liggende brandstof.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door Ruud »

Ik neem even aan dat dergelijk kachels een standaard waren voor Vf en feldmassige werken, op twee plaatsen is precies dezelfde kachel aangetroffen, dit sluit natuurlijk niet uit dat deze kachels door de Duitser 'gevonden' zijn in een naburig dorp en gebruikt werden in de bunkers.
Verder staan er de nodige foto's op de HBP site van gietijzeren kachels en openhaarden, die hout of kolen verstookten.
Kortom ... wart zeggen de voorschriften over het verwarmen van niet standige bouwwerken?
AvB schreef:Om drap en vocht uit de afvoerbuis af te tappen? Net zoals boven een WT80 'Stopfen wieder einsetzen'.
Dat lijkt me niet, de kachel was hier voldoende heet (geen condens) en de afvoer was zeker niet zo 'standig' als die van een WT. Ofwel, de kachel (met buis) kon je zo van zijn plaats halen, wat bij een WT niet het geval was.
Ik denk bij het kraantje meer aan een brandstoftankje dat naast de kachel stond.
Joop Schreuder schreef:Ruud, als kolen of hout geen goede brandstof was blijft eigenlijk alleen een olieprodukt (diesel, petroleum, benzine) of Esbit (Erich Schummm Brennstoff in Tabletten) over.
Ongetwijfeld een van deze producten, alleen ik ben er nooit iets over tegengekomen, ook niet over opslag van oid, het was een brandbaar goedje, dus ongetwijfeld ging men hier zorgvuldig (volgens voorschrift !?) mee om.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door WimVe »

Ruud schreef:Ik probeer het nog maar 's, iemand enig idee waarmee en hoe de kachel gestookt werd (de plaatstalen kachels waren niet voor hout of kolenstook). Op de foto zie een opmerkelijk detail .... een x-kraantje !?
g,Ruud
Ruud,

Ik weet niet of je vraag nu al definitief beantwoord is anders: dit is een oliegestookte (petroleum) kachel. Kraantje regeld de toevoer. Truuk was om er zoveel in te laten lopen dat de bodem net nat was en bleef zodat je de kachel niet verzoop.
Wij hadden vroeger zo'n soort kachel in de schuur, nee geen bunkerkachel :D , maar daar zat al een min of meer automatische doseer regeling op. Aan de kachel zat een flexibele koperen leiding die op zijnn/haar beurt weer op een 200ltr vat aangesloten was.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door Ruud »

Bedankt Wim, duidelijk dus dat vf's en ws. de feldmassige bunkers ook met oliekachels gestookt werden.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door WimVe »

Ruud schreef:Bedankt Wim, duidelijk dus dat vf's en ws. de feldmassige bunkers ook met oliekachels gestookt werden.
g,Ruud
Ja maar of dat ook voor de oorlogsjaren geldt/goldt ??
Ik kan mij zo voorstellen dat 200ltr petroleum in (de buurt van) je onder vuur liggende slaapplekkie, nu niet een gerustgevend gevoel zal opbrengen.,,, :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Bunkerkachelpijp

Bericht door WimVe »

Even aansluitend op de bunkerkachel: heeft er iemand een tekening of foto met afmetingen van het buiten deel van de kachelpijp ? Dus zeg maar de schoorsteen ?

Zie ook: Axix forum.
Laatst gewijzigd door WimVe op 07 apr 2010, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bunkerkachelpijp

Bericht door Ruud »

WimVe schreef:Even aansluitend op de bunkerkachel: heeft er iemand een tekening of foto met afmetingen van het buiten deel van de kachelpijp ? Dus zeg maar de schoorsteen ?

Zie ook: [url=http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 0&t=142625} Axix forum.[/url]
Een WT80-bunkerkachel staat bijv. in IJmuiden in het Bunkermuseum, waar je welkom bent om deze eens op te meten. Maar ook in Zeeland, HvH, Den Haag en de andere musea staan ze. Dus je kan ze in het 'echt' nog volop vinden.
Succes,
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door Remco de Goede »

Aangeboden op Marktplaats onderdelen voor WT 80.

http://verzamelen.marktplaats.nl/milita ... ind=5&fs=1" target="_blank

Geen idee of iemand interesse heeft, maar voor de zekerheid!
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Bunkerkachels

Bericht door Robin de Goede »

Voor de 608 mocht de Scheveningse stichting een kachel ophalen uit een FA-sanibunker in de westduinen. Het gevaarte is enorm zwaar en staat na pijn en moeite in de Werkstatte voor achterstallig onderhoud.

Groet,

Robin
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Bunkerkachels

Bericht door WimVe »

Cool :mrgreen:

En er is al een 3D model van, zelfs één met kooktoestel.

Ben wel benieuwd hoe de warmwateraansluiting er uit ziet.
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Bunkerkachels

Bericht door Robin de Goede »

Helaas hebben wij een ander model maar hij lijkt erg op de standaard centrale kachel die geloof ik ook weer in 19 varianten voorkomt, evenals verschillende maten expansie vaten. Maar bij gebrek aan beter zijn we heel blij met dit kacheltje (firma CARMINO) die weer een belangrijke lege plek opvult.

Gr,

Robin
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Plaats reactie

Terug naar “Bunkerinrichting”