Telefoon- of radiobunker

Discussie over de Verstärkt Feldmassige bouwwerken (veelal betonnen bouwwerken met wanden vanaf 1- tot 2 meter dik).
Klasio †

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door Klasio † »

Hoi Paul,

Ik heb in het NA BRV bij de Duitse docs BRV, het één en ander gezien van vliegveld Bergen, maar hier zit, dacht ik niets bij over de functie van de bunkers. De enige kaart van vliegveld Bergen met info over bunkers is een stellingkaart van de Flakbat aan de noordwestzijde van het veld.

Groeten, Klaas
pauldijkstra

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door pauldijkstra »

Hoi mensen,
Op de HBP-site staat een dergelijke bunker, misschien schept dit enige duidelijkheid: http://www.haagsebunkerploeg.nl/include ... end_werk_1" target="_blank

Groet,

Paul

PS. Ik denk persoonlijk dat het een bunker is waar in een lamp/scheinwerfer achtige constructie in heeft gestaan om vliegtuigen naar hun doel te loodsen. Op Texel is de 'bekende' gefechtsstand ook niet gebruikt om geschut in op te stellen, maar die grote soort van 'schartes' werden gebruikt om dergelijke lampen in op te stellen.

Afbeelding

Afbeelding
luchtkastelen 40-45

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

De "onbekende bunker" met binnenmaten 4,0 x 6,0 m en betonwanden 0,7 m is een standaard Luftwaffe bunker, waarschijnlijk voor Luftschutz. De ingang met geknikt portaal en nooduitgang met stalen luik en kruipgang zijn typische kenmerken.

Uit archieven en veldonderzoek heb ik deze standaardbunker (of een variant daarvan) tot nu toe op de volgende vliegvelden gevonden: Eelde 2x, Bergen 4x, Hilversum 3x, Leeuwarden 1x, Waalhaven 2x, Soesterberg 1x, Teuge 5x, Valkenburg 2x, Volkel 3x, Ypenburg 7x, Texel 1x, Haamstede 3x, Twenthe 1x en de lijst moet waarschijnlijk veel langer zijn. Gelet op het grote aantal en de verspreiding, moet wel sprake zijn van een standaard ontwerp. Buiten Nederland ben ik dit type nog niet tegengekomen.

Lampen, telefoon, geschut, schijnvliegveld.... allemaal giswerk met de grote natte duim. Laten we feit en fictie proberen te scheiden en vooral concreet blijven.

Groet, René
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door tim »

ha rene, is het voorportaal altijd zo breed als op deze tekening?
dat zou in het geval van een luftschutz wel logisch zijn.
men kons zo snel mogelijk een veilig heenkomen vinden in het voorportaal, en vervolgens de bunker in.
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
luchtkastelen 40-45

Luftschutsbunker

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Tim,

je hebt gelijk, deze heeft wel een erg groot portaal. De meeste waren inderdaad iets minder ruim bemeten.

Grt, René
freggel112

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door freggel112 »

Op de vliegbasis Leeuwarden staat ook nog zo'n bunker.
Alleen het noodluik zit tegenover de ingang.
Maar de inwendige maten zijn precies hetzelfde.
Werd gebruikt in de koude oorlog als schuilplaats en commandopost van de brandweer.
Er kwamen aardig wat leidingen naar binnen dus kan goed een telefoonbunker geweest zijn in WW II.
Al kan ik hem op de BRV tekening van Leeuwarden niet terug vinden op Luchtfoto's wel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
luchtkastelen 40-45

Luftschutzbunker Leeuwarden

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Goede post en scherp opgelet; deze bunker op Leeuwarden is ook een Luftwaffe Luftschutzbunker; BRV-nummer Leeuwarden A18. Deze lag achter (dus ten oosten van) het brandweergebouw A19. Volgens info uit verschillende archieven (BRV, BABOV, CLV en CLS) is in deze schuilbunker na de oorlog door de BABOV/LSK een tussenmuur en een radio-zendinstallatie geplaatst. De kabels en leidingen zijn dus zeer waarschijnlijk na-oorlogs. De foto is van recente datum?

Groet, René D.
freggel112

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door freggel112 »

Hij idd niet oud de foto.
Maar er zijn nog meer bunkers die nog in gebruik zijn uit WWII.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ton kruiswijk

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door ton kruiswijk »

pauldijkstra schreef:Hoi Klaas,

Volgens mij is in de andere discussie over de bunker het eea doorelkaar gegooid wbt BRV nummering. Hierbij een zelfde soort kaart als jij postte van het Vliegveld. Echter hier is maar één aanvliegroute op getekend. Wel het gebied met de vermoedelijke bunkers staan erop.
Ben benieuwd of er nog ergens in het NA iets over is terug te vinden. We zullen het zien.

Gr,

Paul
Mijn opa zegt dat deze bunker als telefoon bunker werd gebruikt.
Gezien de kabeldoor voer, lijkt me dat ook zo.
Mijn opa is 89 jaar, en weet nog van alles, ik geloof hem in deze.
luchtkastelen 40-45

Telefoonbunker

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Ton,

Bedankt voor de reactie van je opa. Kan je voor alle duidelijkheid definiëren welke bunker wordt bedoeld met "deze"? Er is in deze post al met zoveel verschillende soorten beton gegooid, dat de kluts even kwijt is. Is dit een herinnering van tijdens de oorlog of erna? Heeft je opa nog meer aanwijzingen over het vliegveld of objecten in de omgeving?

Groet, René D.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door Ties »

Weet iemand of ze bij Eelde nog staan? Of misschien nog andere bunkers daar?
Had dacht ik ook wel es ergens gelezen dat ze gesloopt waren.
Een grijs verleden...
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door a.weijerman »

Even inhakend op de discussie, bij Haamstede op het vliegveld staat op het dak v/d Vf (zie de tekening die Rene geplaatst heeft van dit type) een "bliksemafleider", de andere in het bungalowpark heeft deze ook.
Ze staan op elke hoek v/h dak.

Zijn dit inderdaad bliksemafleiders?
Zo ja, dan zijn deze mogelijk toch om telefoon/radio verkeer veilig te stellen, en duidt dit mogelijk toch op een communicatie doel
- in ieder geval voor de Vf's bij Flugplatz H.stede -
....hm...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tom Oliviers

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door Tom Oliviers »

Hoi allemaal,

Tijdens mijn zoektocht naar een oude discusie over spiegels bij observatiebunkers van vliegvelden (weet iemand dit topic nog staan? ofwel hier ofwel op AxisHF) kwam ik uit op dit topic,

Ik kan even meedelen dat die merkwaardige luftschutz/telefoonbunker met die nooduitgang (begin topic) ook gebouwd is in frankrijk !!

De bekende fresco-bunker van het vliegveld Le portel in boulogne-sur-mer gelijkt zeer sterk op die dat jullie hier op BRV-plannetjes laten zien. Deze bunker lijkt me op het eerste zicht een KSS, maar dan wel een extra grote. Het feit dat die in boulogne volgeschilderd staat met prachtige fresco's laat me vermoeden dat deze permanent bemand was?

Tom
Harras

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door Harras »

Tommeke,
De betreffende bunker ziet er anders uit als de tekeningen aangeven. De nooduitgang zit aan dezelfde muur maar dan rechtsonder en als je binnen komt is er rechts om nog een deeltje van de eigenlijke ruimte.
Soort L-vormig model.
Dat er zoveel fresco's in zitten mag inderdaad aangenomen worden dat er permanent iemand aanwezig was.
gr.
luchtkastelen 40-45

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Tom,
Kan je een schets of beschrijving met afmetingen plaatsen van de bunker in Le Portel? Dan hebben we een beter beeld waar we over praten.
Plaats reactie

Terug naar “VF bunkers”