Kleuren in Kuverbunkers

Discussie over de Verstärkt Feldmassige bouwwerken (veelal betonnen bouwwerken met wanden vanaf 1- tot 2 meter dik).
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Kleuren in Kuverbunkers

Bericht door Remco de Goede »

Beste lezers,

Ik heb eens door mn archief zitten bladeren op zoek naar wat voor soort kleuren er vooral gebruikt werden in Kuverbunkers. Nu heb ik vooral even in de kuver rijke gebieden gekeken zoals Oostvoorne en Burg Haamstede, wat me opvalt is dat in Oostvoorne bijna alle bunkers aangesmeerd zijn en geschilderd met de meest uiteenlopende kleuren met en zonder motieven. In Burg Haamstede heb ik het idee dat de meeste bunkers van binnen bekleed waren met hout (wat er later bijna allemaal afgesloopt is).

Wat zijn volgens jullie de meeste voorkomende kleuren (onder geel boven wit?) en was het nachtverblijf dezelfde kleur als het dagverblijf? En was het vaker het geval dat de bunkers aangesmeerd werden of betimmerd?

Ben benieuwd, aanvullingen met foto's en RAL nummers zijn zeer welkom.

Tnx
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Kleuren in Kuverbunkers

Bericht door Danny »

He Remcovriend. In Katwijk kom ik voornamelijk geel onder, rood streepje midden en wit boven tegen. In Wn. 63HL heb ik ook blauw met rood voorbij zien komen. Ik zal even een foto zoeken en hier posten.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kleuren in Kuverbunkers

Bericht door Remco de Goede »

Danny schreef:He Remcovriend. In Katwijk kom ik voornamelijk geel onder, rood streepje midden en wit boven tegen. In Wn. 63HL heb ik ook blauw met rood voorbij zien komen. Ik zal even een foto zoeken en hier posten.
Ha vriendje Hoek,

Die kleuren kwamen me ook al bekend voor, maar wist zo snel niet meer waar dat nou was. Ben benieuwd naar je foto's. Waren die muren hier vooral aangesmeerd of bekleed met hout/herakliet oid?
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Kleuren in Kuverbunkers

Bericht door Danny »

De bunkers in Katwijk zijn voornamelijk gepleisterd. Hier twee voorbeelden uit Wn.63HL. Één keer met rood onder en blauw boven en een keer met rood onder en geel boven. De blauwe verf is grotendeels verdwenen. Ik denk dat deze verf gevoelig is voor vocht of iets dergelijks.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Kleuren in Kuverbunkers

Bericht door Ties »

Dit zijn de standaard kleuren in de Kuverbunkers bij Trimunt en ik was het ook es op een andere locatie tegengekomen, weet zo niet meer welke.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Kleuren in Kuverbunkers

Bericht door Danny »

Hey Ties, dat zijn inderdaad de standaard kleuren die ik op de meeste locaties tegenkom.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Edwin Kapitein

Re: Kleuren in Kuverbunkers

Bericht door Edwin Kapitein »

Weliswaar geen kuver, maar deze kleurstelling komt ook voor in enkele forten van de Stelling van Amsterdam waar duitsers hebben gelegen.
Zoals bijv. op de onderstaande foto van de keelkazemat van het Fort aan de St. Aagtendijk. Dit was het voormalig munitionslager Monika.

Vraagje: was de geelgroene onderkant ook nog lichtgevend? (fluoriserend? forforiserend?)

Groet,
Edwin
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Kleuren in Kuverbunkers

Bericht door a.weijerman »

eh... "kein licht bei geöffnete scharte" :D
Hoi, Lex
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kleuren in Kuverbunkers

Bericht door Remco de Goede »

Ties schreef:Dit zijn de standaard kleuren in de Kuverbunkers bij Trimunt en ik was het ook es op een andere locatie tegengekomen, weet zo niet meer welke.
Dit is idd ook de kleur die ik het meeste tegengekomen ben, iemand enig idee welk RAL nummer dit is :) , hoef ik zelf niet te gaan kijken met mn kleurenwaaier ;)
Gebruikersavatar
Hako
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:18
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: Kleuren in Kuverbunkers

Bericht door Hako »

Makkelijk voor wie het nodig heeft .



http://www.ralkleur.nl/
Edit Bijgevoegd WM ral kleuren 1939--1945





Groeten Hugo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Hako op 25 nov 2010, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kleuren in Kuverbunkers

Bericht door Remco de Goede »

Hugo,

Tnx, iemand enig idee welke kleur het meest in de buurt komt?
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Kleuren in Kuverbunkers

Bericht door WimVe »

Goed topic maar kan iemand die toch gaat kijken meteen de hoogtes van de "kleurbanden" vastleggen ?
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kleuren in Kuverbunkers

Bericht door Remco de Goede »

Wim,

Als ik ga kijken zal ik dit ook opmeten, maar ik denk dat dit ook weer plaatselijk was en geen Regelbau.
luchtkastelen 40-45

wandbekleding in Küverbunkers

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Goede reacties op de kleurenvraag; hier enkele opmerkingen t.a.v. de wandbekleding (is dat een Nederlands woord?).
En was het vaker het geval dat de bunkers aangesmeerd werden of betimmerd?
Uit veel voorbeelden blijkt dat de gemetselde Tagesraum van een VF vaak gepleisterd was.
Voor de binnenzijde veronderstel ik hoofdzakelijk esthetische redenen.
Voor de buitenkant zal het vooral voor vocht- en waterwerendheid zijn.
In sommige VFs (vb. Katwijk) heb ik in de betonnen Schlafraum houten regels aangetroffen en resten van zachtbord of heraklith (asbestvezelplaat).
Daar veronderstel ik een functie als geluids- en temperatuurisolatie, of wellicht om betonsplinters bij beschieting te dempen?
Kan het al-dan-niet bekleden van het betonnen deel gerelateerd zijn aan de functie van de bunker?
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kleuren in Kuverbunkers

Bericht door Remco de Goede »

Rene,

Bedankt voor het meedenken, in o.a Burg Haamstede (vliegveld) heb ik ook wat houten schragen (latten) etc gezien. Op Overvoorde (wat natuurlijk de aanleiding van dit topic is) zijn de houten klosjes in de muren nog (bijna) allemaal aanwezig waaruit we dus op kunnen maken dat de muren bekleed waren. Op een foto uit de oorlogsperiode is te zien dat de muur bekleed is, maar er is helaas niet zichtbaar wat voor materiaal dit is. Qua isolatie werkt herakliet/hard of zachtboard beter dan aansmeren, althans dat neem ik aan (en ik ben geen aannemer ;) )
Plaats reactie

Terug naar “VF bunkers”