Meest gebouwde ST bunker in Atlantikwall

Discussie over de Ständige Regelbau- en SK bunkers (bomvrije bunkers met wanden vanaf 2 meter dik gewapend beton).
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meest gebouwde ST bunker in Atlantikwall

Bericht door AvB »

Wat ik al schreef, 669s worden in batterijen gebouwd.
667s staan op elke hoek van het strand van Noorwegen tot Zuid-Frankrijk.. ;)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Meest gebouwde ST bunker in Atlantikwall

Bericht door Remco de Goede »

AvB schreef:
667s staan op elke hoek van het strand van Noorwegen tot Zuid-Frankrijk.. ;)
Helaas in nederland niet meer :x
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Meest gebouwde ST bunker in Atlantikwall

Bericht door PdK »

Leuk gedaan Arthur en Lenco! Weer eens een andere kijk op het geheel.
Bunkerfreaks
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 jun 2015, 09:27

Re: Meest gebouwde ST bunker in Atlantikwall

Bericht door Bunkerfreaks »

ben er sinds kort ook mee bezig, een simpele kmz voor google earth, welke alle regelbauten van alle bunkerstellingen (awall, westwall, ostwall, sudwall,...) gesorteerd per bunkertype (in mappen) laat zien, enkel ben ik vastgelopen op Belgie aangezien het meeste daar weg is en ik ook de reeds afgebroken bunkers aanduid... een missionarissen werkje ;-)

Maar de 622 is tot nu toe al in het merendeel boven de 621. Ook de 671 is verbazend veel gebouwd, net zoals de 667
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Meest gebouwde ST bunker in Atlantikwall

Bericht door tim »

Ha,
hoe komt Rolf aan het aantal van 1700 plus? Arthur, in jouw staatje staan er een stuk minder (nog geen 1100).

gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meest gebouwde ST bunker in Atlantikwall

Bericht door AvB »

Welke Rolf doel je op? Ons onderzoekje toen was gebaseerd op het blauwe Der Atlantikwall van Rolf.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Meest gebouwde ST bunker in Atlantikwall

Bericht door ducatim901 »

Die dan weer gebaseerd is op planningen en niet op naoorlogse archieven en veldonderzoek.
Ik weet ook wel de een kan niet zonder de ander maar alleen iets concluderen met archief onderzoek is niet optimaal.
Er veranderde nog wel eens wat en combineren levert soms meer vragen dan oplossingen maar daar ligt wel de winst.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meest gebouwde ST bunker in Atlantikwall

Bericht door AvB »

Denk niet dat er opeens 400 622s niet gebouwd zijn en 400 120s wel. Op deze schaal is het is een redelijk representatief onderzoekje.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Bunkerfreaks
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 jun 2015, 09:27

Re: Meest gebouwde ST bunker in Atlantikwall

Bericht door Bunkerfreaks »

momenteel staan mijn kmz-aanduidingen in Google Earth op (dus ook effectief geplaatst in GE)
622 (x401)
621 (x168)
667 (x76)
671 (x117)
501 (x123)
502 (x97)
L 409 (x110)

En daarmee heb ik enkel nog maar compleet noorwegen, denemarken, (aan de hand van atlantikwall relicte) en de helft van AOK 15 (eigen inbreng, ook de reeds afgebroken bunkers) en AOK 1 (eigen inbreng), ingevuld... dus nog een lange weg te gaan.

Je kan echter zo al wel de tendens van de meest gebouwde bauten bekijken, koploper is de 622. Echter bunkers waarvan je het zo niet verwacht, zoals de L 409 en de 671 zijn er ook bij de vleet!
001.jpg
Grtjes
Tom Bunkerfreak
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunkerfreaks
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 jun 2015, 09:27

Re: Meest gebouwde ST bunker in Atlantikwall

Bericht door Bunkerfreaks »

Als die kmz ooit klaar is mag je die op mijn website verwachten (zal hem ook hier posten), free for all, alle bunkers van elke duitse bunkerlinie (beginnen met A'wall) uiteraard.

Doel: iedereen gericht naar bunkers kunnen laten zoeken en bezoeken, heb je geen enkel boek / document meer nodig, een kmz-file van een paar megabyte en alles staat er in, sounds awesome aight? Ik heb zelf jarenlang lopen zoeken als een gek (allicht jullie ook), hoop hiermee iets bij te brengen voor de volgende generaties 8-)

Enkel de FA-gebouwen komen er niet in te staan, maar alles wat een type heeft wel, inclusief die luftwaffe H-serie, WaKoFest, WaPrüFest, KuVer, VF-serie, IC-serie, IB-serie, Marinebauten (waar ik de types nog geeneens van ken, die oude marinetypes),...

Voor de ringstanden ook elk type, behalve de 58c/d... daar ben ik mee begonnen, maar dat zijn er té véél. Misschien komen die er later wel terug bij, maar momenteel slorpt dit waanzinnig veel tijd op. (de speciallekes der ringstandtypes staan er uiteraard wél in)

Dus het zal nog niet voor volgende maand zijn dat dit klaar is :D
Bunkerfreaks
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 jun 2015, 09:27

Re: Meest gebouwde ST bunker in Atlantikwall

Bericht door Bunkerfreaks »

hier alvast een teaser-tje van het kmz-project, met daarin 1229 aangeduide manschappenbunkers van diverse types (opzij gerangschikt per type). De sectoren DK en Noorwegen komen straight van A'wall relikte, daar ik over geen gegevens beschik van die landen (ooit hoop ik deze te kunnen bezoeken). Vooral AOK 15 is eigen inbreng, alsook de bunkers die reeds afgebroken zijn komen/staan er op.

Unterstände für Mannschaft.kmz

Note: deze kmz is VERRE van compleet !! ik ben hier dagelijks een paar uurtjes mee bezig (en niet alleen de manschappenbunkers, maar gewoonweg elk type dat er bestaat), ik zal af en toe wel eens een update-tje bijplaatsen.

Als er een type is die jullie al willen zien, geef maar een seintje dan vlam ik die kmz er wel even bij.

Grtjes
Tom Oliviers
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Meest gebouwde ST bunker in Atlantikwall

Bericht door rony »

Mooi Tom. Tussen licht en donker rood zit waarschijnlijk een verschil?
I'll Come Back.
Gr
rony.
Bunkerfreaks
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 jun 2015, 09:27

Re: Meest gebouwde ST bunker in Atlantikwall

Bericht door Bunkerfreaks »

rood?! normaal zouden dit groen-tinten moeten zijn...

Ständige bunkers: groen
Splittersichere bunkers: lichtgroen

Elke functie in het gehele project heeft andere kleuren/symbolen, kwestie van het een beetje "leuker" te maken in plaats van groene bollen voor elk type.... Flak heeft zelfs zelfgetekende symbolen van een licht of zwaar luchtdoelkanon, scheinwerpers,... kruipt wel wat tijd in, maar heb tijd genoeg :D
Plaats reactie

Terug naar “St bunkers”