134

Discussie over de Ständige Regelbau- en SK bunkers (bomvrije bunkers met wanden vanaf 2 meter dik gewapend beton).
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

134

Bericht door Ruud »

Is er een specifieke reden dat een 134 altijd twee in-/uitgangen had, bijvoorkeur Duits voorschriftje :mrgreen:

Kan me zo voorstellen dat dit de situering in bijv. een loopgraaf makkelijk maakten. Een nooduitgang niet heel practisch was als de entree vol lag en je toch je munitie wilde bereiken. Daarnaast verbleef er niemand in de bunker, dus de nooduitgang kreeg je (van buitenaf) niet eens open. Een trap in plaats van een blinde muur spaarde behoorlijk wat beton uit. Twee ingangen voorkwam dat er onenigheid onstond wie er eerst naar binnen mocht ..... zomaar wat ideeen!

g,Ruud
Laatst gewijzigd door Ruud op 31 mar 2013, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: 134

Bericht door PdK »

Hoi Ruud,

Ik heb zo'n vermoeden dat je het antwoord zelf al geeft. Maar ik ben wel benieuwd of de bunkers zo waren gesitueerd om eenrichtingsverkeer te bevorderen. Dus ene kant erin, munitie pakken, andere kant eruit. Zodoende zou je elkaar niet in de weg lopen. Iemand wel eens een pijl aangetroffen?
Anderzijds zou het kunnen zijn dat de munitie in beide ruimtes gelijk was en er zodoende van beide ingangen gebruik kon worden gemaakt, zonder dat je langs de andere hoeft te hollen. Ook zomaar wat ideeën...

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: 134

Bericht door KWD »

Peter schreef
Anderzijds zou het kunnen zijn dat de munitie in beide ruimtes gelijk was en er zodoende van beide ingangen gebruik kon worden gemaakt, zonder dat je langs de andere hoeft te hollen.
Ruud, Peter
Mij is er ooit eens verteld dat de munitie gescheiden was opgeslagen zodat deze nooit op scherp kon staan
het hele idee van de gang voor de ruimtes was ontstaan doordat men er een scherfmuur voor heeft gebouwd
al dan niet voorzien van vleugels. Juist om een directe hit te voorkomen, je kan het vergelijken met een gebroken ingang die je in alle bunkers tegenkomt.

In het Stealduinsebos in 's-Gravenzande kom je de 134 tegen zonder deze vleugels misschien omdat deze door de bomen al voldoende gecamoufleerd waren en vrij rechthoekig zijn.

Wat mij ook opvalt aan de 134 dat de ene een afgeschuind en de andere weer afgerond dak heeft en dit in dezelfde stelling te zien is een goed voorbeeld hiervan is W.n. 51 nabij de Zandijk in 's-Gravenzande waar beide vormen zijn gebruikt was dit een cosmetische toepassing of .......

Gr Klaas-Willem
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: 134

Bericht door Ruud »

Wat mij ook opvalt aan de 134 dat de ene een afgeschuind en de andere weer afgerond dak heeft en dit in dezelfde stelling te zien is een goed voorbeeld hiervan is W.n. 51 nabij de Zandijk in 's-Gravenzande waar beide vormen zijn gebruikt was dit een cosmetische toepassing of .......
Zijn de beide in dezelfde bouwperiode gebouwd?
G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: 134

Bericht door KWD »

Volgens "De Parel" van H.S.
gebouwd in dezelfde periode tijdens de winterausbau
KW
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: 134

Bericht door Ruud »

Ruud schreef:
Wat mij ook opvalt aan de 134 dat de ene een afgeschuind en de andere weer afgerond dak heeft en dit in dezelfde stelling te zien is een goed voorbeeld hiervan is W.n. 51 nabij de Zandijk in 's-Gravenzande waar beide vormen zijn gebruikt was dit een cosmetische toepassing of .......
Zijn de beide in dezelfde bouwperiode gebouwd?
G,Ruud
Oke zelfde bouwperiode. ... Is dan een lastige, Misschien was de ene aangeaard en de andere niet? Verder geef ik het op, mn. omdat ik de situatie niet ken en er zo niets zinnigs over durf te zeggen.
G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 134

Bericht door tim »

Hoi Klaas,
Ik denk dat je daar niet te veel achter moet zoeken..
Misschien waren er 2 aannemers op deze locatie aan het bouwen?
Of gewoon verschillende timmermannen die de bekistingen op die hoeken maakte :roll:
Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: 134

Bericht door Ruud »

Er is wel iets opgesteld door de Wehrmacht over het afronden/schuinen van hoeken, dit zou minder kwetsbaar zijn (bij een treffer aan de rand vh dak/zijwand).
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 134

Bericht door Remco de Goede »

Ruud schreef:Er is wel iets opgesteld door de Wehrmacht over het afronden/schuinen van hoeken, dit zou minder kwetsbaar zijn (bij een treffer aan de rand vh dak/zijwand).
g,Ruud
Heb je daar een copy van :)
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: 134

Bericht door Ruud »

Remco de Goede schreef:
Ruud schreef:Er is wel iets opgesteld door de Wehrmacht over het afronden/schuinen van hoeken, dit zou minder kwetsbaar zijn (bij een treffer aan de rand vh dak/zijwand).
g,Ruud
Heb je daar een copy van :)
Je kent het ... hebben wel, vinden is een tweede :twisted:
Ik prakiseer me wederom rot waar ik dit kan hebben, maar het blijkt niet te vinden! Zodra ik met pensioen ben digitaliseer ik de handel!
Misschien maakt dit het goed: viewtopic.php?f=32&t=907&p=38094#p38094
Arthur zijn document, bedoel ik niet, maar levert wel info over de hoeken: viewtopic.php?f=30&t=3593&p=38092#p38092
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 134

Bericht door ducatim901 »

Ruud,
Ik heb eens in een voorschrift gelezen dat er in een 134 ook soldaten ondergebracht mochten worden.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: 134

Bericht door Ruud »

ducatim901 schreef: 27 apr 2020, 23:40 Ruud,
Ik heb eens in een voorschrift gelezen dat er in een 134 ook soldaten ondergebracht mochten worden.
JK
Ja ik ook …. waren meen ik wel wat voorwaarden, weet niet meer welke. Een weet ik in IJmuiden met een ruimte standaard en de ndere ruimte wat meer opgesmukt, dus lijkend op een woonverblijf. Hoewel geen sluis zijn ze er ook met en zonder lufter. Ik meen me te herinneren dat deze sowieso was om de handel droog te houden. Maar wellicht had dit weer te maken met het soort munitie en de verpakking en minder met een verblijfsfunctie.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “St bunkers”