De Gouden Betonmolen 2010

De jaarlijks terugkerende prijs voor de erkenning van opvallende ondernemingen, gerelateerd aan fortificaties.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: De Gouden Betonmolen 2010

Bericht door PdK »

U heeft nog anderhalve dag om uw nominaties door te geven!
Na morgen, zondag 6 februari zal dit onderwerp sluiten.

Peter
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2010

Bericht door Bunkertju »

NCBB Natuurlijk !!!!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: De Gouden Betonmolen 2010

Bericht door ducatim901 »

De man die verantwoordelijk is voor het verplaatsen van de 134 bij de Oranjesluis (HvH)!
Hij heeft er voor gezorgd dat er nog wat te zien valt door alle slechte beslissingen van de deelgemeente HvH.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2010

Bericht door The Viking »

Helemaal mee eens!
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
markies †

Re: De Gouden Betonmolen 2010

Bericht door markies † »

Ik nomineer de actieve jeugdige groep die de bunkers in Hoogerheide mooi opgeknapt hebben en zo voor een de ondergang hebben behoed.
Respect heb ik voor deze jonge mensen die ergens in stappen en ook waar maken wat ze voor ogen hebben. Een hele prestatie om van niets iets te maken.
Deze activiteit heeft er daadwerkelijk aan bijgedragen dat er een stukje WO2 zichtbaar blijft.

In mijn nominatie neem ik dus de volgende aspecten mee.
1. het heeft bijgedragen aan behoud
2. het heeft bijgedragen aan een maatschappelijke activiteit (vrijwilligerswerk)
3. Het is vanuit een spontane actie ontstaan.
4. Er is een duidelijke verandering veroorzaakt (omwonenden/ overheid). Hiervan is de financiele injectie een duidelijk signaal.

Ik hoop dat bij de keuze van het doorgeven van "De Gouden Betonmolen" bovenstaande getoest wordt op de tot nu gedane nominaties.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2010

Bericht door Ruud »

markies schreef: Ik hoop dat bij de keuze van het doorgeven van "De Gouden Betonmolen" bovenstaande getoest wordt op de tot nu gedane nominaties.
Dan zouden er mi. aardig wat nominaties buiten de boot vallen .... dus maar niet op toetsen lijkt mij. Maar het is aan ieder voor zich natuurlijk of hij/zij dit mee laat wegen bij het uitbrengen van zijn/haar stem.

Kan je een linkje posten met wat meer info en foto's, ik ken het project nl. (nog) niet. Misschien staat het zelfs wel ergens op ons forum :oops:

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
pauldijkstra

Re: De Gouden Betonmolen 2010

Bericht door pauldijkstra »

Ruud schreef:
markies schreef: Kan je een linkje posten met wat meer info en foto's, ik ken het project nl. (nog) niet. Misschien staat het zelfs wel ergens op ons forum :oops:
Shame on you Ruud: http://fortificatieforum.nl/viewtopic.p ... kergravers
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2010

Bericht door Ruud »

Dank! Mooi project!

Ben benieuwd naar de vorderingen ... . mocht de molen naar de heren die hier al dat prachtige werk hebben verzet gaan, kan ik het mooi zelf eens bekijken!

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Wilco Vermeer

Re: De Gouden Betonmolen 2010

Bericht door Wilco Vermeer »

Een beetje voor eigen parochie preken en ik weet niet of het onder de criteria valt, maar mag ik misschien mijn collega's van http://oorlogsmusea.nl/ cq http://www.ww2museums.com/ nomineren vanwege het voor het voetlicht brengen van mede de vele Wo2 gerelateerde kazematten/bunkers en fortificatiën?
Dan is er ook nog wat te kiezen, althans daar zijn nominaties toch voor?
;)
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: De Gouden Betonmolen 2010

Bericht door PdK »

Wilco Vermeer schreef:Een beetje voor eigen parochie preken en ik weet niet of het onder de criteria valt, maar mag ik misschien mijn collega's van http://oorlogsmusea.nl/ cq http://www.ww2museums.com/ nomineren vanwege het voor het voetlicht brengen van mede de vele Wo2 gerelateerde kazematten/bunkers en fortificatiën?
Dan is er ook nog wat te kiezen, althans daar zijn nominaties toch voor?
;)
Ha Wilco,

Uiteraard. Alleen blijft wel dat de nominaties moeten gelden voor initiatieven welke met name, zo niet expliciet in '2010' iets (buitengewoon) hebben bereikt. Wat natuurlijk niet wegneemt dat beide websites hele goede initiatieven zijn.
Zo blijft de prijs niet alleen een erkenning voor winnaars uit het verleden maar ook aanmoediging voor mogelijke winnaars van de toekomst.

Zijn de door jou genomineerde initiatieven inderdaad in het afgelopen jaar bijzonder actief geweest, dan is toelichting erg gewenst. Nu is de nominatie wat mij betreft een twijfelgeval.

Groeten, Peter
markies †

Re: De Gouden Betonmolen 2010

Bericht door markies † »

Heren,
Ik zie een vreemde discussie ontstaan namelijk er wordt gevraagd om nominaties en deze worden na melding al gewogen.
Voor het maken van een objectieve keuze is dan al geen sprake.
Mogelijk dat bij het begin van de verkiezing nogmaals aandacht besteed moet worden aan de criteria.
Wanneer deze eenduidig zijn, dan is het voor iedereen helder of een nominatie past of niet.

Ik hoop wel dat er in het laatste uur nog een aantal nominaties bijkomen. Het is momenteel een redelijk beperkte lijst waaruit gekozen kan worden.
Ik ben er van overtuigd dat ook het afgelopen jaar zeer veel initiatieven door diverse organisaties cq. particulieren zijn verricht.
MELD U !!!!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: De Gouden Betonmolen 2010

Bericht door PdK »

ducatim901 schreef:De man die verantwoordelijk is voor het verplaatsen van de 134 bij de Oranjesluis (HvH)!
Hij heeft er voor gezorgd dat er nog wat te zien valt door alle slechte beslissingen van de deelgemeente HvH.
JK
Hé Jack,

Dit is de heer Pleun Vreugdenhil uit 's-Gravenzande. Bij het project was ik lichtelijk betrokken en zal wat toelichten.
In 2009 heeft de heer Vreugdenhil en de Stichting Vesting Hoek van Holland zich ingezet om de Gemeente Westland meer inzicht te geven in de Atlantikwall, en dan met name het buitenste Landfront van de Festung Hoek van Holland. Er kwam een bustocht en presentatie langs de verschillende steunpunten. Waarop er nog een inventaris is overhandigd van alle nog aanwezige bunkers binnen het gebied van de Gemeente Westland. Deze inventaris is op initiatief van de heer Vreugdenhil tot stand gekomen, en zorgde er uiteindelijk mede voor dat de Gemeente Westland per 2009 de Atlantikwall officieel heeft opgenomen in haar culturele toekomstvisie. Hierdoor zal voortaan beter en deskundiger worden omgegaan met 'alle' objecten van de Atlantikwall binnen de Gemeente Westland.

De uitwerking van bovenstaande toekomstvisie werd duidelijk in 2010 toen de Nieuwe Ontsluitingsweg onvermijdelijk over het tracé van Wn. 33 H (Oranjesluis) zou komen te liggen. Alle nog resterende St. bunkers (een 621 en 2 x 134) en enkele gemetselde bouwwerken moesten wijken.
Op dat moment is de heer Vreugdenhil op privé initiatief alle mogelijkheden gaan bekijken om tot alternatieve oplossingen te komen. Hoewel de 621 en één 134 onmogelijk konden worden behouden is het gelukt een onderzoek te starten naar het mogelijk doen verplaatsen van een 134. Deze zou namelijk slechts deels in de weg liggen. Zonder de ondernemingen van de heer Vreugenhil zou dit onderzoek mogelijk niet hebben plaatsgevonden.
Daarnaast heeft de heer Vreugdenhil zich intensief gemengd in de opvolgende politieke discussie, waarop hij een belangrijke rol in de verder planvorming kreeg.
Uiteindelijk mocht het zover komen dat de 134 inderdaad gered kon worden. Een bedrijf bood zich aan de 134 negen meter te willen opschuiven. Dit werd een heel project op zich, en is na veel inspanning van gemeenteambtenaren, Pleun en het bedrijf de Boer uiteindelijk geslaagd. De 134 staat er, weliswaar wat scheef en dieper in de grond, maar nog overeind. Op dit moment wordt de Nieuwe Ontsluitingsweg ernaast aangelegd.

Hoewel dus meerdere partijen zich hebben ingezet, is het Pleun die zich ondanks veel tegenslag onvermoeibaar in de strijd is blijven gooien.
_MG_5734.jpg

Persoonlijk zou ik nog iets aan deze nominatie willen toevoegen.
Naast de verplaatsing van de 134 heeft Pleun ook mede gezorgd voor de nieuwe straat 'Gedempte Tankgracht' in 's-Gravenzande. Een straat vlak naast het voormalige Wn. 49 H aan de Boerenlaan die precies het tracé volgt van de aldaar gedempte tankgracht. Een aanzienlijk gedeelte van de nieuwbouwwijk is zelfs volledig aangepast aan dit idee, en staan nu de gloednieuwe huizen schuin in het landschap.
luchtfoto.jpg
wn49.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: De Gouden Betonmolen 2010

Bericht door PdK »

markies schreef:Heren,
Ik zie een vreemde discussie ontstaan namelijk er wordt gevraagd om nominaties en deze worden na melding al gewogen.
Voor het maken van een objectieve keuze is dan al geen sprake.
Mogelijk dat bij het begin van de verkiezing nogmaals aandacht besteed moet worden aan de criteria.
Wanneer deze eenduidig zijn, dan is het voor iedereen helder of een nominatie past of niet.

Ik hoop wel dat er in het laatste uur nog een aantal nominaties bijkomen. Het is momenteel een redelijk beperkte lijst waaruit gekozen kan worden.
Ik ben er van overtuigd dat ook het afgelopen jaar zeer veel initiatieven door diverse organisaties cq. particulieren zijn verricht.
MELD U !!!!
Beste markies,

De lijst van nominaties is zeker niet beperkt met acht (nu voldoende beargumenteerde) kandidaten. Dat zijn er drie meer dan vorig jaar.

Voor het nomineren zijn wel eisen en wensen gesteld, zoals is te lezen in het eerste bericht van dit forum. Er wordt daarentegen niet gebruik gemaakt van eenduidig criteria, waar inderdaad meer aandacht voor zou kunnen komen. Daar wil ik me dan ook zeker voor inzetten.
Wel blijft het lastig gezien de variëteit van de te nomineren fortificaties, stichtingen of individuen. Dit spectrum is breed. En nu is het aan een ieder zelf om in de stemronde zijn afwegingen te maken wie de prijs verdient.

Ik begrijp dat er nu onduidelijkheid bestaat over wat nu wel en niet waardig genoeg is. En vooralsnog berust ik nu persoonlijk mijn beslissingen op de argumentatie en bereikte doelen over het jaar 2010. Maar we kunnen de nominatie iets langer open laten. Zodat forummedewerkers, of ook wel genoemd; de 'betonnen commissie' zich op de achtergrond kan beramen over deze kwestie. Wij zouden dan, hopelijk in goed vertrouwen van de leden kunnen bepalen welke nominaties wel of niet aan de huidige eisen en wensen voldoen.

Op deze manier kunnen enkele leden hun nominaties ook nog eventueel van meer informatie voorzien. Zo lijken de nominaties van oorlogsmusea.nl door Wilco Vermeer en Gemeente de Bilt door Barst zich daar goed voor te lenen.

Groeten, Peter
markies †

Re: De Gouden Betonmolen 2010

Bericht door markies † »

Peter,

kan mij daar uitstekend in vinden
Wilco Vermeer

Re: De Gouden Betonmolen 2010

Bericht door Wilco Vermeer »

Wilco Vermeer schreef:
Een beetje voor eigen parochie preken en ik weet niet of het onder de criteria valt, maar mag ik misschien mijn collega's van http://oorlogsmusea.nl/ cq http://www.ww2museums.com/ nomineren vanwege het voor het voetlicht brengen van mede de vele Wo2 gerelateerde kazematten/bunkers en fortificatiën?
Dan is er ook nog wat te kiezen, althans daar zijn nominaties toch voor?


Ha Wilco,

Uiteraard. Alleen blijft wel dat de nominaties moeten gelden voor initiatieven welke met name, zo niet expliciet in '2010' iets (buitengewoon) hebben bereikt. Wat natuurlijk niet wegneemt dat beide websites hele goede initiatieven zijn.
Zo blijft de prijs niet alleen een erkenning voor winnaars uit het verleden maar ook aanmoediging voor mogelijke winnaars van de toekomst.

Zijn de door jou genomineerde initiatieven inderdaad in het afgelopen jaar bijzonder actief geweest, dan is toelichting erg gewenst. Nu is de nominatie wat mij betreft een twijfelgeval.

Groeten, Peter
Duidelijk, dat het specifiek voor 2010 moest gelden was mij niet geheel duidelijk. De websites bestaan natuurlijk al langer. 2010 is voor deze websites het jaar geweest van de uibreiding van informatie naar buiten West-Europa, maar dus niet specifiek iets buitengewoons in 2010.

Ik snap heel goed de criteria en de redenaties. Het enige wat ik wel een beetje jammer vind is dat dan langlopende projecten en organisaties die constant goed werk doen over langere periodes, op deze manier eigenlijk nooit voor het voetlicht gehaald kunnen worden. Maar dat is een keuze die je maakt als criteria opgesteld worden.
Plaats reactie

Terug naar “De Nationale Gouden Betonmolen”