Sloop van koepels en dichtmetselen/ontoegankelijk maken na meidagen..

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
elvamie
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2016, 16:17
Locatie: Arnhem

Sloop van koepels en dichtmetselen/ontoegankelijk maken na meidagen..

Bericht door elvamie »

Forumleden,

"De stalen koepels van de G-kazematten werden in de oorlog verwijderd voor de Duitse oorlogsindustrie". Dat is het algemene verhaal maar wie bepaalde dit op basis van welk bevel en wie (organisatie) voerde dit in welke tijdsperiode op welke wijze uit?

Is er iemand die mij kan verwijzen naar een bron,de juiste zoektermen, verordnungsblatt, of kan iemand dit zo uit zijn 'mouw schudden'?

Na een kort onderzoekje kom ik op het volgende: (uitgangspunt vestingwerken zijn eigendom van het Ministerie van Oorlog)
  • In de capitulatiebepalingen van 15 mei 1940 was een regel opgenomen over de onbeschadigde overdracht van vestingen en de verantwoordelijkheid in deze. (Hilten, van capit tot capit p. 18)
    In 1942 heeft militair vastgoed op basis van de 'kringenwet' een vorm van bescherming (Hilten, van capit tot capit p. 25)
    De Wehrmachts Befehlshaber Niederlande (WBN) was verantwoordelijke voor roerende (mil) goederen. Dit werd natuurlijk gedelegeerd naar de Feldkommandantur, die het weer plaatse bij de Wehrmachtkommandatur en dan viel het bij de Ortskommandantur. Het amoveren van militair vastgoed zou dan in mijn optiek via een kommandantur aangestuurd moeten zijn...
Iemand heeft op een bepaald moment het besluit genomen om al(?) het staal van de verdedigingswerken die niet meer gebruikt worden te verzamelen en de bunkers ontoegankelijk/onbruikbaar te maken ze dicht te metselen en/of vol me zand te storten.

Kan iemand mij op weg helpen?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sloop van koepels en dichtmetselen/ontoegankelijk maken na meidagen..

Bericht door AvB »

Voor zover ik uit het Bundesarchiv heb kunnen achterhalen kwam de opdracht van het verwijderen van de G-koepels van de Rückbaustab Holland.

Vanaf 11 november 1940 werden de G-kazematten in de IJssel-, Maas, Grebbe- en Peelstelling vrijgegraven om ruimte te maken voor de Spreng-troepen. Dat uitbreken en opblazen wordt gedaan door de Pionier-Bataljons van de SS-Verfügungstruppe en van de 197 Infanterie Divisie.

In december 1940 wordt gewezen op het gevaar van springen van G-kazematten in dijklichamen, vanwege de hoge waterstand van de rivieren in de winter en het gevaar voor dijkdoorbraken. Springen van deze werken moet altijd in overleg met Provincie en Rijkswaterstaat.

Op 15 december verlaat de SS-V-Division Nederland. Het LXXXVII legerkorps kan niet voor vervanging van de Pi-troepen zorgen waardoor het blazen waarschijnlijk vertraging oplevert.

Springstoffen voor het blazen liggen opgeslagen in Lunet I bij Utrecht. Oberschirrmeister Mattern (van Pi-Btl. 229) en een soldaat van de Pionierafdeling van het XXXVII korps zorgen voor de uitgifte. Het terrein wordt bewaakt door troepen van het Landes-Schutz Battaillon 277.

Vanaf 3 januari 1941 zorgen de volgende troepen voor blazen:
1. Pi.-Btl. 229: Maaslinie, daarna ook IJssellinie
2. Pi.-Btl. 671: Grebbelinie
3. Pi.-Btl. 662: Volgt.

Vanaf 8 januari 1941 voegt Pi.-Btl. 12 zich daarbij en doet het werk tussen de Grebbe- en Peellinie in het gebied tussen Rhenen en Megen.

Tot zover.

Over het dichtmetselen vind je hier wat meer info: viewtopic.php?f=29&t=4558&p=51720&hilit ... len#p51720
Nicht ärgern - Nur wundern!
elvamie
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2016, 16:17
Locatie: Arnhem

Re: Sloop van koepels en dichtmetselen/ontoegankelijk maken na meidagen..

Bericht door elvamie »

Arthur,

Thnx!! - daar heb je me gigantisch snel en goed mee op weg geholpen, hulde!

Groetjes en dank!
Leo
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sloop van koepels en dichtmetselen/ontoegankelijk maken na meidagen..

Bericht door AvB »

Correctie. De uitvoering van het bevel werd uitgevoerd door de Rückbaustab Holland. Bevel kwam natuurlijk van hogerhand, waarschijnlijk W.Bfh.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Sloop van koepels en dichtmetselen/ontoegankelijk maken na meidagen..

Bericht door ducatim901 »

Volgens onderstaande verzetsmelding zijn de Nederlandse werken die waren afgesloten rond Utrecht op last van de Duitsers weer open gemaakt aan het einde van de oorlog.
ScreenHunter 361.png
Dit geeft een mogelijk antwoord op de vraag waarom een deel van de Schuilplaatsen rond Utrecht niet afgesloten waren, dit in tegenstelling tot andere plaatsen in de NHW.
Bij Werkendam/Woudrichem/Eiland van Dordrecht en de Hoekse Waard is waarschijnlijk het zelfde gedaan.
Dit vermoeden hebben we wel gehad maar ik had er nog geen geschreven bevestiging (zowel Duits als Nederlands) van gevonden.
JK
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Sloop van koepels en dichtmetselen/ontoegankelijk maken na meidagen..

Bericht door Martijn »

Vooral de laatste zin vind ik echt briljant.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sloop van koepels en dichtmetselen/ontoegankelijk maken na meidagen..

Bericht door AvB »

Interessant Jack!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Sloop van koepels en dichtmetselen/ontoegankelijk maken na meidagen..

Bericht door ducatim901 »

Martijn, Het verzet wil nog wel eens vaker zulke steken onder water geven in documenten.
Zo waren in Gorinchem verzetsmensen die wel betaald kregen maar waar maar weinig nuttigs aan meldingen vandaan kwam.
Verder waren er geregeld koeriersters die zwanger waren en daardoor "zomaar" weg bleven van het werk.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”