S-3 KAZEMATTEN

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

S-3 Kazematten

Bericht door WimVe »

Janvw schreef:Dag Allemaal,
ik ben nieuw op dit forum.
Mijn zoon is net eigenaar geworden van een S-kazemat in Helenaveen (Soemersingel)
De kazemat is dichtgemetseld.
Mag je een kazemat openmaken van monumentenzorg.
Zijn er nog originele deuren of replica's of eventueel tekeningen.
Bestaan er ook bouwtekeningen en of beschrijvingen van de kazemat zelf?
groet Jan
Hallo Jan,

Welkom op het forum.
Iets meer informatie is altijd welkom: wat moet ik verstaan onder "is eigenaar geworden" ?
Als de kazemat van monumentenzorg is moet je daar navragen wat er wel en niet kan en mag.
Janvw
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 okt 2014, 21:53

S-3 Kazematten

Bericht door Janvw »

Hoi,
hij heeft een huis gekocht en in de tuin staat een kazemat. Die is volgens de makelaar nu van hem.
groet Jan
Janvw
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 okt 2014, 21:53

S-3 Kazematten

Bericht door Janvw »

Dag Wim,
De kazemat is een rijksmonument, net als het huis dat hij gekocht heeft.
het is dus niet van monumentenzorg, maar de rijksdienst stelt natuurlijk wel eisen.
Groet Jan
Janvw
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 okt 2014, 21:53

S-3 Kazematten

Bericht door Janvw »

Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

S-3 Kazematten

Bericht door Remco de Goede »

Heeft de S3 op de grebbeberg niet weer een deur erin zitten? Ik denk dat openmaken van de dichtgemetselde deur geen probleem is daar het geen origineel onderdeel van de bunker is, maar voor de zekerheid navragen kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door Remco de Goede »

Jan,

Ik heb je bericht verplaats naar S-3 kazematten, in dit topic vind je wellicht meer antwoorden op je vragen.

Mvg

Remco
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door AvB »

Door een gemetselde muur open te breken tast je het originele bouwwerk niet aan. Je kan het altijd navragen maar in principe breng je de kazemat terug in de originele toestand.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Joop Schreuder †

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door Joop Schreuder † »

Een beschermd object moet in principe in de staat blijven zoals het is. Ook het dichtmetselen en de reden daarachter maakt immers onderdeel uit van de historie van het object.

Wijzigingen moeten zorgvuldig worden afgewogen : het onomkeerbaar opofferen van een stukje unieke historie ten gunste van het ontsluiten van een ander stuk historie dan wel het aanbrengen van replica's.

Deze afweging is voorbehouden aan degene die de beschermde status beheert. Die heeft ook een handhavende taakstelling en zal overtreders kunnen (laten) vervolgen.

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door wattman »

Zullen we het even praktisch en realistisch houden: voor werkzaamheden aan een monument heb je een omgevingsvergunning nodig. Ga je aan de slag zonder omgevingsvergunning dan zal in de regel een bouwstop met een daaraan vervonden dwangsom worden opgelegd.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door Remco de Goede »

Gebeurd dat ook in de praktijk Hendrik, in dit soort gevallen? Jij bent de expert op dit gebied :)
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door wattman »

Mooi voorbeeld van de aanvraag van een omgevingsvergunning voor de restauratie van een kazemat:
Wilhelminasingel 7, 6041 CH Roermond, restauratie kazemat en zichtbaar maken monument, vergunningnr. Z04AC164033 voor de activiteit(en):
- bouwen van een bouwwerk: restauratie kazemat en zichtbaar maken monument;
- uitvoeren werk(zaamheden): grondophoging;
- wijzigen beschermd monument: restauratie kazemat en zichtbaar maken monument;.
- kappen houtopstand (verordening): kappen bomen.
Minder mooi en berucht voorbeeld van een rijksmonument dat deels gesloopt werd en waar vervolgens na ruim 10 jaar toch een vergunning voor sloop werd afgegeven.

http://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte ... 1320.lynkx

Hier http://www.coehoorn.nl/de-stichting/org ... -commissie kan de eigenaar wellicht zijn licht opsteken hoe te handelen bij restauratie activiteiten.

En anders zijn de eigenaars van deze S-7 http://www.grebbelinie.nl/newsitem/159 wellicht te benaderen over de praktische gang van zaken (en het verkrijgen van subsidie).
Janvw
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 okt 2014, 21:53

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door Janvw »

OK dank voor de antwoorden, blijft de vraag naar tekeningen van Deuren en schietgatluiken. Waar kun je zoiets vinden

Zat er ook nog "meubilair in een kazemat?

groet Jan
Gebruikersavatar
Koen77
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:54

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door Koen77 »

Cor schreef:Hallo Koen,

http://en.tracesofwar.com/article/23987 ... mate-5.htm is de link naar de meest zuidelijke kazemat die ik in ieder geval heb gevonden. bij Epen en niet zover van Camerig vandaan. Als er richting Maastricht geen kazematten meer zijn richting Belgie in het kader van de neutraliteit dan is dit de meest zuidelijke S3 inderdaad. Deze had nummer 5 en was een kazemat van de vertragingslijn tussen Belgie en Sittard. Dit tweede echelon had de taak het derde echelon, achter het Julianakanaal, te waarschuwen en de Duitsers zoveel mogelijk op te houden. Het eerste echelon had een viertal kazematten aan de grens met Duitsland, de eerste, in Mamelis, was meer noordelijk gelegen.

Vrgr,

Cor
Beste Cor,ik zie net pas je reactie. Volgens mij hebben we het over dezelfde kazemat,of niet? Kenmerken zijn nagenoeg gelijk lijkt het wel.
Groeten,
Koen
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door Remco de Goede »

Janvw schreef:OK dank voor de antwoorden, blijft de vraag naar tekeningen van Deuren en schietgatluiken. Waar kun je zoiets vinden

Zat er ook nog "meubilair in een kazemat?

groet Jan
Deze moeten er wel zijn, het is niet mijn specialiteit dus ik heb ze niet, ik heb op het forum wel eens uitgebreide boekwerken over de VIS kazematten voorbij zien komen dus ga ervan uit dat dit voor de S(3) kazematten ook wel beschikbaar is.
nwarmerdam
Donateur
Donateur
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 sep 2014, 15:51
Contacteer:

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door nwarmerdam »

Wat denken de kenners van deze foto? Lijkt sterk op een S3, maar de afmetingen van de schietgaten en de dakrand kloppen niet. Mogelijk een variant op, of misschien toch een totaal ander type/nationaliteit. Omgeving doet zuiden des lands, of België vermoeden. De foto is aangeschaft i.v.m. met bestudering camouflage patronen op fortificaties uit de periode 1939-1945. Zelf ben ik meer thuis in de loopgraven en veldversterkingen.

Alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”