Opgeblazen G-kazematten, waar?

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Opgeblazen G-kazematten, waar?

Bericht door Rene Ros »

Ik heb een aantal oude foto's van de sloop van enkele G-kazematten (met pneumatische hamers en explosieven) online geplaatst op:

http://www.forten.info/cgi-bin/fotoalbu ... tten_Sloop

Je moet lokaal erg goed bekend zijn om te herkennen waar de foto's zijn gemaakt, denk ik. Uit de omgeving Weesp-Muiden herken ik niets.
Bovendien is het mogelijk dat er nu helemaal geen restant meer van een kazemat is.
Op foto 'Serie 1, foto 8' lijkt links een S-kazemat te zien. Samen met de dijk/wal zou de Grebbelinie een mogelijkheid zijn.
Als iemand een idee heeft...

Mvg,
René Ros
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door AvB »

Ah had de rest van de serie nog niet eens gezien op Ebay. Unieke beelden dat wel! :D
Geen idee waar dit zou zijn, meer langs de IJssellinie, Maaslinie, oosten van het land.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Koen77
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:54

Re: G-kazematten

Bericht door Koen77 »

Prachtige foto's zeg! Ik herken trouwens niets wat duidt op de omgeving Kampen/ Zwolle. Overigens zie ik veel foto's van een kazemat in een open veld. Eentje zie ik er aan het water. Voor de maas- of ijssellinie zou ik meer kazematten in een dijklichaam of langs de rivier verwachten. Is dit niet meer een "landlinie" (grebbelinie/vesting holland)?
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door Rene Ros »

Waarom is mijn bericht samengevoegd? Het gaat wel over G-kazematten maar het gaat niet over hetzelfde: g-kazematten bij hoogwater en locatie van g-kazematten op oude foto's. Heerlijk, een draad van 7 pagina's met verschillende deelonderwerpen !?

René
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: G-kazematten

Bericht door Barst »

Rene Ros schreef:Waarom is mijn bericht samengevoegd? Het gaat wel over G-kazematten maar het gaat niet over hetzelfde: g-kazematten bij hoogwater en locatie van g-kazematten op oude foto's. Heerlijk, een draad van 7 pagina's met verschillende deelonderwerpen !?

René
Inderdaad niet zo prettig René.

Allereerst lijkt het mij niet dat de foto's afkomstig zijn van de Vesting Holland, hier is voor zover ik weet alleen het zware type gebouwd.

Eerst heb ik mij afgevraagd of de personen van de eerste serie (foto's 1 t/m 9) overeenkomen met die van de tweede serie (10 t/m 12).
Detail foto 6.jpg
Detail foto 12.jpg
Bewijzen kan ik het niet, maar mede vanwege het verschil in lengte tussen deze heren (Officier en onderofficier?) denk ik dat de personen op beide series dezelfde zijn.

Ondanks probeersels zoals vergroten en beeldbewerking kan ik niet goed uitmaken of de achtergrond van de tweede serie een rivier of een veld is. Als het een rivier is lijkt het mij dat de foto's van de IJssellinie of Maaslinie moeten zijn. Voor zover ik kan uitmaken staan dezelfde personen op de drie foto's, maar zijn het wel verschillende kazematten. Helaas zijn er verder weinig aanknopingspunten.

Op de achtergrond van de eerste serie velden, iets van boomgaard of zo, en iets dat lijkt op een wal of dijk. Inderdaad eerder Grebbe-, Betuwe- of de Peel-Raamstelling. Helaas hier ook geen duidelijk bewijs waar de foto's gemaakt zijn.

Dan nog even de woonboten. Ook hier kan ik niet uitmaken waar de foto genomen is. Ik weet natuurlijk ook niet wat het verband tussen de arken en de kazematten is, misschien is deze foto heel ergens anders genomen. Voor zover ik weet liggen er wat betreft deze drie linies alleen woonboten in de Grebbelinie ( Baarn, Amersfoort en tegenwoordig bij het Hoornwerk).

Kortom, ik heb mijn best gedaan maar kom ook niet veel verder.

Vergelijkbare foto's van Beeldbank WO II:
63305-hi.jpg
Een door de Nederlandse militairen gebouwde koepelkazemat (gietstalen koepel voor zware mitrailleur) welke de Duitsers opbliezen om zowel koepel als betonstaal zeef te gebruiken. Deze bunker stond in de dijk nabij Angeren (Gelderland) in de IJssellinie.
Bron: Beeldbank WO2
65188-hi.jpg
Een G-kazemat nabij Grave, na de Nederlandse capitulatie.
Bron: Beeldbank WO2

Groet,

Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Barst op 11 aug 2013, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Opgeblazen G-kazematten, waar?

Bericht door AvB »

Heb je bericht weer teruggezet. Volgende keer dan wel een duidelijker topictitel.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”