VIS Kazematten op Fort op den Bildtstraat

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

VIS Kazematten op Fort op den Bildtstraat

Bericht door ducatim901 »

Hier een paar kaartjes van de VIS Kazematten op het Fort op Den Bildtstraat.
Gevonden in de microfiches van het NA, map OPV.
JK
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: VIS Kazematten op Fort op den Bildtstraat

Bericht door Martijn »

Allereerst dank voor het plaatsen van deze tekeningen. Erg mooi materiaal weer.
Ben eens gaan puzzelen en ik ben tot de conclusie gekomen dat de getoonde kazematten niet de kazematten zijn die op het fort aan de Biltstraat zijn gebouwd (tenminste, niet allemaal) maar dat het hier de exemplaren betreft die gebouwd zijn ter afsluiting van de weg De Bilt - Utrecht (misschien had de rest van het forum dit al lang gezien, maar ik ben niet altijd even snel in die dingen :) ).
Als ik de belettering van de kazematten zoals ze ook op de tekeningen staan aanhoud kom ik tot het volgende lijstje:
A = Biltstraat II
B = Biltstraat III
C = Biltstraat V
D = Vossegat Noord
E = Ezelsdijk
F = Ridderschapskade

Zie ook de kaart uit "Kazematten in het interbellum" hieronder.
Biltstraat.jpg
Nog wat foto's van Biltstraat II.
BII 01.jpg
BII 02.jpg
BII 03.jpg
BII 04.jpg
Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: VIS Kazematten op Fort op den Bildtstraat

Bericht door tim »

mooi zo met die deuren er nog in!
ik moet toch maar wat vaker nederlandse verdedigingswerken gaan bekijken :D
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: VIS Kazematten op Fort op den Bildtstraat

Bericht door ducatim901 »

En daar hou ik je aan Tim!
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: VIS Kazematten op Fort op den Bildtstraat

Bericht door Martijn »

Kazemat Biltstraat III wijkt opmerkelijk af van de standaard VIS-ontwerpen. Dit kan deels verklaard worden door de ligging ervan, in combinatie met de functie, maar dit kan niet de enige reden zijn. Er zijn immers meer kazematten met vergelijkbare positie en functie die wel min of meer voldoen aan het standaard plaatje. Ik ben daarom gaan zoeken naar de achtergrond van deze unieke kazemat.

Bij de doortrekking van de Biltstraat door het fort is er een 6-tal kazematten ontworpen om de nadelige effecten van de 'verminking' van het fort te compenseren. Deze kazematten zijn te zien in de openingspost. De daar getoonde tekeningen geven echter de uiteindelijke werken weer. Veel werken zijn in de ontwerpfase 1 of meerdere keren aangepast. Dit geldt ook voor kazemat Biltstraat III (op tekeningen en in brieven meestal aangeduid met kazemat B). In het eerste ontwerp was de kazemat geprojecteerd aan de noordzijde van de weg. Tijdens een terreinverkenning op 12 oktober 1931 bleek dat een beter schootsveld kon worden verkregen als het werk aan de zuidzijde zou worden gebouwd (aan de hand van dezelfde verkenning is ook bij andere kazematten een aantal wijzigingen aangebracht, waarbij onder andere verschillende schootsvelden werden gedraaid). Daarnaast werden er zorgen geuit omtrent de grote trefkans van het schietgat bij de ligging direct aan de weg. Om dit zo veel als mogelijk te beperken werd de schootssector verkleind van 30 naar 20 graden, wat een aanzienlijke verkleining van het schietgat tot gevolg zou hebben zonder dat het de effectiviteit van de kazemat aan zou tasten.
1932-01-30 27.JPG
1932-03-30 21.JPG
Na deze aanpassingen werd er een 2-tal ontwerpen gemaakt; de ene een min of meer standaard ontwerp, de andere een pantserkazemat. Beide ontwerpen kenden voor- en nadelen welke tegen elkaar werden afgewogen. Uiteindelijk viel de keuze op de pantserkazemat. Het ontwerp hiervoor week belangrijk af van het standaard VIS-model. Als belangrijkste reden hiervoor wordt de hoeveelheid beschikbaar pantsermateriaal aangegeven (er werd gerekend op het gebruik van materiaal dat aanwezig was op de werf van Den Helder).
1932-03-30 26.JPG
1933-04-28 09.JPG
De pantserkazemat zou worden bewapend met het 6cm kanon, geplaatst op een affuit voor minimaal schietgat. Een voordeel hiervan was dat het met deze constructie mogelijk was een schootssector van 30 graden te realiseren zonder dat het schietgat hiervoor belangrijk vergroot hoefde te worden. Er werd nog wat heen en weer geschreven over verschillende aspecten van de kazemat, maar halverwege 1932 was de keuze gemaakt.
1932-03-30 40.JPG
1932-06-25 36.JPG
VB3 04.jpg
De bouw van alle kazematten is aanbesteed in bestek 174/1931. De bouw van kazemat B is echter op enig moment stil komen te liggen (de reden is mij onbekend) en begin 1933 wordt gezocht naar een nieuw ontwerp voor een kanonkazemat op de fundamenten van de geprojecteerde pantserkazemat. Er diende zo veel als mogelijk gebruik te worden gemaakt van het al gerealiseerde werk, teneinde de kosten zo laag mogelijk te houden.
1933-01-06 74 01.jpg
1933-01-06 74 02.jpg
Naamloos.jpg
Het ontwerp dat hieruit resulteerde komt overeen met de kazemat zoals weergegeven in de openingspost. De schootssector was hierbij ook weer teruggebracht naar 20 graden.

De afwijkende vorm van Biltstraat III is dus terug te voeren op het feit dat het werk is ontworpen op het fundament van een pantserkazemat welke om nog onbekende reden niet is afgebouwd. Wel wat antwoorden gevonden dus, maar ook weer wat vragen erbij.


Bronnen:
- NA 3-09-20 doos 73
- NA 3-09-20 doos 38
- NA3-09-20 doos 40
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: VIS Kazematten op Fort op den Bildtstraat

Bericht door AvB »

Interessant Martijn. Dank voor het spitten en delen! Zou dat uit dezelfde voorraad pantser gekomen zijn als de platen voor Kijkuit?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: VIS Kazematten op Fort op den Bildtstraat

Bericht door Martijn »

Dat zou kunnen. Ik heb alleen verwijzingen gevonden naar 'de werf van Den Helder'. Volgens mij zijn de platen van Kijkuit afkomstig van de Tromp, maar die naam ben ik in relatie tot Biltstraat III nog niet tegengekomen. Geen hard bewijs dus, maar zeker een goede optie.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: VIS Kazematten op Fort op den Bildtstraat

Bericht door AvB »

Nog een aantal recente foto's van de betonnen werken op het fort.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: VIS Kazematten op Fort op den Bildtstraat

Bericht door Ties »

Schietbaan/Kogelvanger Fort op de Bildtstraat. Uit de Groninger Archieven
Inventaris: 793-24
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: VIS Kazematten op Fort op den Bildtstraat

Bericht door Dikkieturf »

Ties,

Mag ik deze tekeningen op mijn website zetten?

Groet,

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: VIS Kazematten op Fort op den Bildtstraat

Bericht door Ties »

Van mij wel!
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: VIS Kazematten op Fort op den Bildtstraat

Bericht door Dikkieturf »

Thanks!
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: VIS Kazematten op Fort op den Bildtstraat

Bericht door Martijn »

Eerder in dit topic heb ik een poging gedaan uit te leggen waar de afwijkende vorm van kazemat Biltstraat III vandaan komt. Recent ben ik tot de conclusie gekomen dat wat ik daar schreef niet geheel correct was. In grote lijnen klopt het verhaal: de betonkazemat is ontworpen om te passen op de reeds geconstrueerde delen van een niet-afgebouwde pantserkazemat. Het traject daarvoor ligt echter iets anders dan ik eerder beweerde.

In de bijgevoegde pdf de geschiedenis / ontwikkeling van de kazemat Biltstraat III (maar dan hopelijk wel correct).
Biltstraat III comp.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: VIS Kazematten op Fort op den Bildtstraat

Bericht door Dikkieturf »

Hallo Martijn,

Mooi uitgebreid stuk met prachtige tekeningen. Mag ik het op m'n website plaatsen.

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”