B-kazematten

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: B-kazematten

Bericht door Martijn »

Rolmaat is idd handig. Staat inmiddels ook op de lijst. Zal nog wel een keer terug gaan om eea op te meten daar.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: B-kazematten

Bericht door duracel konijn »

Heerlijke Foto's!, Dan baal ik er van dat ik helemaal in het Noorden woon,(appingedam).
De groeten aan Ieder! Wolter
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: B-kazematten

Bericht door Martijn »

Het mocht even duren, maar ben eindelijk in de gelegenheid geweest naar de B-kazemat met afwijkende ingang te gaan. Na eea op te hebben gemeten kwam ik tot de conclusie dat de ingang vwb afmetingen standaard is (breedte van 1,30m; hoogte ter plaatse niet te meten). Wel is deze 10 cm verder naar achter geplaatst dan normaal, op ongeveer 60 cm van de achterkant (volgens mij is 70cm 'standaard'). Daarentegen is de gasbuis 10cm verder naar voren geplaatst, waardoor deze direct bij de ingang komt te zitten.
Voor de 'standaard'-afmetingen heb ik de B bij Leusden opgemeten.

Gevolg van de meer achterwaartse positie van de ingang zou kunnen zijn dat de hele achterwand 10cm minder dik is dan normaal (90cm ipv 1 meter). De achterwand sluit immers direct aan op de ingang. De situatie in de kazemat is helaas niet te controleren.

In deze puzzeltocht ben ik er ook achter gekomen, dat er meerdere manieren zijn om het handvat boven de ingang in het beton te bevestigen. Dit kan zowel horizontaal boven de ingang, als verticaal in het gat zelf. Daarnaast is er nog de optie om hem diagonaal uit te laten steken , waarbij hij vastzit aan de stalen plaat in de ingangsopening. Al deze varianten zijn te zien op onderstaande foto. Welke optie de 'standaard' is, is mij onbekend.
B kaz.jpg
Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig geworden naar de 'standaard' B, dus als iemand de beschikking heeft over de ontwerptekeningen, houd ik mij aanbevolen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: B-kazematten

Bericht door wattman »

Mooi onderzoek! Helaas beschik ik niet over originele tekeningen, dus ook ik ben benieuwd.

gr.
Hendrik
Stp. Nord
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 aug 2009, 21:44
Locatie: Oost Groningen

Re: B-kazematten

Bericht door Stp. Nord »

Geweldige foto's. In gedachten loop ik alweer langs het Valleikanaal over de liniedijk en mis ik de Gelderse Vallei behoorlijk. Ben even in mijn zwart-wit archief gaan bladeren en kwam deze twee foto's van de B met klimkoker in de linie van Juffrouwwijk tegen. De foto's maakte ik op 5 maart 1994, toen zat die lelijke plaat er nog niet op.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Gebruikersavatar
Koen77
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:54

Re: B-kazematten

Bericht door Koen77 »

Deze foto kwam ik tegen op beeldbank WOII (zoekterm mobilisatie en Overijjsel). Dit is volgens mij kazemat B57 bij Zwolle. Volgens de kaart van Nierstrasz staat deze kazemat tegen de oprit van Katerveerbrug. Laatst sprak ik een veteraan die in "een kazemat tegen de brug aan zat". Ik zal eens navragen of dit 'zijn' kazemat was. Levert misschien nog leuke verhalen op.
Verder kom ik weinig beeldmateriaal tegen van de IJssellinie, anders dan de brug- of rivierkazematten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Koen77
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:54

Re: B-kazematten

Bericht door Koen77 »

Ik zag dat in het rijtje foto's kazemat B205 bij Zwolle ontbrak. Bij deze!
De kazemat was onderdeel van de verdediging van de Oude Berkummerbrug, oost van Zwolle. Dit deel van de verdediging van Zwolle (linie van Haerst naar Oldeneel) was ver uit het sterkst. De enige B- en G-kazemat van de linie waren hier te vinden. Uiteraard kwamen de Duitsers dan ook niet hier binnen vallen, maar zuid van Zwolle waar slechts een S-kazemat (S209) en een aantal Semi-permanente opstellingen stonden.
Kazemat B205 werd bezet door een groep van de 3e sectie van 4-I-43 RI, olv de Vaandrig Eykelenboom. Op 10 mei 1940 werd deze sectie door de vanuit zuidelijke richting komende Duitse SS'ers vanachteren aangevallen en opgerold.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: B-kazematten

Bericht door ErwinZ »

De zwart wit foto kan heel goed de IJsselbrug zijn met die ronde boog. Ik had ergens een kaartje van de rivierkazematten maar kan ik helaas niet vinden.

Is er meer bekend over de Hearst-Oldeneel linie? Ben wel benieuwd naar een stelling kaart.
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: B-kazematten

Bericht door KWD »

Misschien een rare vraag
Hoeveel alfabet letters hebben wij als Hollanders eigenlijk gebruikt
voor naam aanduiding van verschillende kazematten.

ik ken nu de B kazemat, G kazemat, P kazemat en S kazemat zijn er nog
andere die ik niet weet of is dit het wel.

Klaas-Willem
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: B-kazematten

Bericht door Martijn »

Voor de officiele naamsaanduidingen ben je er wel zo'n beetje. Je zou de SZW (S-kazemat voor zware mitrailleur) nog toe kunnen voegen. Daarnaast is de P geen kazemat, maar een groepsschuilplaats, dus die telt dan weer niet mee. Ik meen ergens wel eens een Kolff-kazemat aangeduid gezien te hebben gezien als K-kazemat, maar dat is geen officiele naam.

Bij de complete type-aanduiding werden nog extra cijfers en letters toegevoegd om de verschillende uitvoeringen te kunnen benoemen (bijv S3a of G90hv).
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Koen77
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:54

Re: B-kazematten

Bericht door Koen77 »

ErwinZ, oude foto´s van deze linie heb ik helaas niet. Wel een overzicht van de kazematten in deze linie. De kaart komt uit ´Krijgsverrichtingen ten oosten van de ijssel en in de IJssellinie` van Nierstrasz (1952). Ken je deze? Ik zal deze dan voorzien van de eenheden en commandanten. Dat geeft in idee. Ik ben even druk, dus geven me even de tijd ;)
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Rivierkazematten (oude foto's)

Bericht door ErwinZ »

Niet de zware rivierkazematten zoals in dit topic maar volgens mij de Kazemat bij Berkum. Is iig genomen in de oorlog door de zoon van een Zwolse hotel eigenaar.
ijssel.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Rivierkazematten (oude foto's)

Bericht door ducatim901 »

Zo te zien is het een B-Kazemat.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Koen77
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:54

Re: Rivierkazematten (oude foto's)

Bericht door Koen77 »

Als dit bij Berkum (Zwolle) is geweest dan kan het alleen kazemat B205 zijn, aangezien dit de enige B-kazemat in de linie Haerst-Oldeneel (bij Zwolle) was. Deze staat er nu nog (zie foto).
Deze kazemat en de bijbehorende S-kazematten en G-kazemat hoorde bij de 3e sectie olv de Vaandrig eykelenboom (4-I-43 RI). Deze sectie is in mei 1940 van achteren opgerold door de Duitse SS-verkenners.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rivierkazematten (oude foto's)

Bericht door AvB »

Haakjes en bekisting kloppen niet, het is dus een andere B-kazemat.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”