Terreinleer - G.P. van der Garden

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Plaats reactie
pauldijkstra

Terreinleer - G.P. van der Garden

Bericht door pauldijkstra »

Collega's,

Geen idee of het hier thuis hoort, maar het boek is rond dit jaar geschreven en gaat over dit onderwep:

Toen wij enkele weken geleden de zolder opruimden kwam daar een doos boeken te voorschijn die mijn vader eens van iemand had gekregen, van wege het feit dat het oude uitgaves waren, veelal klassiekers in de Nederlandse literatuur, en van wege het feit dat er de nodige rariteiten in zaten. Aangezien die doos maar wat stond te staan heb ik mijn oog op bepaalde boeken laten vallen, en kwam per toeval een vestingbouwkundig gerelateerd boek tegen. Eerst wist ik nog niet precies waar het om ging, maar het boek gaat over de inrichting van terreinen om vervolgens gereed te maken voor stellingbouw en/of inundaties.

Bij een tweede beschouwing van het boek, en na het raadplegen van Google, kwam ik tot enkele ontdekkingen. Het boek betreft een proefdruk van het boek Terreinleer door G.P. van der Garden (1e luitenant der infanterie). Het boek bleek notabene een stempel met de naam van de auteur te bevatten en voorin stond een raar krabbeltje. Wat bleek nu, het boek bleek ooit eigendom geweest te zijn van G.P. van der Garden zelf. Naast het feit dat het om een proefdruk gaat (dat overigens bleek uit het feit dat in hetzelfde krabbelige handschrift her en der aantekeningen en krabbels op wel heel erg vreemde lege witte bladzijdes in het boek stonden) was het boek dus ook ooit nog eens eigendom van de auteur himself. De lege bladzijdes horen in de officiële druk (zo bleek) kaarten te bevatten van allerlei militaire terreinen in Nederland, maar die zijn (waarschijnlijk omdat het een proefdruk betreft) niet gedrukt. Het boek hoort namelijk, volgens een blad achterin, wel degelijk kaarten te bevatten.

Bij het raadplegen van Google bleek dat er twee locaties in Nederland bekend zijn (notabene met een nieuwer exemplaar van het boek), namelijk het Koninklijk Huisarchief, en het Legermuseum te Delft. Dit zijn dus latere versies, en ik heb een exemplaar met veel meer interessante zaken erin. Heeft iemand meer informatie of enig idee wat de waarde van deze proefdruk kan zijn?

Hartelijke groet,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Terreinleer - G.P. van der Garden

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik geef er een tientje voor.

;)
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Terreinleer - G.P. van der Garden

Bericht door Rene Ros »

maarten-stahlbeton schreef:Ik geef er een tientje voor.
Ik bied meer. Buiten de openbaarheid.

Mvg,
Rene
RonEr †

Re: Terreinleer - G.P. van der Garden

Bericht door RonEr † »

Geen idee wat de waarde van een dergelijk boek zou kunnen zijn.

In het grijze verleden was het gebruikelijk dat de docenten aan de Kon. Militaire Academie in Breda hun eigen leerboeken schreven. Ik denk dat dit boek ook zo is ontstaan. Ook het Voorschrift Inrichtingen Stellingen (VIS) is als instructie materiaal op de KMA ontwikkeld.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”