Schuilplaatsen langs de kust WO1

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door Sven Maaskant »

Hallo,

Van het BRV (eigenlijk het 2e Geniecommandement) is nog een soortgelijke set kaarten bij het NIMH met afwijkende nummering. Die had ik als bron. Daarop ontbreekt ook het nodige, overigens net als op het lijstje uit 1925 dat ik eerder hier postte. Ik kan net als Peter ook niet plaatsen wat de logica is van deze inventarisatie: schuilplaatsen en kazematten, 1914-1918, 1939-1940, alles incompleet (is 39a trouwens de meetpost van kustbatterij bij HvH?). Het lijkt er op dat kruisjes kazematten zijn en balletjes de rest. Maar bij Scheveningen-Haven is dat onderscheid dan weer niet gemaakt.

De nummering op de set die ik gebruikte, begon bij elk gezagsgebied van een eerstaanwezendschap opnieuw. Dat verklaart wel iets. Maar er zijn meer systemen. Dat blijkt uit de vermelding van sommige schuilplaatsen in het 'Duitse' deel van het BRV, die deels overeenkomt met de nummering van de EAI en soms weer niet. Kortom, het wordt er niet makkelijker op. Gelukkig is wel de originele nummering bekend. Dat geeft nog enige houvast.

Alleen het kaartblad 30F Leiden ontbreekt volgens mij, en natuurlijk het gebied tussen IJmuiden en Hillegom, maar daar ken ik ook geen BRV-inventarisatie van. In elk geval ben ik tussen de bedrijven door nog steeds bezig de inventarisatie af te ronden, maar dat gaat - wie kent het niet - l a n g z a a m. Misschien kan Mirjam nog iets toevoegen?

gr Sven
Oorlogsgasten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2018, 21:53

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door Oorlogsgasten »

Beste Sven
Zoals je ziet heb ik me bij dit forum aangemeld om wellicht ook van anderen info te kunnen krijgen over het thema waarover we met elkaar al eerder contact hebben gehad. Voor de anderen: waar gaat dit over?
In augustus 1918 zijn te Katwijk en Wassenaar twee interneringsgroepen actief van Belgische geïnterneerde soldaten die worden ingeschakeld bij de aanleg van wegen in de duinen tussen Katwijk en Den Haag. Aanvankelijk zijn uitsluitend Nederlandse soldaten actief, maar het werk schiet niet hard genoeg op vandaar dat voor extra mankracht de Belgen worden ingeschakeld. (Bron: Manuscript Oosterman over de Internering in 1914-1918 (Archief NMM-Soest)
In het archief van de gemeente Katwijk vond ik een brief van de firma Schotel, waarin wordt vermeld dat genoemd bedrijf van het Ministerie van Oorlog opdracht heeft gekregen voor de bouw van 120 'scherfvrije schuilplaatsen' tussen Hoek van Holland en IJmuiden. Met de bouw van de schuilplaatsen werd begonnen zowel in IJmuiden als Hoek van Holland en men werkte naar elkaar toe. Begin augustus 1918 was de ploeg die was begonnen in Hoek van Holland gevorderd tot Wassenaarse Slag. De bouw van de 'scherfvrije schuilplaatsen' door de firma Schotel vond gelijktijdig plaats met de aanleg van wegen in het duingebied. Ik vermoed dat beide projecten onderdeel zijn geweest van een groot plan in het kader van de kustverdediging, maar heb hiervoor de missing link nog niet gevonden.
Wie kan mij aanvullende info verstrekken betreffende de inzet van Belgische geïnterneerden in het duingebied van Katwijk en Wassenaar voor de aanleg van wegen in het duingebied, dat tevens toen een militair oefenterrein was, de bouw van schuilplaatsen van gewapend beton in de zeereep van de duinen door de firma Schotel en het causaal verband tussen beide?
Oorlogsgasten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2018, 21:53

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door Oorlogsgasten »

Al het begin is lastig. Vergeet ik netjes af te sluiten.
Met vriendelijke groeten
Jaap Plokker
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door PdK »

Dank voor alle reacties.

Deze foto was ik net misgelopen, maar - vergeef mijn gebrek aan kennis m.b.t. Nederlandse uniformen etc - kan dit met dit onderwerp te maken hebben? Of gaat dit om de mobilisatie van de jaren '30?

Groeten, Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door Sven Maaskant »

Peter,
De schuilplaatsen zijn door een aannemer gebouwd, en (dus) voor zover ik weet zonder militaire arbeidskracht. Je weet toevallig niet waar de heren aan het bouwen zijn?
gr Sven
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door Sven Maaskant »

Allen,

Jaaps verzoek motiveerde om weer eens aan de slag te gaan met de schuilplaatsen en hieronder het resultaat: de inventarisatie van schuilplaatsen uit 1918 in de kuststrook IJmuiden-Hoek van Holland. Hoek van Holland zelf is een apart geval waar ik nog even op moet puzzelen, ook in afwachting van archiefonderzoek.

Aan een inventarisatie kan je eindeloos blijven schaven, maar deze noem ik vooralsnog 'af'. Wel ontbreken nog een kleinigheden, zoals een paar Baupunkt-nummers (iemand?). Ook heb ik nauwelijks echt archiefonderzoek gedaan, dus ik weet bijvoorbeeld niet eens of de aannemer, de firma J.C. Schotel uit Dordrecht/Voorburg, zijn volledige contract met het Ministerie van Oorlog heeft voltooid voor het einde van de oorlog.

Suggesties en aanvullingen zijn uiteraard welkom. Wellicht kan iemand iets roepen over nog aanwezige schuilplaatsen?

gr Sven
2018.Schuilplaatsen.inventarisatie.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door Ruud »

Schuilplaats nr 2. A'wall integratie Olmen.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Schuilplaatsen langs de kust WO1

Bericht door PdK »

Sven Maaskant schreef: 10 apr 2018, 13:16 Peter,
De schuilplaatsen zijn door een aannemer gebouwd, en (dus) voor zover ik weet zonder militaire arbeidskracht. Je weet toevallig niet waar de heren aan het bouwen zijn?
gr Sven
Helaas geen idee Sven.
Dank voor de aanvulling m.b.t. de daadwerkelijke bouwers.

En wat geweldig dat je onderstaand document bent gestart. T.z.t. hoop ik aanvullingen te kunnen bieden.

Groeten, Peter
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”