Fort bij Giessen

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Fort bij Giessen

Bericht door Dikkieturf »

Beste forumleden,

ik ben vorige week een dag op het fort bij Giessen geweest. Ik assisteer daar bij een bouw-geschiedkundig onderzoek. Een leuk fort met nog veel originele details.

Er is echter een raadsel. Remise B heeft twee verdiepingen, de bovenverdiepeing is de remise en in de benedenverdieping bevinden zich een hijs- en trapportaal, een kruit- en projectielenbergplaats en een vulhok. Op enig moment heeft men besloten om de aanaarding aan de achterzijde weg te halen, de muur te doorbreken en er een dubbele roldeur voor te plaatsen. De remise boven is hierdoor niet meer van buitenaf te gebruiken en de vrijgekomen ruimte beneden is niet geschikt als remise omdat daar een trap met drie treden is gemaakt.

Over het hoe en waarom hebben we in de archieven nog niets kunnen vinden. De grote vraag, weet een van jullie wellicht waarom men dit heeft gedaan?

Met vriendelijke groet,

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort bij Giessen

Bericht door Dikkieturf »

Hierbij nog wat foto's

Groet,

Dikkieturf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Fort bij Giessen

Bericht door svdb10 »

Interessant mysterie. Ik zou niet zo snel weten waarom men deze aanpassingen heeft uitgevoerd.
Is de onderste verdieping nu van (dun) laagje beton voorzien aan de buitenkant, of is dit alleen cement/pleisterwerk?
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fort bij Giessen

Bericht door AvB »

Ik zie daar twee stalen punten waar een trap op kon worden aangesloten?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort bij Giessen

Bericht door Dikkieturf »

Hallo,

Op de muur is alleen een pleistelaag aangebracht, De bovenzijde van de nieuwe toegang is van beton.

Groet,

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort bij Giessen

Bericht door Dikkieturf »

AvB schreef:Ik zie daar twee stalen punten waar een trap op kon worden aangesloten?
Een trap lijkt me niet lochisch. In de muur boven de roldeur zitten gaten in het metselwerk. Het lijkt er op dat er een luifel boven de ingang heeft gezeten. Voor een trap is dan geen plaats. Bovendien kon de binnentrap nog gewoon gebruikt worden.

Groet,

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”