Fort Blauwkapel

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Fort Blauwkapel

Bericht door Dikkieturf »

Een groot fort van de 1e generatie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort Blauwkapel

Bericht door Dikkieturf »

Fort Blauwkapel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort Blauwkapel

Bericht door Dikkieturf »

toegang kelder
Blauwkapel, Bomvrij wachthuis, toegang met jaartal.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort Blauwkapel

Bericht door Dikkieturf »

Bomvrije kazerne A
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort Blauwkapel

Bericht door Dikkieturf »

Blauwkapel
Blauwkapel, Fort, bomvrije kazerne A, zijaanzicht.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Fort Blauwkapel

Bericht door Barst »

Twee vragen:

Hebben er burgers gewoond op dit fort, toen het nog in gebruik was bedoel ik?
Op het noord-westelijke bastion heeft eenzelfde kazerne gestaan, wanneer en waarom is die gesloopt?

Bonusfoto's
DSCF0529.jpg
DSCF0525.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort Blauwkapel

Bericht door Dikkieturf »

De forten van de waterlinie waren in vredestijd niet bemand met militairen zodat de burgers gewoon konden blijven wonen. Ze zullen bij een mobilisatie ongetwijfelt geëvacueerd zijn maar hier heb ik niets van kunnen vinden.

De sloop van de bomvrije kazerne en het omleggen van de wallen waren noodzakelijk voor de aanleg van de spoorbaan naat Hilversum.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fort Blauwkapel

Bericht door Martijn »

Als ik het goed heb zijn de militaire gebouwen aan de noord-westzijde al vrij snel na WO2 afgebroken. Exacte jaartallen heb ik echter niet.

De reden weet ik ook niet zo direct, maar dat het te maken heeft met de spoorlijn naar Hilversum lijkt me niet logisch. Deze ligt namelijk oost van het fort, terwijl de afgebroken gebouwen aan de westzijde van het fort stonden. Daarnaast lag deze spoorlijn er al voordat de gebouwen werden gesloopt.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort Blauwkapel

Bericht door Dikkieturf »

Het genie-register van de Vesting Utrecht (1881) geeft fort Blauwkapel vier functies:
– verdediging van de spoorwegen naar Amersfoort en Hilversum, de Maartensdijkseweg en de waterkeringen in het omringende inundatiegebied;
– samen met de forten Ruigenhoek en Voordorp de vijand zover mogelijk van de oostzijde van Utrecht houden;
- verdediging van o.a. de Voordorpsedijk wanneer bij vorst de vijand over het ijs zou optrekken;
– hoofdsteunpunt van de verdediging van het vak Biltstraat-De Gagel.

Halverwege de 19e eeuw worden de aarden wallen van het fort verhoogd en verzwaard. Op het reduit wordt (1849-1852) het bomvrij wachthuis A gebouwd. Het wachthuis biedt plaats aan zo´n 70 militairen, 4450 kg buskruit en rekken voor de opslag van munitie. Na de invoering van het getrokken geschut (± 1860) brengt men een dikke laag aarde om het wachthuis aan zodat het metselwerk beschermd is tegen inslagen. Het noordelijk ravelijn is op dat moment al verwijderd. Het strategisch belang van het fort neemt toe na de aanleg van de Centraal Spoorweg (1863) en de Ooster-spoorweg (1874), die vlak langs het fort lopen en met geschut verdedigd kunnen worden.
Na het aannemen van de Vestingwet (1874) die bepaalt dat de verbetering van de Nieuwe Hollandse Waterlinie prioriteit krijgt, wordt ook fort Blauw-kapel weer aangepast. Er worden twee bomvrije kazernes (waarvan er nog één rest), enkele remises (overdekte, bomvrije schuilplaatsen voor geschut), schuilplaatsen voor manschappen en kleine munitiedepots gebouwd.

Bron: website gemeente Utrecht

Ik heb er tot nu toe niet veel meer over gevonden
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Fort Blauwkapel

Bericht door Barst »

Dikkieturf schreef:De forten van de waterlinie waren in vredestijd niet bemand met militairen zodat de burgers gewoon konden blijven wonen. Ze zullen bij een mobilisatie ongetwijfelt geëvacueerd zijn maar hier heb ik niets van kunnen vinden.

De sloop van de bomvrije kazerne en het omleggen van de wallen waren noodzakelijk voor de aanleg van de spoorbaan naat Hilversum.
Misschien heb ik mijn eerste vraag verkeerd gesteld. Het feit dat de forten buiten de mobilisatie-perioden onbemand waren (behalve de fortwachter) wil nog niet zeggen dat er normaal gesproken burgers op een fort mochten komen, laat staan er wonen. Ik vind het zelf dan ook veel aannemelijker dat toen het fort Blauwkapel rond het dorpje Voordorp gebouwd werd de bevolking van dat dorpje onvrijwillig verhuisd is. Maar aangezien de kapel en enkele woningen zijn blijven bestaan is er een kleine kans dat er wat burgers zijn blijven wonen. In dat geval zou ik liever van een vesting(dorpje) spreken dan van een fort. In ieder geval lijkt mij de geschiedenis van de inwoners, of ze nu weg moesten of toch mochten blijven erg interessant.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Fort Blauwkapel

Bericht door Barst »

"In 1818 werd in Blauwkapel een bomvrije kazerne gebouwd, waarmee het eeuwenoude gehucht opeens een militaire vesting werd. Toch werd niet overgegaan tot onteigening van de huiseigenaren, omdat dit destijds te duur werd bevonden".

Bron: "op de helft", blz. 10; boekje over de herontwikkeling van de Utrechtse forten door de afdeling Stadswerken van de Gemeente Utrecht.
Gratis aan te vragen bij : f.van.houwelingen@utrecht.nl of 030 - 286 75 26.


"Bijzonder is dat het gehucht Blauwkapel geheel in het fort werd opgenomen om de kosten van onteigening te beperken".

Bron: "Sterk Water, De Hollandse Waterlinie", blz. 158; door Chris Will, uitgeverij Matrijs. http://www.matrijs.com/titelpag.asp?isb ... 5345-204-2
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort Blauwkapel

Bericht door Dikkieturf »

Ik heb nog een oude, slecht leesbare, tabel gevonden met de lichtseinen van fort Blauwkapel en hun betekenis.

Ik heb hier een reconstructie van gemaakt.

Groet,

DT
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort Blauwkapel

Bericht door Dikkieturf »

Beste forumgenoten,

Het naslagwerk van fort Blauwkapel is gereed.

Zoals gewoonlijk weer te downloaden op:

http://www.hollandsewaterlinie.nl/pages ... theek.aspx

Veel leesplezier,

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”