Fort bij Vechten

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort bij Vechten

Bericht door Dikkieturf »

Dit is geen remise maar een lokaal in de bomvrije kazerne.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort bij Vechten

Bericht door Dikkieturf »

Beste forumleden.

Er is (kosteloos) een gedetailleerd naslagwerk van het fort bij Vechten beschikbaar. Als je het wil hebben stuur dan even een persoonlijk berichtje. Ik heb je echte e-mail adres nodig om het te kunnen versturen.

M.v.g.

Dikkieturf.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Fort bij Vechten

Bericht door ducatim901 »

Hier nog twee kaartjes uit de Microfiche collectie in het NA.
JK
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort bij Vechten

Bericht door Dikkieturf »

Dit is een heel mooie tekening. Ik heb wel een aantal beschrijvingen van de twee batterijen achter het fort gelezen in een memorie van toelichting maar er nog nooit een tekening van gezien.
Ik ga zoeken of ik het verhaal er bij kan vinden.

groet,

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fort bij Vechten

Bericht door Martijn »

Er wordt weer druk gewerkt op het fort. Naast gebouw L is een groot stuk afgegraven, wat de mogelijkheid geeft dit gebouw eens op een andere manier te bekijken. Het is me echter niet duidelijk wat het doel van alle graafwerkzaamheden is.
L 01.JPG
L 02.JPG
Vechten flankbatterij.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort bij Vechten

Bericht door Dikkieturf »

Martijn,

het doel van dit graafwerk is de nieuwe toegang tot het fort. Als je daardoor naar binnen gaat kun je mooi het profiel van het aardwerk zien.
Je kunt zoals ware beleven dat je op het fort veilig was achter de aarden dekking.

Je kunt aan het opengegraven bouwwerk nu mooi zien wat de bedoelde functie was, namenlijk een onderbouw voor een zwaar stuk positiegeschut. Dat ronde nisje op de foto is een munitienis van een borstweringmuur. Dit geschut is er nooit geplaatsts.

m.v.g.

Dikkieturf.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fort bij Vechten

Bericht door Martijn »

Dank voor de info, Dirk.
Is het de bedoeling dat het gebouw zo bloot blijft liggen, of gaat het weer ondergewerkt worden? Zou m.i. wel mooi zijn als ze het aardwerk zouden aanbrengen volgens de tekening, dus met de nis open.
Overigens liggen er voor de kazerne ook nog enkele brokken baksteen. Wellicht afkomstig van andere nissen en opgegraven bij de werkzaamheden?

Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Fort bij Vechten

Bericht door Dikkieturf »

Zover ik weet komen er damwanden in deze coupure. We wachten maar even af.

Groet,

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”