MOB-complexen

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
David-Ross

MOB-complexen

Bericht door David-Ross »

Van een van mijn contacten bij de provincie Noord-brabant ontving ik de vraag of er foto's of tekeningen zijn van originele BOS-gebouwen op MOB-complexen. Er schijnen plannen te zijn om minstens een van de Brabantse MOB-complexen in originele staat terug te brengen en te behouden.

Wie kan mij aan dit soort informatie helpen?
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: MOB-complexen

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hallo David,

Wellicht is hier iets tussen te vinden?

http://www.nimh.nl/nl/images/407%20verd ... 5-5313.pdf
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: MOB-complexen

Bericht door tim »

hoi maarten, volgens mij heb ik deze serie al eens doorgezocht en zijn die nrs. 1 tm 284 de wijzigingsbladen van het brv archief.
niks intressants dus...
de laatste (285 tm 292) zeggen me verder niks.
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: MOB-complexen

Bericht door Jeroen R. »

Hallo David,

De Dienst Vastgoed Defensie (DVD) is verantwoordelijk voor het beheren en het (laten) uitvoeren van zowel nieuwbouw als het onderhoud van de in beheer zijnde gebouwen, werken en terreinen van Defensie. Vanuit deze hoedanigheid hebben ze ook de beschikking over plattegronden van alle opstallen. Aangezien veel MOB complexen pas recentelijk zijn overgedragen zal de documentatie van de terreinen en gebouwen wellicht nog niet aan de archiefinstantie van Defensie zijn overgedragen (CAD te Rijswijk). Hierbij de internetsite van de DVD: http://www.cdc.nl/dgwt/" target="_blank. Mogelijk dat ze je toch kunnen helpen aan materiaal.

Groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: MOB-complexen

Bericht door Remco de Goede »

Zit Gustaaf Boisevain (van Stichting Atlantikwall Museum Scheveningen) niet bij deze afdeling van Defensie?
Ik heb zijn visitekaartje thuis liggen en er staat me bij dat hij bij deze club zit. Ik zal dit vanavond even nakijken en dan heb ik zijn email adres wel voor je.

Wellicht dat Tim dit kan bevestigen?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: MOB-complexen

Bericht door tim »

hoi remco, onze voorzitter is inderdaad werkzaam voor D.V.D, je kan hem eens benaderen.
wellicht kan hij iets voor david betekenen? regel jij dat met david?

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: MOB-complexen

Bericht door Remco de Goede »

David,

Ik pm je vanavond even zn gegevens, het was gisteravond erg laat en ben het toen vergeten.
Noltes

Re: MOB-complexen

Bericht door Noltes »

Beste David,

Zie voor MOB complexen
de RACM publicatie Militair Erfgoed , Categoriaal onderzoek Wederopbouw 1940-1965 van Michiel Kruidenier
Hoofdstuk 3, MOB complexen ,op blz 23 en de Bijlage op blz 53 , waarin vele MOB complexen beschreven worden
succes gewenst,
met vriendelijke groet,

Hans Noltes
fort Werk aan de Korte Uitweg,
Tull en 't Waal
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”