BB bunker te Veendam

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
adrz
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2017, 08:38

BB bunker te Veendam

Bericht door adrz »

Beste forumleden,

Is er bij iemand van jullie iets bekend over de BB bunker in de gemeente Veendam onder het gemeentehuis aldaar?

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie reactie.

Mvg
Anno
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: BB bunker te Veendam

Bericht door Ties »

Niks over bekend bij mij. Maar heel bijzonder is het niet geloof ik. Bijna (of alle) overheidsgebouwen die gebouwd zijn in de Koude Oorlog werden voorzien van een bunker. Zelf het voormalige gemeentehuis bij mij in het dorp (Middelstum) is voorzien.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
octaheder
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 apr 2013, 19:59

Re: BB bunker te Veendam

Bericht door octaheder »

Onder gemeentehuizen werden vaak parkeergarages gebouwd die dienst deden als openbare schuilkelder.
Of dat in Veendam ook het geval is weet ik niet.

Een goede tip: Zoek in online (plaatselijke) kranten archieven, meestal staan daar wel meldingen in over de bunker / schuilkelder.
Joop Schreuder †

Re: BB bunker te Veendam

Bericht door Joop Schreuder † »

Veel, wat oudere (uitbreidingen van) gemeentehuizen zijn voorzien van een NBC beschermde ruimte. Was bouwvoorschrift.
Diende als noodzetel voor het gemeentebestuur in tijden van oorlog(dreiging) of, in geval van een civiele calamiteit, als centrale post voor de hulpverlening.
Heb er al veel gezien (kom voor mijn werk veel op gemeentehuizen). De meeste zijn nu buiten gebruik, vaak heringericht als archiefruimte of serverruimte en alleen herkenbaar aan de specifieke onderdelen zoals stalen deuren en ventilatieopeningen.
Ik ben zelf geen combinatie van "BB Bunker" en gemeentehuis tegen gekomen, wel van BB combinaties met een politiebureau of brandweerkazerne.

Greetz,

Joop
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”