Atoombunker Krimpen aan den IJssel en elders in Nederland

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
FUMO
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2017, 16:25

Atoombunker Krimpen aan den IJssel en elders in Nederland

Bericht door FUMO »

Ten eerste ben sinds vandaag een gebruiker op dit forum dus hallo iedereen. Ik ben in de eerste plaats geïnteresseerd in de Atlantikwallbunkers, maar verder ook in alle andere vormen en maten van bunkers die er zijn.

Nu wil het geval dat ik weet van een nogal obscure bunker, namelijk de atoombunker die is gebouwd in Krimpen aan den IJssel, die één van de laatste vier in Nederland zou zijn. De bunker verkeert in operationele staat en is tijdens monumentendag of op aanvraag te bezoeken. Ik kon op dit forum via de zoekfunctie geen vermelding vinden van de bunker dus het leek me zinvol om hier te delen.

Er is een video van de binnenzijde en de plattegrond van deze bunker op YouTube (link). De bunker wordt tegenwoordig beheerd door een stichting die zich ook heeft ontfermt over een gebouw in Rotterdam (website). De bunker bevindt zich direct naast de gebouwen van de Algerakering (stormvloedkering in de Hollandse IJssel) ter hoogte van nummers 428 en 430 aan de IJsseldijk. De huizen op deze nummers hebben overigens niets met de bunker te maken. Zie de afbeelding hieronder.
Afbeelding ingang atoombunker Krimpen aan den IJssel.png


In het verleden heb ik eens een scan van een krant of folder gevonden met wat meer achtergrond over de bunker, helaas kan ik die niet meer terug vinden. Als iemand die nog weet op te rakelen uit de krochten van het internet dan hoor ik het graag. Ik meen dat de jaargang 2008 was. Het leek op een soort speciale of zelfs eenmalige uitgave, geen reguliere krant. Volgens die krant zouden er nog slechts 4 van deze bunkers resteren in Nederland. Ook zou de bunker eigenlijk alleen zijn gebouwd om geoormerkt geld op te maken, terwijl de echte dreiging weg was, de Koude oorlog zou al op zijn einde hebben gelopen.

Ik ben benieuwd of anderen hier nog meer over weten.

Edit: Ik heb nog een foto en locatie toegevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Atoombunker Krimpen aan den IJssel en elders in Nederland

Bericht door WimVe »

Strategische objecten , zoals waterkeringen, kregen in de koude oorlog tijd (de vorige), een bunker voor bedienend personeel.
Zo ook de Algera stormvloedkering.
Overigens kan je vanuit de bunker niet de waterkering bedienen dus wel een eenmalige actie. Rijkswaterstaat heeft meerdere van dit soort schuilbunkers laten bouwen maar of dat er maar vier zijn betwijfel ik. Wel uitzonderlijk is het feit dat ie in operationele staat is.
FUMO
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2017, 16:25

Re: Atoombunker Krimpen aan den IJssel en elders in Nederland

Bericht door FUMO »

WimVe schreef: 07 jul 2017, 11:04 Rijkswaterstaat heeft meerdere van dit soort schuilbunkers laten bouwen maar of dat er maar vier zijn betwijfel ik.
Nee klopt, er zouden er 4 resteren. Volgens het informatiebord bij de ingang van deze bunker zouden er in totaal 40 hebben bestaan onder de vlag van RIjkswaterstaat.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Atoombunker Krimpen aan den IJssel en elders in Nederland

Bericht door tim »

Aan de Tholensestraat in Scheveningen is ergens rond 1960 een zwembad gebouwd. Toen dit zwembad in de jaren 90 weer gesloopt werd, kwam er ook een koude oorlog bunker aan het licht. Gasdichte stalen deuren, afwachtingsruimtes, dikke betonnen muren en nooduitgang(en).
Volgens Ronald Vrolijk was er bij de opening van het zwembad een hoge BB functionaris aanwezig..

Verder heb ik helemaal niks over deze bunker kunnen vinden, maar dat ie is gebouwd is zeker, aangezien ik er zelf doorheen gelopen heb..

We zijn alweer wat jaartjes verder, misschien dat nu iemand het iets over heeft gevonden?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Atoombunker Krimpen aan den IJssel en elders in Nederland

Bericht door Ronald »

Tim,

Op de schetsplannen, uit 1953 en 1954, van het zwembad aan de Tholensestraat is de schuilkelder niet aangegeven alsmede in het uitgebreide plan van februari 1954. Op advies van van het Hoofd van de Bedrijfszelfbescherming is er een gecompartimenteerde schuilkelder voor bezoekers en personeel van het zwembad in het gebouw opgenomen. Correspondentie uit september 1956 bevestigen dit.

In de kelder onder het zwembad bevonden zich een ketelhuis, een filterruimte, een transformatorruimte, een boilerruimte, een rijwielberging voor het personeel en een schuilkelder bestaande uit 3 afdelingen !

Bij de officiele opening van het zwembad aan de Tholensestraat waren onder andere aanwezig Dhr. J. van Oostveen (Commandant van de Brandweer), Dhr.Drs. F.P Heckman (Plvv. Hoofd Bescherming Bevolking) en Dhr. S.P. van ’t Hof (Plvv. Hoofd Gemeentelijk Bureau Bedrijfszelfbescherming).

Een definitieve tekening van het zwembad met daarop de schuilkelder heb ik tot nu toe nooit aangetroffen, alleen de schetsplannen uit 1953 en 1954.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Atoombunker Krimpen aan den IJssel en elders in Nederland

Bericht door tim »

De bunker lag in het niet gearceerde deel boven de motorenkelder.. 8-)
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”