De knuppel in het Hoenderhok

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ergo
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2017, 22:50

De knuppel in het Hoenderhok

Bericht door Ergo »

Oftewel, noodzetel Amsterdam wordt gesloopt.

Op de eerste foto zie je op de achtergrond de resten van de toegang op maaiveld met trap naar beneden en meer naar voren links het vm. verbindingscentrum (met resten van de emp-beplating) Aan de rechterzijde kijk je o.a. in het noordelijke deel van de rondgang.
Op de tweede foto kijk je in de vm. plotkamer.

Eén Hoenderhok (=standaardbezetting van 60 pers.) minder dus, zijn er nog twee over (Rotterdam en Tilburg)

Groet,
Erik
NZA1.jpg
NZA2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: De knuppel in het Hoenderhok

Bericht door Rene Ros »

Zonde, gelukkig ben ik er in geweest en foto's kunnen maken.
http://www.stelling-amsterdam.nl/bunker ... noodzetel/

Is er nog een poging gedaan het te redden? Ik heb eerder wel een gerucht gehoord maar dat kon ik niet geloven.

René
Gebruikersavatar
Ergo
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2017, 22:50

Re: De knuppel in het Hoenderhok

Bericht door Ergo »

Begin 2013 is er een cultuurhistorisch advies/contextuele waardesteling opgesteld. Hierin werd gesteld dat het "vanuit (cultuur)historisch perspectief wenselijk is deze noodzetel in zijn huidige vorm, inclusief de gehele inrichting, te behouden." Verder wordt gesteld dat als het niet mogelijk zou zijn om deze noodzetel en de inrichting daarvan te behouden dat een zorgvuldige documentatie dan van groot belang is om dit aspect van de oorlogsvoering ten tijde van de Koude Oorlog voor het nageslacht te bewaren.

Kijkende naar de stukken van begin 2014 die "online" te vinden zijn (o.a. het ambitiedocument) ten behoeve van de aanbesteding van het geïntegreerde contract dan zie je dat er toen al van sloop uitgegaan werd.

Voor zover mij bekend zijn er in het (recente) verleden wel zaken uitgehaald maar wat er nog achtergebleven is, is mij niet bekend.
Het tij is inmiddels ook aan het keren voor wat betreft de belangstelling voor, en het belang van, dit soort erfgoed maar dat komt voor deze noodzetel (en eventueel achtergebleven inrichting) helaas te laat.

groet,
Erik
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”