Luchtwachtpost Burgh Haamstede

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
peterms50

Luchtwachtpost Burgh Haamstede

Bericht door peterms50 »

Hallo,

Dit object zie ik al geregeld gedurende een jaar of 37, heb dus ook de uitzichttoren gekend met dat huisje erop.
Ernaast staat best een hoog en groot betonnen object. heb ooit de deur open zien staan, stond toen een oudere jeep in van boswachter ofzo. Echter dat object wordt nu iets te erg beveiligd de laatste jaren met cams en verlichting, hier is dus meer. Ook het hek rondom stond er vroeger niet.
WAT is dit ? en welke functie ? toch nog ''iets'' van defensie ? geheim ? wie o wie weet het ?

grt, Peter
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Luchtwachtpost Burgh Haamstede

Bericht door ducatim901 »

Was in de koude oorlog een luchtwachttoren, het betonnen kotje met het deurtje is een kleine schuilplaats voor als het fout ging.
De garage is dat nog steeds maar voor wie, kan me voorstellen dat het de boswachter of van het waterzuiveringstation is maar of dat echt zo is geen idee.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
peterms50

Luchtwachtpost Burgh Haamstede

Bericht door peterms50 »

Hoi, ja ik ben daar eens beneneden geweest tijdens open monumenten dag. Maar dat is van 2de helft jaren 60.

De bunker bovenop wordt wel erg bewaakt, lijkt me niet voor een boswachters auto vandaag de dag ?
Eea doet erg Duits aan.

Bovenop zijn ook betonnen elementen te vinden, zal eea nog eens gaan bestuderen.

grt, Peter
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Luchtwachtpost Burgh Haamstede

Bericht door ducatim901 »

Alles wat bovenop de heuvel is gebouwd is niet van Duitse oorsprong, de stelling die in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers is gebouwd ligt aan de andere kant van het waterzuiveringsstation.
Op de heuvel is alles Nederlands na-oorlogs
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
peterms50

Luchtwachtpost Burgh Haamstede

Bericht door peterms50 »

jep, de bunkers aan de andere kant heb ik aleens bezocht ja (meeuwenkolonie)

Maar wat zit er dan in dat bouwsel dat zo enorm beveiligd moet worden ?
Gebruikersavatar
jack
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 feb 2008, 20:07
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Luchtwachtpost Burgh Haamstede

Bericht door jack »

Heb je er toevallig een foto van? Het komt mij namelijk niet bekend voor.
peterms50

Luchtwachtpost Burgh Haamstede

Bericht door peterms50 »

Ik zal foto's maken zodra ik daar ben.

grt, Peter
BunkerOwner

Re: Luchtwachtpost Burgh Haamstede

Bericht door BunkerOwner »

Telecommunicatie-opstelpunt van providers, waarschijnlijk KPN gewoon. Zou klein wit/groen plaatje op het hek of object moeten zitten. Deze zijn tegenwoordig allemaal behangen met cam's.
Sjarel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:44
Locatie: Burgh-Haamstede

Re: Luchtwachtpost Burgh Haamstede

Bericht door Sjarel »

peterms50 schreef:jep, de bunkers aan de andere kant heb ik aleens bezocht ja (meeuwenkolonie)

Maar wat zit er dan in dat bouwsel dat zo enorm beveiligd moet worden ?
Er wordt gedoeld op de stelling voor het pompstation. Aan weerszijde van de Adriaan v/d Weijdeweg.

Ik weet er het fijne er niet van maar de ''bunker'' is in 1946 aangelegd door het pompstation. Het zijn eigenlijk twee waterreservoirs. De uitkijktoren is de standpijp voor druk regeling. Hierop is later pas een uitkijk platform en trap aan toegevoegd.

Het zal nog in gebruik zijn, vandaar de beveiliging. (hek en enkele camera) Is ook niet zo vreemd ;)
peterms50

Re: Luchtwachtpost Burgh Haamstede

Bericht door peterms50 »

Hoi, het is idd van waterbedrijf , bij zierikzee staat zo een zelfde opstelling bij kruispunt aan doorgaande weg. Staat ook een fontein die al jaren niet meer spuit, in zierikzee dus.
Mijn foto is te groot voor het forum, pakt hij niet, staat hoog hek van 2 meter en een camera op een paal en daar zit ook een scherm aan, misschien zonnepaneel. Vroeger klom ik met de rechter trap omhoog en dan boven naar de toren.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Luchtwachtpost Burgh Haamstede

Bericht door ducatim901 »

Ik zal eind van de maand eens langs rijden bij "het kruispunt", ben benieuwd.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Luchtwachtpost Burgh Haamstede

Bericht door Hugo »

Volgens mij zijn alle gebouwen (ook die met gronddekking) van het wterleidingbedrijf. Dus niks spannends.
Mijn vriend Dan de Bruijn beheert het beschermd onderkomen BB.
Je kan het hem vragen; email pa1fzh@veron.nl
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”