Navigatie Station Noord (Den Helder)

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dominique
Berichten: 218
Lid geworden op: 20 nov 2012, 19:54
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Navigatie Station Noord (Den Helder)

Bericht door Dominique »

Een tijdje terug is het regionaal archief Alkmaar in de R12 van Navigatie Station Noord geweest.
De R12 heeft nadat het is opgeheven als Navigatie station tot 2000 gediend als Marine hoofdkwartier Nederland
https://www.youtube.com/watch?v=jkYvffa-SWI
Persoonlijk vind ik dat er wat gedaan moet worden met deze prachtige bunker, maar dat is nogal moeilijk omdat het midden in een zendpark van Defensie ligt :roll:






- Dominique
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Navigatie Station Noord (Den Helder)

Bericht door Remco de Goede »

Geiniig ding, kansloos om iets mee te doen denk ik als hij op militair terrein ligt.
BunkerOwner

Re: Navigatie Station Noord (Den Helder)

Bericht door BunkerOwner »

Prachtige bunker, de opvolger van het Marine hoofdkwartier aan de van Ouwenlaan.
Joop Schreuder †

Re: Navigatie Station Noord (Den Helder)

Bericht door Joop Schreuder † »

Bij Holwierde (Delfzijl) staat nog eenzelfde bunker (naast alle overige bunkers) op vrij terrein van het voormalige NS-G.
Stichting Cold War Historical Center, thans Stichting museum 1939-1945 (R.Reijntjes) was daarmee ooit bezig. Huidige status inzake bezichtiging mij verder niet bekend.
Je kan je dus afvragen of het zin heeft om energie te steken in de militair afgeschermde bunker van NS-N te Den Helder.

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Navigatie Station Noord (Den Helder)

Bericht door ErwinZ »

Remco de Goede schreef:Geiniig ding, kansloos om iets mee te doen denk ik als hij op militair terrein ligt.
Er zijn toch tal van musea op militaire terreinen?

Laatste wat ik heb gehoord is dat de bunker van Holwierde onder water staat en er niks mee gebeurd.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Navigatie Station Noord (Den Helder)

Bericht door Barst »

Dominique schreef: Persoonlijk vind ik dat er wat gedaan moet worden met deze prachtige bunker, ......

- Dominique

Persoonlijk vind ik dat er vooral niets met deze bunker gedaan moet worden. Ik ben bepaald geen kenner van dit soort bunkers, maar ik denk niet dat er nog veel meer in deze staat aanwezig zijn in Nederland. Het mag niet zo zijn dat elk vestingwerk omgebouwd wordt tot museum, pretpark of datacenter. Volgens mij ligt deze bunker wel goed zo, hopelijk goed beschermd, op defensieterrein.
Persoonlijk zie ik liever een verlaten en vergeten fortificatie dan een in Vinex-stijl gerestaureerd exemplaar. Ook moeten we nog wat te ontdekken overlaten voor de vesting-archeologen van de toekomst.

Bart
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Navigatie Station Noord (Den Helder)

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik zou er best willen wonen...
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Dominique
Berichten: 218
Lid geworden op: 20 nov 2012, 19:54
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Navigatie Station Noord (Den Helder)

Bericht door Dominique »

maarten-stahlbeton schreef:Ik zou er best willen wonen...
Even de Defensie materieel organisatie aanschrijven ;) :D
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Navigatie Station Noord (Den Helder)

Bericht door ErwinZ »

maarten-stahlbeton schreef:Ik zou er best willen wonen...
Wordt je wel depressief van zo zonder zonlicht en in de diesel dampen. Maar wel awesome! 8-)
BunkerOwner

Re: Navigatie Station Noord (Den Helder)

Bericht door BunkerOwner »

Afgelopen vijf jaar toch enkele honderden nachten in 5 verschillende bunkers overnacht. Niets slaapt lekkerder! Zijn dan wel bunkers uit de koude-oorlog en van alle gemakken voorzien.

Diesel zit goed afgesloten (of buiten) en zonlicht heb je als je in bed ligt thuis ook niet ;)
Buiten sta je vrijwel altijd direct in een heerlijk, afgesloten, ongerept stuk natuur.
Ik zie het nadeel niet 8-)

Je lichaam is er zich zo van bewust dat er niets kan gebeuren... Volledige rust!
Geen enkel geluid, pik donker, geen GSM-bereik en geen benul van tijd. :D
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”