Koude Oorlog of later?

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Koude Oorlog of later?

Bericht door Bas de Mos »

Vandaag vond ik ergens een PTT verbindingsput. Het eerste waar ik dan aan denk is Koude Oorlog, maar kan iemand dat bevestigen of ontkrachten? Enkele dingen zien er nog erg goed uit, misschien moderner?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Koude Oorlog of later?

Bericht door Bas de Mos »

Volgens mij vind ik net het antwoord op m'n vraag: PTT Telecom is in 1989 opgeheven :D Apart dat de stroom er nog altijd op staat.
BunkerOwner

Re: Koude Oorlog of later?

Bericht door BunkerOwner »

Allemaal Koude-Oorlog, maar dan wel 'vroege periode' (voor 1970).

In alle KPN-bunkers, de 'noordcommunicatiebunkers' (NCO's) zitten nog kasten met PTT erop.
Ook de meeste Defensiebunkers uit 1960-1990 hebben 'PTT kasten' m.b.t. de communicatie.

De plaatjes die erop zitten bevatten waarschijnlijk een tekstje over de EMP-bescherming ervan?

Aan de deur en aan de sloffen te zien is dit een EMP-beschermde ruimte.
Joop Schreuder †

Re: Koude Oorlog of later?

Bericht door Joop Schreuder † »

Ziet er uit als pupiniseerstation. Voornamelijk (op regelmatige afstand) toegepast bij lange afstand telefoonkabels. Met behulp van zorgvuldig gedimensioneerde spoelen in ieder aderpaar worden de transmissie eigenschappen van de lijn belangrijk verbeterd, zodat a. meer gesprekken gestapeld kunnen worden getransporteerd of b lange afstanden kunnen worden overbrugd zonder kostbare en gecompliceerde versterkerstations.

Iedere doos die je op de foto ziet bevat een in- en uitgaande kabel en zit intern vol met spoelen. Geheel passief, geen netvoeding nodig. Die is alleen voor de verlichting en de Dimplex radiator die de boel droog moet stoken.

De Pupiniseerkastjes zijn met dunne kabels aangesloten op de Fleslassen (overgang op dikke grondkabels die naar buiten gaan). Alles is uitgevoerd in GPLK (Gepantserde Papierisolatie/Loodmantel Kabel) waarbij de pantsering verwijderd is en het lood mbv paraffine glimmend is gepoetst. Dus zeker uit de jaren 50-70, daarna ging men over op kunststof kabels.

Deze kabels zijn nog steeds in gebruik, waarvoor laat ik in het midden. De stalen dozen met de spoelen erin gaan gemakkelijk 100 jaar mee, dus die kom je nog wel een aantal decennia in de netten tegen..

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Koude Oorlog of later?

Bericht door ErwinZ »

Mooie foto's.

Wat ik mij afvraag Bas? Hoe vind je zoiets 'zo maar' ergens?
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Koude Oorlog of later?

Bericht door Bas de Mos »

Bedankt voor de zeer nuttige info Joop en Guido! Joop, je bedoelt letterlijk dat de dozen op de foto's nog in gebruik zijn?

Bedankt Erwin, te danken aan de eeuwige nieuwsgierigheid :D
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Koude Oorlog of later?

Bericht door tim »

Joop, buitengewoon interessant stukje tekst :shock:

Bedankt voor het delen.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Joop Schreuder †

Re: Koude Oorlog of later?

Bericht door Joop Schreuder † »

@Tim, dit is mijn vakgebied :ugeek: ;)
@Bas, Vrijwel alle oude interlokale telefoonkabels (Dubbelader en draaggolf) voor gewoon verkeer zijn buiten gebruik en vervangen door glasvezelkabels. ;)

Greetz,

Joop
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”