bunker bij Kol Palmkazerne in Bussum

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
w-en-am

bunker bij Kol Palmkazerne in Bussum

Bericht door w-en-am »

Voor de Kol Palmkazerne in Bussum is een bunker gebouwd door de PTT.
De bunker had een taak bij het instant houden van de minimale verbindingsmogelijkheden onder bijzondere omstandigheden.
De bunker is eind 60er begin 70er jaren gebouwd.
Op bijgevoegde foto zie je het bovengrondse gedeelte van het centrale deel en ven de twee onder een hoek van 45 graden gebouwde vleugels van de bunker. (googel earth: zoeken Kol Palmkazerne Bussum)
De constructie was zodanig dat de drie gedeeltes t.o.v. elkaar konden bewegen om bij een grondschok niet op een onverwachte plaats een scheur te krijgen maar juist op die plekken.
De kabels zijn daarom ook met grote lussen net buiten de bunker, naar binnen gebracht.
In het centrale gedeelte waren de “huishoudelijke” zaken ondergebracht, eten slapen e.d.
In de vleugels was de apparatuur geplaatst.
Of de bunker nu nog in gebruik is weet ik niet, hij is vrij nieuw dus zou het best kunnen, ook gezien de parkeerplaats die er nog goed onderhouden bij ligt en de auto’s die er staan.

Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FitzChevalric
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:56

Re: bunker bij Kol Palmkazerne in Bussum

Bericht door FitzChevalric »

Ik woon er niet extreem ver vandaan, ik zou eens doordeweeks kunnen gaan kijken.
BunkerOwner

Re: bunker bij Kol Palmkazerne in Bussum

Bericht door BunkerOwner »

Is nog in gebruik (KPN).
Eigendom: Provincie Noord-Holland.
Frank pronk
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 mar 2013, 19:51

Re: bunker bij Kol Palmkazerne in Bussum

Bericht door Frank pronk »

De bunker in Bussum ligt er inderdaad nog.
Momenteel is hij in gebruik als data center voor o.a. pinpas verkeer.

Ik ben er diverse malen in geweest voor mijn werk.
Van buiten af is er niets van de bunker te zien. Hij ligt onder het parkeer terrein en de twee kleine gebouwtjes.
Via het hoofdgebouw kan je via het trappenhuis naar beneden om vervolgens de bunker binnen te gaan.
Op de parkeerplaats zit ook een ingang, via het kleine (onderste) gebouwtje kan je door een heel goed beveiligde sluis naar binnen ( bijna onmogelijk om hier binnen te komen).

De klimaat installatie is nog gedeeltelijk aanwezig, de inrichting is helemaal weg. De bunker is ingericht als datacentrum en staat vol met servers, volgens mij heeft het iets te maken met pinpas verkeer.

Op de kleine gebouwtjes zie je op het dak de condensors staan van de koelmachines die worden gebruikt om de computer apparatuur te koelen.
Ik heb helaas geen foto's van de bunker ( wegens veiligheids redenen)

wisten jullie dat er een soort gelijke bunker ligt in Utrecht,
Op de burgemeester Fokkema Andrea Laan, onder de parkeerplaats van KPN ligt ook een hele grote bunker, deze wordt niet serieus gebruikt en is nog redelijk ingericht, hier en daar nog een oude telefoon instalatie en luchtbehandeling met fietsen. Ook hier ben ik voor mijn werk diverse malen in geweest.

In de regio liggen er nog zo een stuk of twee van dit soort bunkers waar ik diverse malen in ben geweest ( bah wat een vervelend werk heb ik toch)
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: bunker bij Kol Palmkazerne in Bussum

Bericht door ErwinZ »

Ik zou zeggen vertel ons er meer over Frank.

Welkom 8-)
Frank pronk
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 mar 2013, 19:51

Re: bunker bij Kol Palmkazerne in Bussum

Bericht door Frank pronk »

Bij de Burgemeester Fockema Andrea laan in Utrecht ligt onder het parkeer terrein van KPN een grote bunker.
Via de afrit naar de kelder van het kantoor gebouw is deze te bereiken ( voor personeel ) aan het eind van de afrit is aan de linker kant een deur ( met pasje toegang ). Achter deze deur kom je via een gang ( geel in de foto) uit in de sluis met ontsmettings ruimte. na deze ruimte heb je de als ik het mij goed herinner de rond gang om de centrale ruimte. Om de centrale ruimte zitten de diverse slaap vertrekken en kantoren.
De luchtbehandeling is nog volledig in takt evenals de eigen vers water bron.
Het noodstroom aggregaat is nog volledig operationeel evenals het gehele electriciteits netwerk. De Bunker kan nog steeds stand alone draaien.
Momenteel wordt hij gebruikt voor trainings doeleinden van KPN personeel bij gelegenheid.
Hier en daar zijn de sporen van de jaren zestig nog aanwezig.
Op de foto is de bunker in het rood aangegeven, de gang in het geel, de nooduitgang van de bunker is in het groen aangegeven en deze staat midden op de parkeerplaats. Als ik mij niet vergis dan is het blauwe gedeelte de uitlaat van het noodstroom aggegaat.
BunkerOwner

Re: bunker bij Kol Palmkazerne in Bussum

Bericht door BunkerOwner »

Zijn het dan niet gewoon de bekende KPN NCO's ?
25 x 25 meter, 1 verdieping, in totaal een stuk of 25 gebouwd in NL (meestal naast of onder de oude PTT-kantoren) ?
Muren van 60cm tot maximaal 120 cm, puur bedoeld tegen Fallout (geen 'atoombunkers').

Heb de originele ontwerptekeningen nog liggen.

Van de 19 die er nog zijn, zijn er nog enkele in gebruik.
De meeste zijn leeg en/of in gebruik bij de betreffende gemeente.
Een enkele inderdaad als klein datacenter.

Pin-verkeer handelen ze af op Schipholrijk (het grootste deel) en de rest bij de datacenters van de banken zelf (hebben eigen locaties).

Tekening KPN NCO's op te vragen via PM
Frank pronk
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 mar 2013, 19:51

Re: bunker bij Kol Palmkazerne in Bussum

Bericht door Frank pronk »

Hoi Bunker owner,

De plattegrond lijkt heel veel op de bunker bij de burg Fockema Andrea laan.
Voor wat betreft de bunker in Bussum, deze bestaat uit echt uit drie gedeeltes.
De laatste keer dat ik in die bunker ben geweest is 6 jaar geleden, toen is mij verteld dat er data verkeer van pin automaten verwerkt werd, ik heb dit voor waar aangenomen. Je kwam er ook niet zomaar binnen in het pand, zowel boven als onder de grond.

Onder de TV toren van Hilversum ligt ook nog een NCO bunker.

Daarnaast heb je nog de nodige BB bunkers, in Hilversum op de kruising van de Diepensdaalseweg en de Eikbosseweg.
In Nederhorst den Berg ligt ook nog een BB bunker, daar ben ik 's-nachts een keer geweest, ik weet niet meer waar hij ligt.
BunkerOwner

Re: bunker bij Kol Palmkazerne in Bussum

Bericht door BunkerOwner »

Hoi Frank!

Als eerste welkom op het forum ;)
Altijd leuk om mensen met Bunker-ervaringen erbij te hebben.

Ik moet nog ergens een lijst hebben met alle NCO-locaties.
Meen dat er nog 19 bestaan.

De BB-bunkers zijn vaak van de zelfde 'standaard' en inderdaad vaak ook door KPN in gebruik.
Meestal zijn het opstelpunten voor GSM etc.

Ook hiervan zijn er grof genomen nog zo'n 20 in tact/gebruik.
Meestal in de grotere steden.

En het kan inderdaad best hoor, dat er een stuk PIN-verkeer wordt verwerkt.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: bunker bij Kol Palmkazerne in Bussum

Bericht door Remco de Goede »

In Rijswijk is de BB bunker (Kring commando post (kring Z.H B) weer in originele staat terug gebracht en 1 keer per maand te bezoeken.

Onder andere A.S maandag 1 April (nee het is geen grap) is de bunker open voor publiek.

http://www.ncbb.nl
BunkerOwner

Re: bunker bij Kol Palmkazerne in Bussum

Bericht door BunkerOwner »

Toch eens een keer gaan kijken binnenkort.
Frank pronk
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 mar 2013, 19:51

Re: bunker bij Kol Palmkazerne in Bussum

Bericht door Frank pronk »

Ik heb de foto uit mijn eerdere bericht verwijderd.
Een mede lezer van dit forum die zichzelf Cave noemt begon moeilijk te doen over mijn uitgebreide berichtgeving.

Hij is van mening dat de locaties van deze bunkers geheim zijn, :lol:
maar volgens mij zag ik hier in een berichtje dat er zelfs lijsten van deze bunkers zijn... dus... ;)

Ik heb geen zin in gezeur vandaar dat ik de foto verwijderd heb.

Oh ja, en voor de kwaad willenden onder ons die denken dat ze 's-nachts deze bunkers open willen breken:
Al de bunkers die ik hierboven beschreven heb liggen op KPN terreinen en worden 24 uur per dag bewaakt. Toegang is slechts mogelijk via de officiele weg.
BunkerOwner

Re: bunker bij Kol Palmkazerne in Bussum

Bericht door BunkerOwner »

Deze locaties zijn helemaal niet geheim.
Staan zelfs gewoon op kadastrale kaarten over het algemeen.

Maken het weer veel spannender als het is.
Het is niet eens als confidentieel bestempeld, laat staan geheim.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: bunker bij Kol Palmkazerne in Bussum

Bericht door Bas de Mos »

Niks van aantrekken Frank! Ik heb 'm effe opgezocht, en deze 'CAVE' heeft nog 0 berichten bijgedragen aan het forum. Lekker laten kletsen dus, en plaats maar terug die foto ;)
Frank pronk
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 mar 2013, 19:51

Re: bunker bij Kol Palmkazerne in Bussum

Bericht door Frank pronk »

Hoi Bas,

Persoonlijk doet het mij helemaal niets, zeker niet zolang deze man zich verschuilt achter een nickname.
Echter "Cave" beweert dat hij eigenaar van een NCO bunker is ( al dan niet in dienst van KPN ik heb geen idee ). Ik weet dan niet in hoeverre mijn werk problemen zou kunnen krijgen door mijn acties.. Vandaar.
Laatst gewijzigd door Frank pronk op 26 mar 2013, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”