101st Infantry Brigade - Den Dungen, NL:

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
FitzChevalric
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:56

101st Infantry Brigade - Den Dungen, NL:

Bericht door FitzChevalric »

Ik probeer alle eenheden historisch correct weg te leggen, ik heb ze allemaal kunnen wegleggen met uitzondering van deze.

Ik kom deze eenheid nergens tegen in de boeken, op een poolse kaart wel en dan word deze eenheid neergelegd in Arnhem en omstreken. Als ik zo de ruimte bekijk in voertuig loodsen is er geen plek om deze eenheid daar te plaatsen.

Persoonlijk denk ik dat de eenheid op de volgende plek in Soesterberg thuishoort met als taak het hele achtergebied te beschermen en gebied tussen Zeist, Maartensdijk, Soest, Amersfoort, Austerlitz. Kan iemand mij hierover iets meer vertellen?

Mijn vermoedelijke locatie 101 infanterie brigade":

http://binged.it/X2K7oq (Het Oude Kamp in Soesterberg)
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 101st Infantry Brigade - Den Dungen, NL:

Bericht door ducatim901 »

Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
FitzChevalric
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:56

Re: 101st Infantry Brigade - Den Dungen, NL:

Bericht door FitzChevalric »

Allebei de bronnen ken ik al en bieden geen uitkomst. Vooral omdat 101 inf brig compleet mobilisabel was. Ook gaat de officiele doctrine uit van forward defense die ik enkel onderschrijf als propaganda.
marcel
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 feb 2011, 22:26

Re: 101st Infantry Brigade - Den Dungen, NL:

Bericht door marcel »

In 1982 was het telefoonnummer van 101 infanteriebrigade gevestigd op de Koning Willem 3 kazerne te Apeldoorn in
1985 herdoopt in Frank van Bijnenkazerne waar de staf van het 1 legerkorps gevestigd was.
Gevonden in de algemene adres en telefoonlijst Koninklijke Landmacht.
FitzChevalric
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:56

Re: 101st Infantry Brigade - Den Dungen, NL:

Bericht door FitzChevalric »

Dank je wel, weer een stapje verder.
marcel
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 feb 2011, 22:26

Re: 101st Infantry Brigade - Den Dungen, NL:

Bericht door marcel »

101 infanterie brigade behoorde tot de northern army group [northag] en ging wel degelijk mee met het 1 legerkorps Duitsland in. 302 en 304 infanterie bataljon van het Nationaal Territoriaal Commando waren verdeeld in de verdedeging van 302 Noord Nederland commandopost in Nunspeet en304 Zuid Nederland commandopost in Eindhoven.
Wat 101 infanterie brigade in Den Dungen te zoeken had weet ik ook niet ik ken daar geen enkel militair object, kazerne kamp of mobcomplex vinden.
Ga je bij de link die Ducatim geeft met je muis op de locatie van de gegeven eenheden gaat staan van 101infbrig krijg je keurig alle opkomstplaatsen en mobcomplexen vad de desbetrefende eenheid duurde ook even voor ik dat door had ga op de vredesterkte staan geeft hij als locatie Arnhem en Schaarsbergen aan.
FitzChevalric
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:56

Re: 101st Infantry Brigade - Den Dungen, NL:

Bericht door FitzChevalric »

Volgens de russische doctrine en gevechtskaarten gaat men helemaal niet voorwaarts.....ook het feit dat de eenheden keurig op hun achterland locatie bleven onderbouwt dit. Alleen moest men voor politieke doeleinden wel de frontlinie voorwaarts schuiven want Duitsland overtuigen dat hun hele land tot de rijn/ijssel een slagveld zou worden kon met politiek niet verkopen.

Nederland zat in zeven om de rivierovergang te beschermen in zeven om zo een snelle opruk richting bremenhaven te voorkomen.
Joop Schreuder †

Re: 101st Infantry Brigade - Den Dungen, NL:

Bericht door Joop Schreuder † »

Wat 101 infanterie brigade in Den Dungen te zoeken had weet ik ook niet ik ken daar geen enkel militair object, kazerne kamp of mobcomplex vinden.
In Den Dungen/Maaskantje niet maar in het naastgelegen Schijndel was een ongebruikelijke concentratie van 4 complexen.

Greetz,

Joop
Den Dungen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FitzChevalric
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:56

Re: 101st Infantry Brigade - Den Dungen, NL:

Bericht door FitzChevalric »

Dat zijn alle drie munitie depots....wel voor een hele brigade want het is de afmeting van 3 bataljons. De kleinere locatie is geen munitie depot.

Misschien aanvullingsplaats voor het maasfront.
marcel
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 feb 2011, 22:26

Re: 101st Infantry Brigade - Den Dungen, NL:

Bericht door marcel »

Opkomstcentra [scholen sporthalen kazernes en andere grote gebouwen] en mobilisatiecomplexen [opslag] van
101 infanteriebrigade.
Staf en stafcie opkomst Uden, mobcomplex Elsendorp.
55 infbat opkomst Nuenen,Gerwen en Nederwetten, mobcomplex Lieshout.
102 infbat garde grenadiers opkomst St Anthonis, Oploo, Wanroij en Oefelt, mobcomplex Elsendorp.
132 infbat opkomst Uden, mobcomplex Elsendorp.
142 infbat opkomst Boxmeer, mobcomplex Elsendorp.
54 batterij veldartilerie opkomst Grave en Cuijk, mobcomplex Zeeland.
101 geniecie opkomst Schijndel, mobcomplex Elsendorp.
101bevooradingscie opkomst Valkenswaard, mobcomplex Valkenswaard.
101 herstelcie opkomst Uden, mobcomplex Waroij.
101 geneeskundigecie opkomst Uden mobcomplex Wanroij.

zelf had ik eind jaren tachtig de bestemming 102 infbat ststvzgcie St Anthonis Hoefstraat 11 school [deze school bestaat inmiddels niet meer]
Hierna werd de besteming 421 lichte transportcie van 302 of 304 infbat van het ntc die tezamen met de infanteriebeveiligingscompagnieen van van Heutz en nationale reserve achterbleven om het Nederlands territorium te verdedigen.
FitzChevalric
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:56

Re: 101st Infantry Brigade - Den Dungen, NL:

Bericht door FitzChevalric »

Dank u allen voor deze informatie.
11E
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 dec 2011, 20:08

Re: 101st Infantry Brigade - Den Dungen, NL:

Bericht door 11E »

Hallo Marcel,
In welke tijd was het overzichtje wat je heb geplaatst (1989?)

Met vriendelijke groet,
Lesley
marcel
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 feb 2011, 22:26

Re: 101st Infantry Brigade - Den Dungen, NL:

Bericht door marcel »

Het overzicht bestrijkt de periode 1979-1989.
Martin

Re: 101st Infantry Brigade - Den Dungen, NL:

Bericht door Martin »

Hallo ik heb mijn dienstplicht vervuld bij de staf van 101 infbrig/co achtergebied. Dit was in 88/89.
Voor de duidelijkheid. We zaten op de Kazerne in Stroe. Geen soesterberg oid. De 5e divisie zat daar ook trouwens.
Heb je nog vragen stel ze maar :-)
Martin
FitzChevalric
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:56

Re: 101st Infantry Brigade - Den Dungen, NL:

Bericht door FitzChevalric »

marcel schreef:Opkomstcentra [scholen sporthalen kazernes en andere grote gebouwen] en mobilisatiecomplexen [opslag] van
101 infanteriebrigade.
Staf en stafcie opkomst Uden, mobcomplex Elsendorp.
55 infbat opkomst Nuenen,Gerwen en Nederwetten, mobcomplex Lieshout.
102 infbat garde grenadiers opkomst St Anthonis, Oploo, Wanroij en Oefelt, mobcomplex Elsendorp.
132 infbat opkomst Uden, mobcomplex Elsendorp.
142 infbat opkomst Boxmeer, mobcomplex Elsendorp.
54 batterij veldartilerie opkomst Grave en Cuijk, mobcomplex Zeeland.
101 geniecie opkomst Schijndel, mobcomplex Elsendorp.
101bevooradingscie opkomst Valkenswaard, mobcomplex Valkenswaard.
101 herstelcie opkomst Uden, mobcomplex Waroij.
101 geneeskundigecie opkomst Uden mobcomplex Wanroij.

zelf had ik eind jaren tachtig de bestemming 102 infbat ststvzgcie St Anthonis Hoefstraat 11 school [deze school bestaat inmiddels niet meer]
Hierna werd de besteming 421 lichte transportcie van 302 of 304 infbat van het ntc die tezamen met de infanteriebeveiligingscompagnieen van van Heutz en nationale reserve achterbleven om het Nederlands territorium te verdedigen.
Ik zou eigenlijk wel alle opkomstcentra en mobilisatie complexen willen weten van alle eenheden in nederland.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”