Landingsbaan Woldberg ('t Harde)

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Landingsbaan Woldberg ('t Harde)

Bericht door ErwinZ »

Tijdens een wandeling bij 't Harde viel mijn oog op Google Earth op iets wat op een vliegveld leek. Ik had gehoopt op iets Duits gezien de A-vorm. Helaas niks Duits kunnen ontdekken maar het was wel degelijk een landingsbaan. Verboden gebied en er staat nog een Hangaar.

Heeft iemand meer info over deze (nood) landingsbaan? Heeft het Duitse connecties? Kon zo 123 niks vinden op het web.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FitzChevalric
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:56

Re: Landingsbaan Woldberg ('t Harde)

Bericht door FitzChevalric »

waar zijn die foto's precies geschoten? Ik heb hem denk ik al gevonden.

Hij staat al op de kaart in 1966 maar niet op de kaart in de jaren 50. De boerderij de Wijk staat erbij.

http://www.ronaldv.nl/abandoned/airfiel ... #oldebroek

Het is vliegveld Oldebroek, het werd gebruikt voor licht vliegtuigen vanaf 1927 tot 1970 daarna enkel nog voor Alouette III verkennings helicopters.
Laatst gewijzigd door FitzChevalric op 28 okt 2012, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Landingsbaan Woldberg ('t Harde)

Bericht door ErwinZ »

Blijkt vliegveld Oldebroek te zijn. Hier wat meer info: http://www.ronaldv.nl/abandoned/airfiel ... rland.html Helaas geen info mbt WO2


Exacte lokatie: https://maps.google.nl/maps?q=olst&hl=e ... oramio.all
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Landingsbaan Woldberg ('t Harde)

Bericht door Martijn »

Dit veld wordt nog steeds, zij het zeer sporadisch, gebruikt door helikopters van de KLu. Het is ook nog steeds defensieterrein.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Koen77
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:54

Re: Landingsbaan Woldberg ('t Harde)

Bericht door Koen77 »

Dit terrein staat onder militairen bekent als de ´vliegstrip´. Het terrein wordt nog regelmatig gebruikt door oefenende (landmacht) eenheden. Het is dus een gewoon oefenterrein geworden, waarbij de hangaar gebruikt kan worden als CP locatie oid. Vandaar de in de link genoemde sporen.
Coert Munk
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2014, 20:46

Re: Landingsbaan Woldberg ('t Harde)

Bericht door Coert Munk »

Al geruime tijd heb ik de indruk dat twee stripjes worden verward:
1 er was het stripje waar oa KLM landde OP schietterrein Oldebroek, vage gegevens die ik daarvan heb geven aan dat dit dichterbij de spoorwegovergang in 't Harde moet zijn;
2 geschreven wordt over de artilleriestrip IN het bos, d eplaats waar artilleriewaarnemers vroegah in Piper Super Cubs stapten.

Wie heeft het kaartje dat van het vooroorlogse noodlandingsterrein Oldebroek OP het schietkamp bestaat? Dat lost de puzzels op.
Gebruikersavatar
luchtkastelen40-45
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 apr 2013, 11:30
Locatie: NL

AOP airstrip(s) 't Harde

Bericht door luchtkastelen40-45 »

Het betreft hier inderdaad twee verschillende airstrips, zie onderstaand kaartje uit GE.

De onderste locatie op de kaart is de eerder genoemde driehoek in de bossen met blister hangar, die ook op de website van Ronaldv is beschreven.

De bovenste locatie op de kaart (N52°22'54" E5°54'1") is de oorspronkelijke airstrip van vóór WWII. Deze locatie komt uit documenten die ik in 2006 in het CLS-archief heb ingezien, destijds nog in het CAD in Den Haag.

In correspondentie uit 1950 tussen de Inspectie der Artillerie en de Luchtmachtstaf wordt daarover het volgende gemeld (vrij samengevat):
Het huidige (1950) vliegterrein Oldebroek bestaat uit 2 onverharde stroken van respectievelijk 160 m en 225 m, recent geëgaliseerd en gemarkeerd met een 1 m brede streep van gestrooid lichtgeel zand.
Uit oogpunt van vliegveiligheid en veiligheidsbeperkingen tijdens schietoefeningen, is uitbreiding of verplaatsing wenselijk.
Hoewel meerdere alternatieve locaties worden genoemd, wordt voorgesteld het bestaande terrein te vergroten tot 365 x 255 m met een langste diagonaal van 400 m, waarmee het vliegterrein niet alleen door Austers, maar ook snellere vliegtuigtypen van de ARVA gebruikt kan worden.
Tevens wordt melding gemaakt van de aanwezigheid van 2 waterputten en de funderingsresten van 2 vliegtuigloodsen vóór 1940.


Onderstaand tevens een uitsnede uit het kaartje dat bij genoemde correspondentie als bijlage was toegevoegd. Het donkergroene deel is het huidige (1950) vliegterrein. De voorgestelde uitbreiding is met lichtgroen aangegeven. Mij is niet bekend of, hoe en wanneer de voorgestelde uitbreiding daadwerkelijk is uitgevoerd.

Bron: CAD Den Haag, CLS-archief map 10.50.35
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
arnaudinsinger
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2020, 19:57

Re: Landingsbaan Woldberg ('t Harde)

Bericht door arnaudinsinger »

Ik ben benieuwd hoe de bijlage (kaart) eruit ziet van de oude strip.
https://goo.gl/maps/P3NEXdFCEcHEfvd9A
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”