Vliegbasis Soesterberg

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Goed. Nu we dus niet zeker weten (bevestigd) of er zich op Soesterberg wel of geen nucleaire wapens bevonden, ben ik gaan zoeken naar de communicatie. Nucleaire wapens werden beveiligd met een PAL (permissive action link), een code om de warhead te armen. De warheads werden bewaakt en onderhouden door de Amerikanen zelf. (binnenring) en door de host nation (buitenring). Vanuit de dienstplichtige militairen die dat voor Nederland moesten doen is een hoop gelekt. Maar het meest opvallend was dat overal waar ze lagen, elke site, elke WSA, elke SAS een troposcatter had. Dit was een toren met een paar enorme schotels er aan. Zover als ik nu ben: troposcatter = site = nucleare wapens.
Havelte, tharde en volkel hadden er allemaal een in de jaren 60. En daarvan weten we nu zeker dat ze er hebben gelegen.
Er waren twee troposcatter lijnen. ACEHIGH voor de main communication van de nato. En ET-A VAN USAREUR. Hiermee stonden alle site's in Europa in verbinding vanaf Engeland. En laat over deze laatste nou net niet heel veel bekend zijn.
Bunker 600 was officieel een communicatie bunker. (stand by) wat zou kloppen in de visie van de cologated functie.
Echter.... Het komt nergens terug in de literatuur. ACEHIGH had idd meerdere stand by stations. Allemaal keurig beschreven. Maar dan had er een zelfde mast moeten staan als in Rotterdam.
En soesterberg komt helemaal niet voor in de ACEHIGH tropo infrastructuur.
Dus moet het wel een ET-A zijn geweest. Alleen daar is helaas weinig over bekend.
Joop Schreuder †

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Joop Schreuder † »

Ik zou me niet beperken tot de troposcatter links, Ace-high was niet ontworpen en gebouwd om atoombommen mee te activeren. Daarnaast werd voor de kortere afstanden een onderliggend straalverbindingnet gebouwd en ingezet (hoge dunne tuimast met bovenin één of meerdere relatief kleine paraboolschotels).
Kijk ook eens naar bijvoorbeeld DSCS I-II-III, Milstar en Tare satellietsystemen. Daar heb je een relatief kleine antenne voor nodig en als je een offset paraboolantenne gebruikt schroef je die zo aan de muur (van een bunker of een shelter) ;) .De Cassegrain schotelantenne op bunker 600 die je eerder postte is een wat grotere, degelijke antenne die wordt toegepast voor een satellietsysteem.

Greetz,

Joop
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Hoi joop,

Dat zijn technieken die er toen nog niet waren. ET-A werd wel gebruikt voor de communicatie met de site's. Daarom is er weinig over bekend.

Ik heb een foto toegevoegd van de tropodish van Soesterberg bovenop bunker 600.

Soortgelijke dishes zijn ook tropo dishes.

http://www.usarmygermany.com/units/Sign ... TA.htm#ETA
H
Maar ik kan er naast zitten.

Ziet het systeem er uit als de tweede foto? Dat is namelijk een screenshot van de comunnicatie bunker van gilze-rijen. Dat is het "gewone" comunnicatie systeem. Want op Gilze-rijen zijn nooit permanent amerkanen gestationeerd. Dit was ook een cologated afb net als soesterberg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Cornelis op 13 mar 2017, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Tweede foto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Nog een puntje van aandacht. Rondom de basis en het munitiepark zijn deze prefab observatie posten gebouwd. Weet iemand of deze ook op Gilze-rijen hebben gestaan?
Want ook hierin was soesterberg volgens mij uniek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Joop Schreuder † »

Tja, wat zal ik eens zeggen..ze staan niet op wikipedia maar gewoon in de grond.
Gilze-Rijen: aanwezig
Volkel: aanwezig
Woensdrecht: aanwezig (meeste zijn opgeruimd)
Leeuwarden: aanwezig
etc.
Uniek? nee, het was een standaard prefab bouwwerk.

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door ErwinZ »

Het staat me bij dat ze op Soesterberg ook heel laat gebouwd zijn, eind jaren 90 geloof ik. Moet wel ergens staan op een informatie bord of bij het museum zelf. Misschien kan iemand dat verifiëren.
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Hoi joop,

Ja, ben er nu ook achter dat ze 'vrij standaard' waren. Is dus een leed die ik uit kan sluiten.
Ik fiets binnenkort weer over de basis. Ik maak dan even foto's van de objecten die ik bedoel ter verduidelijking.
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Vandaag weer een rondje gemountainbiked over de basis. Landingsbaan is weer afgesloten omdat de veldleeuwerikken zijn geland. Foto's gemaakt voor de verduidelijking. Zijn een beetje wazig. Zat een vette vinger op mijn lens. De bestanden zijn alleen te groot voor het forum. Iemand een idee waar ik ze wel kan uploaden?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door AvB »

Plaatjes eerste verkleinen. Zie bijvoorbeeld dit topic. viewtopic.php?f=53&t=1888
Ik gebruik meestal www.faststone.org Image Viewer. Gratis en kan alles wat je wil.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Mijn bevindingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Mijn bevindingen 2.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Drie punten.
- Camp New Amsterdam, het collogated gebied en het munitiepark waren enclaves binnen de basis. Eigen hekken en millitairy security Police. Alle drie met een eigen hek er omheen binnen het hek om de basis.
- Binnen het collogated gebied staan twee shelters met een extra hek er om.
- In het munitiepark staat een enkele igloo geïsoleerd. Deze is groter dan de rest. Het munitiepark was ook Amerikaans.
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

During the Cold War era on the US and NATO bases used by the Quick Reaction Alert readiness forces numbers of bombs were stored in a heavily secured Weapon storage area located on or in the vicinity of the base. The ‘specials’ were located in nuclear weapon (igloo) bunkers. Transporting them to and from the Quick Reaction Alert area (a few heavily guarded aircraft shelters near the main runway) during exercises and for logistic reasons always required a convoy with a large number (appx 50 armed military) of security forces which included a Security Alert Team, Backup Alert and Reserve Force team.

Heb het gevoel dat ik warm ben.
BunkerOwner

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door BunkerOwner »

Volgens mij zijn dit niet de munitieshelters waar Nukes lagen, veel te zwak qua constructie ook?
Zeker in vergelijking met de bekende opslaglocaties.
B61-kernbommen_zoals_ook_op_vliegbasis_Volkel_liggen.jpg
Nuclear_storage_facility_X15.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”