Vliegbasis Soesterberg

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Gebruikersavatar
buddha01
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 nov 2014, 05:40
Locatie: Veldhoven

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door buddha01 »

Gezien de plaats waar de foto genomen is gaat het dus inderdaad om de Radar dome standplaats en de gevechtsleiding standplaats voor de hawk. Meestal is er aan de andere kant van e basis of in de buurt van deze kunstmatige heuvel de lanceerinrichtingsopstelplaatsen te vinden. Dit zijn meestal 3 of meer opstelplaatsen in elkaars buurt met daarbij opstelplaatsen voor nabijheidsverdediging ( meestal ging het dan om Anti Aircraft Artillery in de vorm van .50's en Oerlikon luchtafweerkanonnen o.i.d) om de hawks te kunnen beschermen.
André de Wit
Vliegtuigspotter, geschiedenis WWII, Boeddhist
http://eheh0422.webs.com/
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door svdb10 »

Hallo Erwin,

Als klein jongetje reed ik zo'n 20 jaar geleden regelmatig over (trein) of langs (fiets) het spoor tussen Soest-Zuid en Den Dolder; je kon de Hawk raketten dan duidelijk zien staan. Deze opstelplekken liggen iets ten oosten van de locatie die jij aangeeft.
Hawk opstelling Soesterberg.PNG
.
Wat natuurlijk niet betekent dat op de door jou gefotografeerde plek niet óók een (reserve?) opstelling geweest is.

Gr. Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door svdb10 »

Ik geloof niet dat dezer link hier al eens voorbij gekomen is:
http://ro-online.robeheer.nl/0355/2C881 ... O01_15.pdf
Interessant document, al is een deel van de informatie inmiddels natuurlijk achterhaald door de bouw- en sloopactiviteiten op de basis van de laatste jaren.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
11E
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 dec 2011, 20:08

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door 11E »

Op de heuvel stond de Flycatcher radar welke gekoppeld was aan 3 40L70 kanonnen welke in de buurt stonden opgesteld. Een andere groep van 1 Flycatcher en 3 kanonnen stonden in voorbereide opstellingen op de Vlasakkers. De Hawk stond normaal op het vliegveld maar zou naar de Leusderheide verkassen in geval van een aanval van de bolsjewistische horden...

M.v.g.
Lesley
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Hallo mensen,

Ik mountainbike regelmatig op het terrein van de vliegbasis. Is er iemand die meer informatie kan geven over de Amerikaanse bunker 600? En in relatie tussen mogelijk nucleaire wapens die er hebben gelegen?

Ik ben namelijk voor mijzelf een zoektocht begonnen met de vraag of ze er nou wel of niet hebben gelegen.
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Het is als volgt:

Begin jaren 70 werden de HAS shelters gebouwd op het terrein. Toen zijn in het munitiepark ook veel nato igloo's gebouwd. Een ervan staat geïsoleerd op het terrein en is net iets groter en dikker dan de rest (object 194). Rare plek en bunker. Daarnaast staan in het collogated shelter gebied twee shelters waar een extra hek omheen staat. Waren dit shelters voor de nucleare Quick reaction task in tijd van dreiging?
En als laatste had bunker 600 wat hier midden in staat een troposcatter dish op het dak staan. Dus ben ik de tropo routes gaan volgen. En aangezien soesterberg overal in de literatuur staat als back up basis zou het dus ergens in de literatuur terug moeten komen. Dit doet het dus niet. Er was een ET-A tropo voor de activering van de nucleaire PAL beveiliging op de wapens. Hier is weinig over bekend. Was dit ook het geval op soesterberg?
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Bunker 600 met inmiddels verweiderde tropo dish.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Elke site waar nucleaire wapens werden bewaard had zo'n tropo systeem in verschillende uitvoeringen.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Martijn »

Cornelis schreef: 22 feb 2017, 15:09 Hallo mensen,

Ik mountainbike regelmatig op het terrein van de vliegbasis. Is er iemand die meer informatie kan geven over de Amerikaanse bunker 600? En in relatie tussen mogelijk nucleaire wapens die er hebben gelegen?

Ik ben namelijk voor mijzelf een zoektocht begonnen met de vraag of ze er nou wel of niet hebben gelegen.
Hallo Cornelis,

het feit dat bunker 600 bestaat wil m.i. niet meteen zeggen dat Soesterberg een nucleaire taak had. Elke basis waar de Amerikanen actief waren was volgens mij voorzien van een commandobunker welke in geval van het uitbreken van WW3 gebruikt zou gaan worden. Overigens hebben de Nederlanders zelf ook soortgelijke voorzieningen getroffen, in de vorm van soortgelijke bunkers met dezelfde functie.

V.w.b de hekken: Na het afstoten van het terrein door defensie is er hier en daar wat hekwerk afgebroken, maar op sommige plaatsen ook wat bijgezet. Als het een enkel hekwerk betreft zou ik er niet zo veel waarde aan hechten. Ik neem aan dat de Amerikanen wel wat meer beveiligingsmaatregelen zouden treffen in geval van kernwapens dan een enkel hekje.

Tot slot: een keiharde bevestiging dat er kernwapens hebben gelegen zul je waarschijnlijk niet gaan krijgen. Het al dan niet aanwezig zijn (geweest) valt volgens mij nog steeds in de categorie "staatsgeheim".
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Hoi martijn,

Bedankt voor je reactie.
De hekken om de twee shelters stonden er al. En het soort troposcatter duid niet op een relay station of line communication. Ik heb nog een aantal meer aanweizingen. Ook twee verklaringen. Een van een oud Amerikaans militairy security (niet Police, security word ook aan nuclear airforce sites gelinkt) die zei: 'we don't talk about whats in the ammunition dump''. En van een oud starfighter piloot die op volkel was gestationeerd die zei: 'jaaaa, Amerikaanse basis. Waar rook is...' Met als tip dat ik moest gaan zoeken op custodial.

Feit blijft dat de beste manier om het verborgen te houden was om er niet over te praten.

Daar
Gebruikersavatar
buddha01
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 nov 2014, 05:40
Locatie: Veldhoven

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door buddha01 »

Hoi Cornelis,
Las net je vraag.
Het feit dat de USAF(E) op SSB gelegerd zat was voor zover ik weet vooral voor luchtverdedigng van het europese luhtruim. Maar ik sluit niet uit dat de USAFE in de vorm van 32 tactical Fighter Squadron Wolfhound Wardogs, met de verschillende typen waarmee ze geopereerd hebben, ook een nucleare taak hebben gehad. Helaas is van dat laatste niets bekend. Maar met de F-100 Super sabre, the F-102 Delta Dagger, de F-4 Phantom II en de F-15 eagle zou het wel mogelijk moeten zijn geweest om nuclear te gaan. Net zo goed als 312 sqn op Volkel deze taak kon uitvoeren.
Wat betreft de 2 genoemde shelters die je noemde, staan deze vlak bij de kop van de baan? Als dit het geval is gaat het om de Quick Reacation Alert (QRA) shelters. Deze stonden altijd apart en natuurlijk werd ter beveiliging hier hekwerk om heen geplaatst. Hier stonden altijd 2 toestellen in gereed om als er een qra gegeven werd, binnen max. 10 minuten in de lucht te zijn en onderscheppingen uit te voeren.
Sallant detail os dat het 32 tfs van de usaf als enige amerikaans squadron oit het predikaat kninklijk heeft mogen voeren. squadron werd binnen de NATO dan ook wel de Queens Own genoemd.
Misschien is het ook wel raadzaam m op soesterberg zelf navraag te den bij het museum. Allicht kun je dan kijken of je een afspraak kunt maken en toestemming kunt krijgen om in het museum in het archief te snuffelen.
Groetjes,
André de Wit
André de Wit
Vliegtuigspotter, geschiedenis WWII, Boeddhist
http://eheh0422.webs.com/
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

De peacetime mission van het 32th was idd beveiliging van het luchtruim wartime missie is onbekend. Wat betreft de Quick reaction. Hiervoor was de zulu hangaar. (zie foto) er waren er ooit twee maar een is door brand verwoest. Hiervoor zijn denk ik (speculatie) de twee QRA shekters gebouwd. De shekters bevinden zich in het collogated gedied parralel aan de startbaan. In een van de twee zit tegenwoordig het kantoor van de provincie vanuit waar ze het terrein beheren.

Tijdens de delta dagger periode werd de naam aangepast van TACTICAL fighter squadron naar fighter interception squadron. Waarschijnlijk omdat (weer speculatie van mijn kant) de w-43 of w-45 kernwapens die er lagen niet in dit vliegtuig paste. Toen de phantoms kwamen werd het weer TACTICAL fighter squadron.

Wat ik denk (nogmaals speculatie) is dat er al vanaf halverwege de jaren 50 / begin jaren 60 w-45 vrijeval kernwapens hebben gelegen in de caretaker status. Deze zijn verweiderd samen met 5 andere kernwapen taken van Nederland (darp, tharde, woensdrecht, soesterberg?, en nucleare dieptebommen in Engeland) door het Intermediate-Range Nuclear Forces Treaty. En alleen volkel is overgebleven en hier zijn de wapens geupdate naar b-61 bommen.
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Zulu hangaar
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BunkerOwner

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door BunkerOwner »

Alle informatie m.b.t. de Amerikaanse activiteiten hier valt nog tientallen jaren onder de 'COSMIC TOP SECRET ATOMAL' (CTSA) Classificatie.
Alleen met de juiste (NATO-)screening mag men hier details over weten en dat mag men dan weer (logischerwijs-) absoluut niet met de mensen hier delen.

De paar honderd munitie-dumps in Nederland vallen onder het Nederlandse 'Stg.GEHEIM'.
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Kijk, en alleen daarom is het dus al verdacht. Meest opvallende is de naam TACTICAL fighter squadron. Omdat de meeste nucleare wapens vaak als tactical in de boeken staan. En 'officeel' viel het squadron onder Nederlands commando. Dus dan zou je toch verwachten dat er meer over bekend zou zijn. Maar bedankt. Ik ga weer verder met mijn zoektocht. :D
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”